artikel

41-50 2003

Horeca

41 (54) Domino’s Pizza56 vestigingen€22 miljoenMarktleider, noemt Domino’s Pizza zichzelf. Maar dat klopt niet, want dat is New York Pizza, zowel in omzet als in aantal vestigingen. De Amerikaanse pizza-keten wil in ons land binnen vijf jaar doorgroeien naar 125 vestigingen. Dat zijn er al weer 25 minder dan in de plannen van vorig jaar. […]

41 (54) Domino’s Pizza
56 vestigingen
€22 miljoen
Marktleider, noemt Domino’s Pizza zichzelf. Maar dat klopt niet, want dat is New York Pizza, zowel in omzet als in aantal vestigingen. De Amerikaanse pizza-keten wil in ons land binnen vijf jaar doorgroeien naar 125 vestigingen. Dat zijn er al weer 25 minder dan in de plannen van vorig jaar. Toen riep Domino-voorman Stan Gage dat zijn bedrijf in vijf jaar op 150 vestigingen zou zitten. Kortom: veel gebakken lucht bij Domino’s Pizza. Dat kun je niet zeggen van de pizza’s, want die zijn behoorlijk voedzaam.

Telefoonnummer (0162) 52 32 00
www.dominos.nl

42 (59) Steigenberger Kurhaus Hotel
1 vestiging
€22 miljoen

,,De onzekerheid is groot. De prijzen staan onder druk en dat is een grote zorg.’’ Kurhaus-directeur Coen Masselink volgt angstvallig de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. Hebben de grote Amerikaanse ketens in Amsterdam vooral last van wegblijvende Amerikaanse zakenreizigers en toeristen, De grote congreshotels in Scheveningen, Den Haag en Noordwijk hebben door de oorlog vooral last van het annuleren van internationale bijeenkomsten. Ook Masselink kreeg onlangs de eerste annuleringen te verwerken. Over het afgelopen jaar heeft Masselink trouwens weinig klagen. Het Kurhaus werd marktleider in Den Haag (revpar gerelateerd aan de capaciteit) en zag de omzet met 15 procent groeien. De brutowinst was de op één na beste (2000 het beste) sinds de heropening in 1979. Voor dit jaar hoopt Masselink dat een prijsoorlog uitblijft en dat de echte oorlog in Irak snel over is. Dat hopen wij ook.

Telefoonnummer (070) 416 27 30
www.kurhaus.nl

43 (48) Van den Tweel Groep
4 vestigingen
€20,1 miljoen

Bij Van den Tweel Groep werd de ene in opspraak geraakte directeur opgevolgd door de andere. Van den Tweel stelde vorig jaar Roland Rozenbroek aan als nieuwe directeur horeca. Rozenbroek was daarvóór general manager bij Bilderberg (nummer 9) maar kreeg daar ontslag aangezegd, vermoedelijk vanwege zijn kritische houding richting de Bilderberg-top. De rechter bepaalde dat het ontslag onterecht was en dat Bilderberg Rozenbroek terug moest nemen. Algemeen directeur Henk Smits (inmiddels zelf weg) weigerde dat.Rozenbroek is bij Van den Tweel de opvolger van horecadirecteur Mike Spetter, die op staande voet werd ontslagen omdat hij er volgens de officiële lezing niet in was geslaagd het sterrenrestaurant Mariënhof te reorganiseren. Van den Tweel runt vier horeca-exploitaties: De Heerlickheid van Ermelo in Ermelo, het Ampt van Nijkerk en Hart van Holland Evenementencentrum in Nijkerk en restaurant Mariënhof in Amersfoort. Aan Rozenbroek de taak om onder andere de sales, inkoop en het rendement op een hoger plan te tillen.

