artikel

Mijn 2012 – Henk Meyknecht

Horeca

Henk Meyknecht blikt vanuit Azië terug en vooruit. En geeft daarbij een paar rake tips. Zo voorspelt Meyknecht een democratisering van luxe en is het raadzaam om bij de leverancier te informeren naar de plannen van de concurrent.

Mijn 2012 – Henk Meyknecht
Mijn 2012 – Henk Meyknecht

Welk rapportcijfer geef je 2012 – zakelijk gezien – en waarom?

‘Voor de internationale vijfsterrenhotellerie was 2012 een stroef jaar. Grote zakelijke klanten bespaarden flink in hun reisbudget of gaan richting midmarkethotels. Wereldwijd groeide de congresmarkt iets, doch de besteding per gast stagneerde. En ook in het mondiale toeristische segment zagen we een conservatief uitgavepatroon. Toch komen er optimistische geluiden uit opkomende regio’s als Oost-Europa, Zuid-Amerika en het Verre Oosten, maar de impact van deze markten op de Nederlandse gastvrijheidsindustrie blijven nog relatief beperkt. Daarom een 6 +.

Wat is het gekste wat je in 2012 hebt meegemaakt?
‘De aankondiging van Kempinski Hotels afgelopen maand dat wij in 2013 een hotel gaan openen in Noord-Korea. Het zorgde voor een stroom van wereldwijde publiciteit, zowel positief en negatief. Het 150 kamers tellende Kempinski Pyongyang zal een enorme uitdaging worden voor onze organisatie. Het wordt het eerste internationale hotel in Noord-Korea in dit geisoleerde land.’

Wie is volgens jouw dé horecaman of –vrouw van 2012 en waarom?
‘De Zwitserse hotelier Kurt Ritter. De ceo van Rezidor in Brussel gaat binnenkort met pensioen. Hij heeft mij in 1980 van de hotelschool Maastricht naar SAS Hotels gehaald als trainee. Dankzij Kurt heb ik mijn weg kunnen vinden de international hotellerie. Hij de afgelopen 20 jaren van Rezidor een prima hotelketen gemaakt met 430 vestigingen in 70 landen. Een inspirerend voorbeeld voor veel internationaal hoteliers.’

Wat is jouw favoriete restaurant en met wie wil je er gaan eten?
‘Restaurant Noma in Kopenhagen van chef-kok Rene Redzepi blijft mijn favoriete restaurant. Zijn nieuwe Nordic Cuisine is bijzonder creatief en er wordt met passie gekookt. Kopenhagen is trouwens een prachtige stad. Deze zomer ga ik er weer langs en neem mijn partner Nicolas mee.’

Wat ga je in 2013 doen en wil je delen met horecaminnend Nederland?
‘Focus op China! Hoewel onze buurlanden en de Verenigde Staten de belangrijkse omzetpartners blijven in 2013, wordt China een interessante groeimarkt. De grootste toename van reizigers richting Nederland zal zich voordoen in het Verre Oosten, waar de sterk groeiende economieën ervoor zorgen dat Aziaten steeds meer gaan reizen. Met name stedentoerisme staat hierbij centraal. Maak je sterk voor “Holland Branding” in opkomende markten als Oost-Europe, Zuid-Amerika en het Verre Oosten.’

Welke trend komt in 2013 naar de Nederlandse horeca en wat ga jij er mee doen?
‘Er komt een democratisering van luxe. Ondanks de recessie wil iedereen toch nog een beetje van luxe blijven proeven. Zoek daarom naar de juiste kostenstructuur van zo’n luxe moment en verpak het is een betaalbaar jasje. Blijf dus focussen op vernieuwing van je hotel- en restaurantprodukt. Gasten willen positief geprikkeld worden, maar wel op basis van betaalbare prijzen. Investeer je kennis in de sociale media, revenue management (dynamische prijzen!) en digitale marketing via de mobiele telefoon. En luister naar je leveranciers, want die zijn vaak goed op de hoogte over de laatste roddel van wat de concurrentie van plan is.’