artikel

‘Proeven van kunst’ wint Innovation Award

Horeca

Proeven van Kunst’ is de beste innovatie voor de horeca- en cateringbranche. Dit project van Gerard Gielen is behalve winnaar in de categorie Services ook de overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2006. Een staaltje van belevenismarketing, aldus de jury.

Luid gejoel klonk er in de Forumzaal van het RAI Congrescentrum tijdens de bekendmaking van de awardwinnaars. ‘ 13.000 borden’ riep een van de acht deelnemende restauranthouders in de zaal. Inderdaad, 13.000 menu’s op kleurrijke borden werden het afgelopen jaar aan dinergasten in de Bredase tophoreca verkocht. De borden zijn beschilderd door landelijk bekende kunstenaars.

‘ De kracht van ‘Proeven van Kunst’ zit in de extra beleving van de gast. Mensen hoppen van restaurant naar restaurant om na afloop van hun diner de kunstige borden mee naar huis te nemen en zo een verzameling op te bouwen. ,,We noemen ze al de flippo’s van de jetset’’, aldus de enthousiaste initiatiefnemer Gerard Gielen tijdens de bekendmaking op de Horecava.

Het opvallende van het project is dat het gemakkelijk te vertalen is naar andere steden en toepassingen. In 2006 gaat ‘ Proeven van Kunst’ ook van start in o.a. Den Bosch, Amsterdam, Maastricht, Arnhem en Tilburg. In Den Haag wordt deelgenomen door toprestaurants als Des Indes, Kandinsky en Savarin.

‘Proeven van Kunst’ won de overallprijs van andere categoriewinnaars. Bij Food & Beverage was dat het warme choco-concept Choc-o-Lait van Campina. In de categorie Equipment viel de MobilePro van Eijsink Afrekensystemen in de prijzen. Dit mobiele bestel- en afrekensysteem levert gebruiksgemak voor zowel het personeel als de gasten op, aldus de jury.

Winnaar bij Interior & Design was de draadloze terrasverlichting van GS Windscreen. Met de Butterfly, zoals dit strak vormgegeven product heet, heeft de horecaondernemer geen gedoe meer met kabels en snoeren op z’n terras. In totaal zonden 130 leveranciers hun producten en diensten in voor de zesde editie van de Horecava Innovation Award.

Meer over het winnende product is te lezen in de eerstvolgende Misset Horeca.