Telefoonnummer (0341) 56 85 85
www.vandentweelhoreca.nl

44 (51) FHC Formulebeheer
73 vestigingen
€20 miljoen

Het vroegere Snackworld heet nu FHC Formulebeheer. ,,De naam Snackworld dekte niet meer de lading van onze activiteiten’’, aldus directeur Wim Markwat. ,,Onze organisatie gaat stilaan veel verder dan snacks. Dat brengen we tot uitdrukking met de afkorting FHC, die staat voor Fastfood, Horeca en Catering.’’ Waarvan akte. Het aantal vestigingen (franchise) daalde van 78 naar 73. Die voeren merken als Merk Snack, Cafetaria Family en Kelly’s Fastfood. Sindskort werkt Markwat samen met Roger Gielen van SEM (nummer 55). Inkoop, marketing, trainingen doen de twee samen, maar het is pertinent ,,niet de bedoeling om samen te gaan.’’

Telefoonnummer (0252) 62 06 20
www.snackworld-franchise.nl

45 (-) Westcord Hotels
6 vestigingen
€20 miljoen

Mislukt op school. Goed genoeg voor de horeca. Nieuw in de Top-100. Bakkerszoon Harry Westers volbracht de Mulo met de hakken over de sloot maar is tegenwoordig directeur/eigenaar van WestCord Hotels, een keten van zes hotels: vijf op de waddeneilanden, één in Amsterdam. WestCord Hotels bestaat sinds 1 januari vorig jaar en is dus nieuw in de Top-100. Westers heeft 68 procent van de aandelen, de overige 32 procent is in handen van de familie Van der Schoot. Deze Vlielander familie werd rijk in de scheepvaart en bezit momenteel nog 32 zomerhuizen op het eiland. C. van der Schoot is commissaris van WestCord, samen met Renze van den Berg, oud-directeur van Wagons Lits en Accor Hotels in Parijs.

Het Art Hotel in Amsterdam is WestCords buitenbeentje. Niet zozeer door de imposante werken van schilder Donkervoort in de hoge hal; eerder doordat een overstap naar het drukke westen niet voor de hand ligt met je thuisbasis op de gemoedelijke waddeneilanden. Maar de geboren Groninger Westers zegt geen moeite te hebben met het ‘harde’ westen. ,,Tuurlijk, het noorden is wat gemoedelijker. Hier is het een keiharde business. Maar je groeit erin. En ik geniet er ook van het spel te spelen.’’

Waar Westers óók van geniet is het ondernemingsklimaat in West-Nederland. Op de wadden wordt Westers lastiggevallen door milieuverenigingen die op iedere steen letten die hij legt. Of door politieke fracties, die vrezen dat de ambitieuze Westers de eilanden verbouwt tot een soort Scheveningen of Benidorm. Daarom richt hij zich op de Randstad. Amsterdam heeft de voorkeur, maar in Rotterdam of Den Haag wil hij ook best komen kijken. Over 2002, maar ook over het lopende jaar is Westers best tevreden. Westers verwacht een autonome omzetstijging van 5 procent. De groei van het aantal vestigingen vult hij op onze vragenlijst in met een groot maar sierlijk vraagteken.

Telefoonnummer (0562) 45 15 77
www.westcord.nl

46 (58) Ikea
10 vestigingen
€19,5 miljoen

Het grappige van Ikea is dat ze alle meubels op een schaal 1:0,9 bouwen. In de winkel zie je dat niet, maar eenmaal thuis blijkt het bankstel net te klein. Laat de modelletjes Klippan, Karlanda of Nikkala dus gewoon staan en gooi de auto vol met de Zweedse heerlijkheden die Ikea te bieden heeft. Veel beter dan de meubels van Ikea zijn namelijk de etenswaren. Aan te bevelen zijn de Zweedse gehaktballetjes. Ook de zalm is lekker en kost weinig. En dan hebben we het nog niet over de Zweedse toffees, crackers en ingelegde haring. Jømmie! De restaurants en snackwinkels van de tien Ikea’s – binnenkort opent de elfde bij Breda – scoren al met al een lekkere omzet. Nog even zo’n lekker softijsje en dan hup, de meubeltjes in de stationcar.

Telefoonnummer (020) 564 38 88
www.ikea.nl

47 (62) Robin Bravenboer
10 vestigingen
€19 miljoen‘

De overzeese gebiedsdelen van Robin Bravenboer.’ Zo zou het nieuwe hoofdstuk in het boek over de succesvolle Rotterdammer kunnen heten. Bravenboer gaat met z’n concepten Beach Club Baja en Crazy Piano’s respectievelijk naar Peking (!) en Londen. Bravenboer is een kwart van z’n tijd in het buitenland op zoek naar locaties voor horeca. Wellicht in de toekomst een vestiging op de maan? Een naam krijgt hij van ons cadeau: de Luna Lounge. Bravenboer bracht vorig jaar samen met Yorin de reality soap De Bar. Doet verder wat in drank, fitness, limousineverhuur en sigaren. Kortom, voor Bravenboer is weinig te dol. Het is dan ook wat vreemd om uit ’s mans mond te vernemen dat het zakelijk hoogtepunt van 2002 ‘continuïteit’ is. Ook voor 2003 is Bravenboer voorzichtig: een kleine omzetgroei van 3 procent.

Telefoonnummer (010) 213 11 80
www.baja.nl

48 (-) Hotel New York Groep
9 vestigingen
€19 miljoen

De Rotterdamse broers Arie en Willem Tieleman hebben aan de oevers van de Maas ondertussen een aardig imperiumpje opgebouwd. Vorig jaar bekroonden ze hun zegetocht met het verwerven van de exploitatie van de Euromast, hét symbool van Rotterdamse fierheid. Behalve de Euromast hebben de twee broers natuurlijk ook nog Hotel New York, het vroegere hoofdkantoor van de Holland-Amerika Lijn waar sinds mei 1993 een trendy hotel-restaurant is gevestigd. Plus nog zeven andere bedrijven, waaronder Grand Café Loos en restaurant Parkzicht, niet te verwarren met restaurant Parkheuvel.

Telefoonnummer (010) 225 05 31
www.hotelnewyork.nl

49 (-) Huis ter Duin
1 vestiging
€18,9 miljoen

Eén van de grootste Nederlandse hotels in privé-handen. Kwam onlangs nogal vreemd in het nieuws door Ellis Koopman (24) uit Barneveld. Ze werd aangenomen bij het vijf sterren tellende Grand Hotel, maar verzweeg dat ze door haar grote voeten – maatje 43,5 – problemen kreeg met de kledingvoorschriften. ,,Ze had toegezegd aan onze kledingvoorschriften te voldoen’’, zei commercieel directeur Stephan Stokkermans. Maar Koopman verscheen op haar eerste werkdag met een pantalon en halfhoge laarsjes. ,,Onacceptabel’’, vonden ze in Noordwijk. Ellis, nog in haar proeftijd, kon vertrekken. ,,Door het verzwijgen en haar houding was het vertrouwen geschaad,’’ aldus de verklaring van het hotel. Typisch geval van lange tenen.

Telefoonnummer (071) 361 92 20
www.huisterduin.com

50 (44) Hotel Management Group
9 vestigingen
€18 miljoen

Een keurig handgeschreven briefje ontvingen wij van Chris Luken waarin hij ons vertelt over de laatste ontwikkelingen in zijn bedrijf. Luken is tegenwoordig weer 100 procent eigenaar van de Hotelbon en heeft de organisatie sindsdien naar eigen zeggen ,,flink afgeslankt.’’ Recentelijk introduceerde hij de Hotelbonjaarkaart. Houders kunnen het hele jaar voor een prikkie overnachten in de aangesloten 1700 hotels die zijn verspreid over verschillende Europese landen. Het management van de Hotelbon heeft hij overgedragen aan Rob Hermans, voormalig marketingmanager van de Free Record Shop. Luken zegt zich meer te willen gaan bemoeien met de Fletcher Hotelgroep. Da’s nodig ook, want de drie nieuwe Belgische hotels kenden een moeizame start. Over 2003 is Luken positief. Zeker voor de hotelbon. Luken verwacht een omzetgroei van niet minder dan 56 procent. ,,De huidige recessie en de dreiging van terreur zorgen voor meer voordelige korte vakanties met de auto’’, zo schrijft hij ons. Snel dus zo’n jaarkaart scoren. O ja, de Hotelbon en Fletcher zijn tegenwoordig ondergebracht in de Hotel Management Group (HMG). Inkooporganisatie Best Buy valt daar buiten, vandaar de omzetdaling in vergelijking met 2002.

Telefoonnummer (073) 518 95 17
www.fletcher.nl

41 (54) Domino’s Pizza
56 vestigingen
€22 miljoen
Marktleider, noemt Domino’s Pizza zichzelf. Maar dat klopt niet, want dat is New York Pizza, zowel in omzet als in aantal vestigingen. De Amerikaanse pizza-keten wil in ons land binnen vijf jaar doorgroeien naar 125 vestigingen. Dat zijn er al weer 25 minder dan in de plannen van vorig jaar. Toen riep Domino-voorman Stan Gage dat zijn bedrijf in vijf jaar op 150 vestigingen zou zitten. Kortom: veel gebakken lucht bij Domino’s Pizza. Dat kun je niet zeggen van de pizza’s, want die zijn behoorlijk voedzaam.

Telefoonnummer (0162) 52 32 00
www.dominos.nl

42 (59) Steigenberger Kurhaus Hotel
1 vestiging
€22 miljoen

,,De onzekerheid is groot. De prijzen staan onder druk en dat is een grote zorg.’’ Kurhaus-directeur Coen Masselink volgt angstvallig de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. Hebben de grote Amerikaanse ketens in Amsterdam vooral last van wegblijvende Amerikaanse zakenreizigers en toeristen, De grote congreshotels in Scheveningen, Den Haag en Noordwijk hebben door de oorlog vooral last van het annuleren van internationale bijeenkomsten. Ook Masselink kreeg onlangs de eerste annuleringen te verwerken. Over het afgelopen jaar heeft Masselink trouwens weinig klagen. Het Kurhaus werd marktleider in Den Haag (revpar gerelateerd aan de capaciteit) en zag de omzet met 15 procent groeien. De brutowinst was de op één na beste (2000 het beste) sinds de heropening in 1979. Voor dit jaar hoopt Masselink dat een prijsoorlog uitblijft en dat de echte oorlog in Irak snel over is. Dat hopen wij ook.

Telefoonnummer (070) 416 27 30
www.kurhaus.nl

43 (48) Van den Tweel Groep
4 vestigingen
€20,1 miljoen

Bij Van den Tweel Groep werd de ene in opspraak geraakte directeur opgevolgd door de andere. Van den Tweel stelde vorig jaar Roland Rozenbroek aan als nieuwe directeur horeca. Rozenbroek was daarvóór general manager bij Bilderberg (nummer 9) maar kreeg daar ontslag aangezegd, vermoedelijk vanwege zijn kritische houding richting de Bilderberg-top. De rechter bepaalde dat het ontslag onterecht was en dat Bilderberg Rozenbroek terug moest nemen. Algemeen directeur Henk Smits (inmiddels zelf weg) weigerde dat.Rozenbroek is bij Van den Tweel de opvolger van horecadirecteur Mike Spetter, die op staande voet werd ontslagen omdat hij er volgens de officiële lezing niet in was geslaagd het sterrenrestaurant Mariënhof te reorganiseren. Van den Tweel runt vier horeca-exploitaties: De Heerlickheid van Ermelo in Ermelo, het Ampt van Nijkerk en Hart van Holland Evenementencentrum in Nijkerk en restaurant Mariënhof in Amersfoort. Aan Rozenbroek de taak om onder andere de sales, inkoop en het rendement op een hoger plan te tillen.

Telefoonnummer (0341) 56 85 85
www.vandentweelhoreca.nl

44 (51) FHC Formulebeheer
73 vestigingen
€20 miljoen

Het vroegere Snackworld heet nu FHC Formulebeheer. ,,De naam Snackworld dekte niet meer de lading van onze activiteiten’’, aldus directeur Wim Markwat. ,,Onze organisatie gaat stilaan veel verder dan snacks. Dat brengen we tot uitdrukking met de afkorting FHC, die staat voor Fastfood, Horeca en Catering.’’ Waarvan akte. Het aantal vestigingen (franchise) daalde van 78 naar 73. Die voeren merken als Merk Snack, Cafetaria Family en Kelly’s Fastfood. Sindskort werkt Markwat samen met Roger Gielen van SEM (nummer 55). Inkoop, marketing, trainingen doen de twee samen, maar het is pertinent ,,niet de bedoeling om samen te gaan.’’

