artikel

Terrastrends 2005: strak, modern en kleurrijk

Horeca

Een goed terras levert flink geld op. Speel hierbij in op de trends voor komend terrasseizoen. Wat zijn de trends? Zibb.nl/horeca maakte een rondje langs toonaan-gevende meubel-leveranciers. Het resultaat: strak, modern en vooral kleurrijk.

Terrastrends 2005: strak, modern en kleurrijk

Wat wordt de trend voor het komend terrasseizoen?
Een aantrekkelijk terras komend seizoen beschikt over stoelen van aluminium. Het is licht, slijtvast en geeft het terras een moderne uitstraling. De mogelijkheden van aluminium zijn divers. Daarmee kan een horecaondernemer zich prima onderscheiden van collega-ondernemers. In het luxe segment, vooral bij restaurants, zijn blokvormige meubels een trend. Met een kubusachtige stoel in het wit maakt u de blits.

Is het gedaan met rotan?
Nee, dat niet. Maar rotan heeft flink ingeboet aan populariteit. De relatief lage prijs zorgt voor de nodige afzet. Ook de verplichting opgelegd door de gemeente ten aanzien van materiaal- en kleurkeuze houden rotan levensvatbaar. Wel is duidelijk dat de dominantie van rotan een stuk minder is.

Welke kleuren treffen we aan op het terras?
Donkere en felle kleuren. Het vlechtwerk van stoelen wordt donkerbruin en zwart. Of krijgt felle kleuren. Knalblauw, knalgroen en knalgeel, zo verzekert ons een leverancier. Felle kleuren bieden ondernemers immers de mogelijkheid zich te onderscheiden. Caféhouders zetten deze kleuren in om vooral jongeren op hun terras te doen belanden. Behoudende ondernemers vallen eerder terug op rustige kleuren. Of kiezen voor warme tinten om gezelligheid en huiselijkheid uit te stralen.

Wat gebeurt er met de omvang van terrastafels?
Zeventig bij zeventig rond. De kleine tafels met een diameter van zestig centimeter zijn dan wel gezellig, hun aantal neemt af. Alleen op drukke terraspleinen waar het om zoveel mogelijk stoelen en tafels gaat, is er nog ruimte voor ‘zestig rond’. De populairste jongen is de tafel met een omvang van zeventig centimeter. Prima te gebruiken om een hapje aan te eten. Opvallend dit jaar is de grote vraag naar vierkante tafels met een tafelblad met zink met opstaande rand. Ook tafeldesign op terrassen neemt toe.

En, zijn horecaondernemers kooplustig dit jaar?
Ondanks de economische malaise, hoor je meubelboeren niet klagen. Het investeringsbedrag per ondernemer varieert van 4000 tot 6000 euro gemiddeld. Wel valt op dat de traditionele aankoop- en vervangpatronen afnemen. Of ondernemers wachten tot het laatste moment, of ze zijn er als de kippen bij en trekken veel tijd uit voor de aanschaf. Het luxe segment in de horeca toont een actief investeringsbedrag. Vooral in Amsterdam en Maastricht. In Scheveningen zijn ze daarentegen een stuk behoudender. Cafés schaffen dit jaar vrij laat hun terrasmeubilair aan; vanaf half februari tot mei. Hierbij geldt het motto: eerst geld verdienen, dan uitgeven.