nieuws

Kwalitaria breekt na drie maanden met Havi

Fastfood 2991

Formulehuis FFC gaat de samenwerking met Havi Logistics beëindigen. Opmerkelijk, want de twee partijen zijn pas drie maanden geleden met elkaar in zee gegaan.

Kwalitaria breekt na drie maanden met Havi
Foto: Jawsmedia. (Kwalitaria Warnsveld)

Volgens het formulehuis sluit de logistieke opzet onvoldoende aan bij het franchisemodel van Kwalitaria. ‘We hebben daarom in gezamenlijk overleg met Havi besloten om de samenwerking te beëindigen. Op dit moment zijn we met een aantal logistieke partijen in gesprek om de mogelijkheden in kaart te brengen’, aldus Bas Holshuijsen, algemeen directeur FFC, in een persverklaring.

Onderhandeling met twee leveranciers

Tegenover Snackkoerier laat hij weten dat FFC op dit moment in overleg is met twee leveranciers. Daarmee is de constructie die met Havi en Sligro was opgezet (80 procent kernartikelen via een logistiek dienstverlener en 20 procent staartassortiment via een leverancier) voor FFC voorlopig van de baan. Wanneer de overstap plaatsvindt, is nog niet duidelijk. Holshuijsen: ‘We zitten in de laatste fase van de onderhandelingen met twee partijen. Aan de hand daarvan zullen we zo snel mogelijk datum kiezen.’ De algemeen directeur sluit daarbij een terugkeer naar Bidfood (voorheen DeliXL) niet uit.

Havi voldoet niet

Olav Gribnau, managing director Havi Logistics, erkend dat het bedrijf tekortschiet. ‘FFC/Kwalitaria heeft toch andere kenmerken dan onze andere klanten en wij kunnen FFC/Kwalitaria daarin onvoldoende helpen. Die conclusie hebben we samen genomen. Het is erg jammer maar in een partnerschap moet je ook deze conclusie durven trekken.’

Veel problemen met leveringen

Kwalitaria stapte in juni van leverancier DeliXL (nu Bidfood) over naar logistiek dienstverlener Havi in combinatie met groothandel Sligro. De reden was volgens FFC een aangekondigde prijsstijging voor de logistiek bij DeliXL. Vanaf het begin waren er echter problemen met leveringen van Havi. Een aantal ondernemers kreeg te maken met veel manco’s: het product was niet leverbaar of ze kregen het verkeerde item binnen. Daarnaast kwam de bestelling vaak niet op het afgesproken tijdstip. ‘Het feit dat ondernemers ontevreden waren over het niveau van dienstverlening heeft de doorslag gegeven in het beëindigen van de samenwerking’, laat Holshuijsen weten.

Geen fout van FFC

Holshuijsen vindt niet dat FFC een fout heeft gemaakt door met Havi in zee te gaan. ‘Die vraag hebben we onszelf ook gesteld. Het gaat echter mis op vlakken waar Havi om bekend staat en om geroemd wordt. Je zoekt de beste dienstverlener uit en de beste groothandel, en vervolgens presteert de dienstverlener ondermaats. Dat hadden we absoluut niet verwacht.’

Havi heeft in de horeca verder nog klanten als McDonald’s en KFC.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels