artikel

Topondernemers: 2003 verloren jaar

Horeca

De Nederlandse topondernemers zijn somber gestemd over 2003. Dat blijkt uit een enquête van Misset Horeca onder de directeuren en eigenaren van de 100 grootste horecabedrijven. De ondernemers verwachten een schrale omzetgroei van 3,3 procent. Oorzaak van de bedrukte stemming is de crisis in het Midden-Oosten, maar ook het naijlen va het euro-duuro-verhaal.

Een stuk of tien ondernemers verwachten een omzetgroei van 0 procent, een enkeling ziet zelfs een daling. De gemiddelde reële omzetgroei uit bestaande exploitaties ramen ze op 3,3 procent. Dat is nog geen procent boven de 2,5 procent inflatie die de Nederlandsche Bank voor dit jaar verwacht. Uitbreidingen en nieuwe vestigingen meegeteld, komt de verwachte omzetgroei uit op 6,6 procent.

De ondernemers wijten de schrale groei aan de oorlog in Irak en het duurteverhaal rond de euro. Pas dit jaar houdt de consument echt z’n hand op de knip, waarbij vooral wordt bezuinigd op uit eten en drinken. De ondernemers nemen maatregelen door te besparen op de kosten en investeringen uit te stellen. Aan de prijzen wordt voorlopig niet gemorreld.

Ook over 2004 zijn de ondernemers somber. Als de crisis in Irak doorgaat tot in het derde kwartaal, wordt ook 2004 een slecht jaar. De zakelijke klanten maken in het derde kwartaal van dit jaar hun begroting op voor 2004. Is er geen vooruitzicht op economisch herstel, dan zullen ze opnieuw bezuinigen op congressen, diners en overnachtingen, zo is de verwachting.

2002 krijgt 7,6
Opmerkelijk is dat de captains of industry relatief tevreden zijn over het afgelopen jaar. Vorig jaar kwam de sector vanwege de euro-prijsverhogingen in een kwaad daglicht. Bovendien daalde de economische groei. Desondanks beoordelen de ondernemers 2002 gemiddeld met een 7,6 als rapportcijfer. Daartussen zitten flinke uitschieters naar boven en beneden.

Kroegenkoning Sjoerd Kooistra beleefde een uitstekend jaar en beloont 2002 met een dikke 9. De omzet van z’n 75 (pacht)bedrijven schat Kooistra op €90 miljoen, €20 miljoen meer dan in 2001. Kooistra mikt op verdere groei in Amsterdam en Groningen. De Groninger wil bovendien zijn succesformule De Drie Gezusters sterk uitbreiden. Tien van die superkroegen zijn er inmiddels, en volgens Kooistra is er zeker plek voor nog een stuk of vijftien.

Een negatieve uitschieter is het Palace Hotel in Noordwijk. Het vijfsterrenhotel realiseerde afgelopen jaar een omzet van slechts €4 miljoen. Veel te weinig voor het luxepaleis waar eigenaar De Raad Bouw €32 miljoen in investeerde. Het gloednieuwe Palace Hotel opende zijn deuren onder een ongelukkig gesternte, net na de aanslagen in New York van 11 september 2001. General manager Jurgen Wondergem is inmiddels vervangen door Rocco Lentze, afkomstig van Des Indes in Den Haag. Die geeft 2002 een vette onvoldoende: een 2. Lentze gaat met een schone lei beginnen en verwacht voor 2003 een omzetstijging van 25 procent.

Elk jaar houdt Misset Horeca onder de directeuren en eigenaren van de 100 grootste horecabedrijven een enquête. De ondernemers wordt gevraagd naar de gerealiseerde omzet over het afgelopen jaar, een beoordeling van de geleverde prestatie, en hun plannen en verwachtingen voor de toekomst. De 100 bedrijven zijn goed voor een totale omzet van €4.278.700.000 oftewel 35 procent van de totale omzet van de horecabranche, dat zijn 40.000 bedrijven.

Een stuk of tien ondernemers verwachten een omzetgroei van 0 procent, een enkeling ziet zelfs een daling. De gemiddelde reële omzetgroei uit bestaande exploitaties ramen ze op 3,3 procent. Dat is nog geen procent boven de 2,5 procent inflatie die de Nederlandsche Bank voor dit jaar verwacht. Uitbreidingen en nieuwe vestigingen meegeteld, komt de verwachte omzetgroei uit op 6,6 procent.

De ondernemers wijten de schrale groei aan de oorlog in Irak en het duurteverhaal rond de euro. Pas dit jaar houdt de consument echt z’n hand op de knip, waarbij vooral wordt bezuinigd op uit eten en drinken. De ondernemers nemen maatregelen door te besparen op de kosten en investeringen uit te stellen. Aan de prijzen wordt voorlopig niet gemorreld.

Ook over 2004 zijn de ondernemers somber. Als de crisis in Irak doorgaat tot in het derde kwartaal, wordt ook 2004 een slecht jaar. De zakelijke klanten maken in het derde kwartaal van dit jaar hun begroting op voor 2004. Is er geen vooruitzicht op economisch herstel, dan zullen ze opnieuw bezuinigen op congressen, diners en overnachtingen, zo is de verwachting.

2002 krijgt 7,6
Opmerkelijk is dat de captains of industry relatief tevreden zijn over het afgelopen jaar. Vorig jaar kwam de sector vanwege de euro-prijsverhogingen in een kwaad daglicht. Bovendien daalde de economische groei. Desondanks beoordelen de ondernemers 2002 gemiddeld met een 7,6 als rapportcijfer. Daartussen zitten flinke uitschieters naar boven en beneden.

Kroegenkoning Sjoerd Kooistra beleefde een uitstekend jaar en beloont 2002 met een dikke 9. De omzet van z’n 75 (pacht)bedrijven schat Kooistra op €90 miljoen, €20 miljoen meer dan in 2001. Kooistra mikt op verdere groei in Amsterdam en Groningen. De Groninger wil bovendien zijn succesformule De Drie Gezusters sterk uitbreiden. Tien van die superkroegen zijn er inmiddels, en volgens Kooistra is er zeker plek voor nog een stuk of vijftien.

Een negatieve uitschieter is het Palace Hotel in Noordwijk. Het vijfsterrenhotel realiseerde afgelopen jaar een omzet van slechts €4 miljoen. Veel te weinig voor het luxepaleis waar eigenaar De Raad Bouw €32 miljoen in investeerde. Het gloednieuwe Palace Hotel opende zijn deuren onder een ongelukkig gesternte, net na de aanslagen in New York van 11 september 2001. General manager Jurgen Wondergem is inmiddels vervangen door Rocco Lentze, afkomstig van Des Indes in Den Haag. Die geeft 2002 een vette onvoldoende: een 2. Lentze gaat met een schone lei beginnen en verwacht voor 2003 een omzetstijging van 25 procent.

Elk jaar houdt Misset Horeca onder de directeuren en eigenaren van de 100 grootste horecabedrijven een enquête. De ondernemers wordt gevraagd naar de gerealiseerde omzet over het afgelopen jaar, een beoordeling van de geleverde prestatie, en hun plannen en verwachtingen voor de toekomst. De 100 bedrijven zijn goed voor een totale omzet van €4.278.700.000 oftewel 35 procent van de totale omzet van de horecabranche, dat zijn 40.000 bedrijven.