artikel

Ideeën opdoen voor evenementen

Horeca

Festivak en De Feestdagen bundelen voor het eerst hun krachten. De twee verschillende beurzen voor de evenementenbranche bieden van 2 tot en met 4 oktober op één locatie hun producten en arrangementen voor de horeca aan. Toneel is het Autotron in Rosmalen.

Festivak richt zich op grote en kleine evenementen en presenteert zich nu voor de negende keer. Twee jaar geleden werd deze beurs voor het laatst gehouden. In de buitenlucht van het Brabantse Liempde. Omdat het slecht weer was werd het een modderpoel op het terrein. De 250 standhouders – leveranciers van o.a. podia, partytenten, licht en geluid, tribunes, ijsbanen en attracties – kunnen nu bij het Autotron flink uitpakken. Binnen in het ExpoDôme hebben ze 7000 m2 ter beschikking en buiten nog eens zes hectare. Bovendien is het buitenterrein verhard, zodat het evenement wat het weer betreft niet in het water kan vallen.
Het concept van Festivak sluit goed aan bij dat van De Feestdagen, dat nu voor de derde keer in Rosmalen van start gaat. Dit initiatief van de Party Company en Feesten.nl richt zich op feestvierend Nederland. Naast kant-en-klaar arrangementen voor de horeca bieden de 100 exposanten in het Eventron – een aparte hal op het terrein – attributen aan als polsbandjes, disposables en munten. In veel gevallen presenteren de standhouders zich gezamenlijk. In een grote tent van een tentenleverancier is bijvoorbeeld ook de leverancier van licht en geluid, een casinospel of een van de 30 cateraars te vinden. Het geheel wordt omgeven door een keur aan entertainment en een aantrekkelijk showprogramma op het centrale podium.

‘De horeca kan hier ideeën en inspiratie opdoen voor personeels- en themafeesten of voor grotere evenementen’, zegt Jill Oomen van Organisatie Groep Zuid, die de Festivak voor haar rekening neemt. ‘Horecabedrijven en organisatoren van feestelijke of sportieve evenementen zijn dan ook onze doelgroep.’ De bezoekers zijn volgens haar uit het hele land afkomstig, terwijl de standhouders behalve uit Nederland ook uit België, Frankrijk, Duitsland en Tsjechië komen.Geavanceerd noemt Oomen het entreesysteem op het beursterrein. ‘Bezoekers die zich vooraf aanmelden via de site, krijgen een pasje toegestuurd met een controlechip. Zo weten we precies wie wanneer binnenkomt op de beurs’, licht ze toe. ‘Dit systeem van Screen Check is ontwikkeld met het oog op de veiligheid in het uitgaansleven. De nieuwste versie Event Access System staat hier en is bedoeld voor de evenementenbranche.’