artikel

Beleidsmonitor: Consument zoekt lage prijzen

Horeca

De buitenshuisconsumptie als geheel zal in het jaar 2012 naar verwachting opnieuw krimpen met ongeveer 2% over het geheel van alle kanalen. Foodretail profiteert daarvan en zal haar omzet licht zien stijgen. De verwachte verschuivingen zijn te wijten aan het langdurig lage consumentenvertrouwen en de achterblijvende bestedingen van consumenten. Ze bezuinigen verder op buitenshuis eten en drinken. Alleen de concepten met een ‘voordeelimago’ doen het relatief nog goed.

Beleidsmonitor: Consument zoekt lage prijzen
Beleidsmonitor: Consument zoekt lage prijzen

De consument ziet buitenshuisconsumptie wel als iets dat bij de gewenste manier van leven hoort. Het FSIN concludeert dat alle seinen voor groei op ‘groen’ komen te staan zodra het consumentenvertrouwen merkbaar gaat stijgen. Tot die tijd blijven vooral concepten die een aantrekkelijke prijs-waarde verhouding hebben het goed doen en lijden de klassieke horecaondernemers (met een relatief duur aanbod) het meest. Het FSIN heeft zojuist een nieuwe ‘Foodservice Beleidsmonitor’ gepresenteerd. Daarin ligt de
nadruk op analyses van de huidige situatie in de buitenshuisconsumptie. De leerpunten uit de crisis (en de daaruit volgende marktkansen voor de komende jaren) staan centraal. Ook binnen een dalende markt zijn er groeikansen! Juist voor bedrijven die het ‘net even anders’ doen en de klant een betere prijs-prestatie verhouding bieden.

 

Lees hier de complete beleidsmonitor