artikel

Jury Cafetaria Top 100 volop aan de slag

Horeca

De rangschikking van de Cafetaria Top 100 begint zich langzaam af te tekenen. De 19 juryleden rijden sinds enkele weken stad en land af om alle 270 aangemelde cafetaria’s te bezoeken. Ze zien mooie, professionele bedrijven, maar ook zaken waarvan ze zich afvragen hoe het in hemelsnaam kan dat die, door zichzelf of door een relatie of leverancier, zijn voorgedragen voor de Top 100.

Jury Cafetaria Top 100 volop aan de slag

‘Je ziet soms cafetaria’s waar je, als het niet voor deze wedstrijd was, nooit een voet binnen zou willen zetten’, aldus één van de juryleden. ‘Waar de spinraggen aan het plafond hangen, de frites slap en vet zijn en waar je door het personeel zo’n beetje naar buiten gekeken wordt. Dan vraag ik me echt af waarom zo’n bedrijf in hemelsnaam meedoet.’
Aan de andere kant wordt de jury soms aangenaam verrast. ‘Kom je in een dorpje of een woonwijk waarvan je denkt ‘Wie gaat hier nou zitten met een cafetaria’, en dan blijkt daar een pracht van een zaak gevestigd te zijn waarbij alles klopt, waar de deur platgelopen wordt en de eigenaar dus oprecht vrolijk zijn vele welverdiende euro’s incasseert.’

Waar de juryleden precies op letten? ‘Op alles eigenlijk. Dat wil zeggen, op alles waar de consument hem ook op afrekent, bewust of onbewust.’ En dat kunnen dus op het oog hele kleine dingen zijn als uitpuilende vuilnisbakken, geen toiletpapier op het toilet, een norse medewerker achter de counter of lauwe frites of frisdrank.
Ieder jurylid heeft een uitvoerige training achter de rug, verzorgd door het trainings- en managementbureau Siebenheller & Partners. Die training is er vooral op gericht geweest om alle 19 juryleden met exact dezelfde uitgangspunten en beoordelingscriteria aan het werk te zetten. Subjectieve beoordelingen, waarbij de één iets misschien vies noemt waar de ander het probleem niet zo ziet, worden hierdoor uitgesloten. Iets is vies of juist schoon als het aan de door Siebenheller gestelde voorwaarden voldoet. Waardoor dus aan de hand van één lange vragenlijst de hele cafetaria in kaart gebracht wordt op punten als gastvrijheid en service, hygiëne, ex- en interieur, productbehandeling en natuurlijk productkwaliteit.

Eerlijke kans
Uiteindelijk scoort een cafetaria een totaal aantal punten, maar ook een percentage van het redelijkerwijs te behalen puntentotaal. Een cafetaria die niet beschikt over een eigen toilet of over een vitrine, zal hier dan ook niet op afgerekend worden en krijgt dus een net zo eerlijke kans als zijn collega’s die hier wel over beschikken.
Cafetariahouders die denken slim te zijn door de komende tijd simpelweg te letten op bezoekers die binnenkomen met een grote opvallende scorelijst, die zullen teleurgesteld worden. De juryleden komen zonder lijst binnen en vullen direct na het bezoek hun punten in op het formulier. ‘In het begin was dat wel even lastig’, aldus één van hen. ‘Dan ben je tien minuten binnen geweest, heb je alles in je opgenomen en dan kom je eenmaal buiten tot de conclusie dat je helemaal niet opgelet hebt of de vuilnisbak er wel netjes bij staat. Dan moet je dus even onopvallend terug naar binnen. Zeggen je dat je iets hebt laten liggen of zo. Na een paar bezoeken ben je zo geroutineerd dat dat ook niet meer voorkomt.’

Geen vorkje
Wat zijn de meest voorkomende fouten? ‘Die zijn van heel uiteenlopende aard: onbeschoft personeel, smerig meubilair, geen servetje en geen vorkje bij de bestelling, onhygiënisch werken of simpelweg een lauwe kroket of zouteloze frites. Er gaat nog heel veel mis in de Nederlandse cafetaria’s.’
Maar er gaat ook ontzettend veel goed. En juist ook de goede cafetaria’s worden zichtbaar tijdens de strooptocht van de jury. Die zijn straks allemaal terug te vinden in de Cafetaria Top 100 van Snackkoerier. En of een bedrijf nou nummer 1 of nummer 100 wordt op die lijst, hij staat toch maar mooi in de Top 100 van het hele land. En dat is iets om trots op te zijn, in een land met grofweg 5.000 cafetaria’s.