Telefoonnummer (0252) 62 06 20
www.snackworld-franchise.nl

45 (-) Westcord Hotels
6 vestigingen
€20 miljoen

Mislukt op school. Goed genoeg voor de horeca. Nieuw in de Top-100. Bakkerszoon Harry Westers volbracht de Mulo met de hakken over de sloot maar is tegenwoordig directeur/eigenaar van WestCord Hotels, een keten van zes hotels: vijf op de waddeneilanden, één in Amsterdam. WestCord Hotels bestaat sinds 1 januari vorig jaar en is dus nieuw in de Top-100. Westers heeft 68 procent van de aandelen, de overige 32 procent is in handen van de familie Van der Schoot. Deze Vlielander familie werd rijk in de scheepvaart en bezit momenteel nog 32 zomerhuizen op het eiland. C. van der Schoot is commissaris van WestCord, samen met Renze van den Berg, oud-directeur van Wagons Lits en Accor Hotels in Parijs.

Het Art Hotel in Amsterdam is WestCords buitenbeentje. Niet zozeer door de imposante werken van schilder Donkervoort in de hoge hal; eerder doordat een overstap naar het drukke westen niet voor de hand ligt met je thuisbasis op de gemoedelijke waddeneilanden. Maar de geboren Groninger Westers zegt geen moeite te hebben met het ‘harde’ westen. ,,Tuurlijk, het noorden is wat gemoedelijker. Hier is het een keiharde business. Maar je groeit erin. En ik geniet er ook van het spel te spelen.’’

Waar Westers óók van geniet is het ondernemingsklimaat in West-Nederland. Op de wadden wordt Westers lastiggevallen door milieuverenigingen die op iedere steen letten die hij legt. Of door politieke fracties, die vrezen dat de ambitieuze Westers de eilanden verbouwt tot een soort Scheveningen of Benidorm. Daarom richt hij zich op de Randstad. Amsterdam heeft de voorkeur, maar in Rotterdam of Den Haag wil hij ook best komen kijken. Over 2002, maar ook over het lopende jaar is Westers best tevreden. Westers verwacht een autonome omzetstijging van 5 procent. De groei van het aantal vestigingen vult hij op onze vragenlijst in met een groot maar sierlijk vraagteken.

Telefoonnummer (0562) 45 15 77
www.westcord.nl

46 (58) Ikea
10 vestigingen
€19,5 miljoen

Het grappige van Ikea is dat ze alle meubels op een schaal 1:0,9 bouwen. In de winkel zie je dat niet, maar eenmaal thuis blijkt het bankstel net te klein. Laat de modelletjes Klippan, Karlanda of Nikkala dus gewoon staan en gooi de auto vol met de Zweedse heerlijkheden die Ikea te bieden heeft. Veel beter dan de meubels van Ikea zijn namelijk de etenswaren. Aan te bevelen zijn de Zweedse gehaktballetjes. Ook de zalm is lekker en kost weinig. En dan hebben we het nog niet over de Zweedse toffees, crackers en ingelegde haring. Jømmie! De restaurants en snackwinkels van de tien Ikea’s – binnenkort opent de elfde bij Breda – scoren al met al een lekkere omzet. Nog even zo’n lekker softijsje en dan hup, de meubeltjes in de stationcar.

