artikel

Mijn 2011: Matthijs Stekelenburg

Horeca

Bedrijf: Hotelkamerveiling.nl
Functie: mede-oprichter/eigenaar

Mijn 2011: Matthijs Stekelenburg

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

We hebben onze groei weten vast te houden, ondanks toenemende concurrentie binnen het veilinglandschap. Wij zijn en wij blijven met Hotelkamerveiling.nl marktleider op het gebied van online verkoop van hotelkamers via veilingen.

De recentelijk door ons georganiseerde verkiezing van De Mooiste Hotelkamer van Nederland is voor ons bedrijf ook een hoogtepunt, omdat wij hiermee laten zien dat wij een duidelijke focus op de hotellerie hebben. Het is prachtig om te zien dat, ondanks het feit dat de award pas ruim een jaar geleden door ons in het leven is geroepen, deze nu al zoveel waarde en bekendheid geniet binnen de hotelbranche en daarbuiten.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

De realisatie van onze eigen boekingssite voor hotelkamers, www.hotelkamerboeking.nl, is voor ons een hoogtepunt. Het is voor onze ‘gasten’ een stukje upgrading dat zij nu ook zonder te hoeven bieden een hotelkamer kunnen reserveren, en wij denken hiermee een nieuwe markt te kunnen betreden die voor ons een stukje continuïteit op lange termijn betekent.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Een 8,5, omdat we enerzijds veel stappen vooruit hebben gemaakt en onze groeipositie hebben weten vast te houden door ons te blijven focussen op de verkoop van hotelkamers. Anderzijds ligt de lat zowel voor mij, als voor mijn vader Klaas en broer Jasper (compagnons), hoog als ondernemers en is er voor ons altijd ruimte voor verbetering en innovatie.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

Het aantal online boekingen voor hotelkamers zal verder toenemen met daarbij het feit dat de lead-time voor hotels korter wordt.

Andere trends zijn dat gasten steeds meer maatwerk verwachten en een persoonlijke benadering. Gratis wifi en online gebruiksgemak zetten verder door. Gasten zijn in toenemende mate gefocust op de kwaliteit van de hotelbeleving. Daarnaast verwacht ik dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen een steeds prominentere rol gaan spelen in de behoefte van de gast.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?M

1) Ons marktaandeel verder versterken en onze groeipositie als marktleider op het gebied van de online verkoop van hotelkamers verder uitbouwen.

2) Onze boekingssite www.hotelkamerboeking.nl verder in de markt zetten en optimaliseren in gebruiksgemak.

3) Internationale markten betreden met ons veilingconcept voor hotelkamers.