artikel

Tips gastheerschap van Thérèse de Boer

Horeca

After-salesAfter sales. Het klinkt wat berekenend, maar het is gewoon een kwestie van goed gastheerschap. En hartstikke belangrijk, want daarmee creëer en onderhoud je een vaste gastenkring.Bijvoorbeeld: Een dame in verwachting krijgt bij het afscheid een potje met zelf ingemaakte zure bommen mee. Op de hotelkamer waar de restaurantgasten eventueel verblijven, wordt een potje neergezet […]

After-sales
After sales. Het klinkt wat berekenend, maar het is gewoon een kwestie van goed gastheerschap. En hartstikke belangrijk, want daarmee creëer en onderhoud je een vaste gastenkring.Bijvoorbeeld:

  • Een dame in verwachting krijgt bij het afscheid een potje met zelf ingemaakte zure bommen mee.
  • Op de hotelkamer waar de restaurantgasten eventueel verblijven, wordt een potje neergezet met zelf ingemaakte vruchten (met een kaartje van het restaurant natuurlijk)
  • Als bekend is dat een gast jarig is, krijgen de heren een speciaal flesje bier mee en de dames een potje met theeblaadjes.

Elk restaurant heeft zo wel specialiteiten die geschikt zijn om aan gasten cadeau te doen als herinnering aan hun bezoek. De functie van after sales is dat gasten, nadat ze uw bedrijf bezocht hebben, later nog eens aan u worden herinnerd.

Parkeerservice
Parkeren is bij restaurants in stadscentra niet zelden een ramp. Een plekje vinden lukt ‘s avonds vaak nog wel, maar in steeds meer steden moet tegenwoordig ook ‘s avonds de parkeermeter gevuld worden. Lastig, en dergelijke omslachtigheden zouden gasten er weleens van kunnen weerhouden bij u te komen eten.

Kom uw gasten in zo’n geval zoveel mogelijk tegemoet door bijvoorbeeld een parkeerservice in het leven te roepen. Dat kan door bij ontvangst van de gasten na te vragen waar ze de auto geparkeerd hebben en aan te bieden de parkeermeter tijdig bij te vullen. Indien de gast daar prijs op stelt, kunnen de autosleutels bij u in bewaring worden gegeven en vult u zonodig de parkeermeter bij. Als u erg veel gasten hebt die van deze service gebruikmaken, kan het handig zijn de sleutels van een labeltje te voorzien met autotype, eventueel kleur en kentekennummer.De kosten zet u natuurlijk op de rekening, want parkeren is tegenwoordig geen kwestie van kwartjes meer.

Watermanagement
Water: geef je het gratis, of ga je er vanuit dat de gasten maar mineraalwater moeten bestellen als ze daar behoefte aan hebben? Er zijn restaurants waar standaard ijswater wordt ingedekt, ongeacht of de gast erom vraagt. Dat is sympathiek, maar daarmee vermindert wel de kans dat er mineraalwater wordt besteld.U kunt er ook voor kiezen om na de wijnkeus aan de gasten gevraagd of ze tafelwater willen gebruiken en of dat ijswater of een fles water moet zijn. Indien de keus op een fles (mineraal)water valt, vraag dan of dat met of zonder koolzuur moet zijn en of er voorkeur is voor een bepaald merk. Met ijswater wordt bedoeld: een grote kan gewoon eerlijk kraanwater met blokjes ijs. U kunt er vanuit gaan dat de gasten wel begrijpen dat ijswater gratis wordt verstrekt en dat mineraalwater op de rekening komt te staan.