Drie acties voor de Week van de Friet

Drie acties voor de Week van de Friet

Het Nederlands Frituurcentrum roept cafetaria's, snackbars en frituren op massaal deel te nemen aan de vierde editie van de Nationale Week van de Friet. De organisatie heeft drie acties ontwikkeld waarbij elke frituurbedrijf kan aanhaken.

1. Frietje Vrede-pakket

Ondernemers kunnen meedoen aan de actie 'Wij maken van elk patatje een Frietje Vrede', van War Child. De actie Frietje Vrede loopt parallel met de Nationale Week van de Friet. Ondernemers kunnen voor 200 euro een kant-en-klaar actiepakket bestellen via de website van Week van de Friet.

Een overzicht van de deelnemende bedrijven zal via verschillende websites en sociale media onder de aandacht worden gebracht bij het grote publiek. Consumenten worden bij de deelnemende bedrijven via posters, stickers en informatieve flyers geattendeerd op deze actie voor War Child.

Een speciaal ontworpen houten frietvorkje staat centraal bij deze actie. Deze worden in een speciale box voor op de counter meegeleverd bij het actiepakket. Als consumenten met dit vorkje een selfie maken en met #frietjevrede plaatsen op de sociale media maken ze kans op leuke prijzen.

Van elke portie friet die wordt verkocht doneren deelnemers 20 eurocent aan War Child.

De raamposter voor War Child.

2. FrietKleurplaat

Voor jonge frietliefhebbers is een speciale FrietKleurplaat ontwikkeld. Kinderen tot 10 jaar kunnen deze direct downloaden via Weekvandefriet.nl. Ondernemers kunnen zelf actief inhaken op deze actie. De kleurplaten zijn te bestellen bij de campagneorganisatie, maar kunnen ook gedownload en geprint worden. Kinderen kunnen bij inlevering bijvoorbeeld beloond worden met een gratis frietje of een andere leuke prijs.

'Extra leuk is het als je alle ingeleverde kleurplaten in de zaak aan een lange lijn hangt', zegt Het Nederlands Frituurcentrum, dat adviseert om al medio september met de actie te starten en vooraf en achteraf de lokale media op te zoeken.

3. FrietReview

Gedurende de campagneweek worden consumenten aangemoedigd om een review te posten over hun ervaringen tijdens hun frietmoment in de cafetaria of snackbar. Op de site van de Week van de Friet kunnen ze de FrietReview achterlaten.

De organisatie beloont een aantal reviewers met het Nationaal Snack Handboek of een van de andere prijzen. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld als beloning een gratis gezinszak friet meegeven.

Ondernemers kunnen ook zelf actief bevorderen dat consumenten hun producten en hun bedrijf beoordelen. Hiervoor zijn via Weekvandefriet.nl/webshop speciale flyers te bestellen. De reviews worden niet openbaar gepubliceerd.

De campagneweek waarin de friet gevierd wordt is dit jaar van zaterdag 30 september tot en met zondag 8 oktober. Deelname is voor iedereen gratis.