Telefoonnummer (020) 564 38 88
www.ikea.nl

47 (62) Robin Bravenboer
10 vestigingen
€19 miljoen‘

De overzeese gebiedsdelen van Robin Bravenboer.’ Zo zou het nieuwe hoofdstuk in het boek over de succesvolle Rotterdammer kunnen heten. Bravenboer gaat met z’n concepten Beach Club Baja en Crazy Piano’s respectievelijk naar Peking (!) en Londen. Bravenboer is een kwart van z’n tijd in het buitenland op zoek naar locaties voor horeca. Wellicht in de toekomst een vestiging op de maan? Een naam krijgt hij van ons cadeau: de Luna Lounge. Bravenboer bracht vorig jaar samen met Yorin de reality soap De Bar. Doet verder wat in drank, fitness, limousineverhuur en sigaren. Kortom, voor Bravenboer is weinig te dol. Het is dan ook wat vreemd om uit ’s mans mond te vernemen dat het zakelijk hoogtepunt van 2002 ‘continuïteit’ is. Ook voor 2003 is Bravenboer voorzichtig: een kleine omzetgroei van 3 procent.

Telefoonnummer (010) 213 11 80
www.baja.nl

48 (-) Hotel New York Groep
9 vestigingen
€19 miljoen

De Rotterdamse broers Arie en Willem Tieleman hebben aan de oevers van de Maas ondertussen een aardig imperiumpje opgebouwd. Vorig jaar bekroonden ze hun zegetocht met het verwerven van de exploitatie van de Euromast, hét symbool van Rotterdamse fierheid. Behalve de Euromast hebben de twee broers natuurlijk ook nog Hotel New York, het vroegere hoofdkantoor van de Holland-Amerika Lijn waar sinds mei 1993 een trendy hotel-restaurant is gevestigd. Plus nog zeven andere bedrijven, waaronder Grand Café Loos en restaurant Parkzicht, niet te verwarren met restaurant Parkheuvel.

Telefoonnummer (010) 225 05 31
www.hotelnewyork.nl

49 (-) Huis ter Duin
1 vestiging
€18,9 miljoen

Eén van de grootste Nederlandse hotels in privé-handen. Kwam onlangs nogal vreemd in het nieuws door Ellis Koopman (24) uit Barneveld. Ze werd aangenomen bij het vijf sterren tellende Grand Hotel, maar verzweeg dat ze door haar grote voeten – maatje 43,5 – problemen kreeg met de kledingvoorschriften. ,,Ze had toegezegd aan onze kledingvoorschriften te voldoen’’, zei commercieel directeur Stephan Stokkermans. Maar Koopman verscheen op haar eerste werkdag met een pantalon en halfhoge laarsjes. ,,Onacceptabel’’, vonden ze in Noordwijk. Ellis, nog in haar proeftijd, kon vertrekken. ,,Door het verzwijgen en haar houding was het vertrouwen geschaad,’’ aldus de verklaring van het hotel. Typisch geval van lange tenen.

Telefoonnummer (071) 361 92 20
www.huisterduin.com

50 (44) Hotel Management Group
9 vestigingen
€18 miljoen

Een keurig handgeschreven briefje ontvingen wij van Chris Luken waarin hij ons vertelt over de laatste ontwikkelingen in zijn bedrijf. Luken is tegenwoordig weer 100 procent eigenaar van de Hotelbon en heeft de organisatie sindsdien naar eigen zeggen ,,flink afgeslankt.’’ Recentelijk introduceerde hij de Hotelbonjaarkaart. Houders kunnen het hele jaar voor een prikkie overnachten in de aangesloten 1700 hotels die zijn verspreid over verschillende Europese landen. Het management van de Hotelbon heeft hij overgedragen aan Rob Hermans, voormalig marketingmanager van de Free Record Shop. Luken zegt zich meer te willen gaan bemoeien met de Fletcher Hotelgroep. Da’s nodig ook, want de drie nieuwe Belgische hotels kenden een moeizame start. Over 2003 is Luken positief. Zeker voor de hotelbon. Luken verwacht een omzetgroei van niet minder dan 56 procent. ,,De huidige recessie en de dreiging van terreur zorgen voor meer voordelige korte vakanties met de auto’’, zo schrijft hij ons. Snel dus zo’n jaarkaart scoren. O ja, de Hotelbon en Fletcher zijn tegenwoordig ondergebracht in de Hotel Management Group (HMG). Inkooporganisatie Best Buy valt daar buiten, vandaar de omzetdaling in vergelijking met 2002.

Telefoonnummer (073) 518 95 17
www.fletcher.nl