artikel

Mijn 2012 – Rino Soeters

Horeca

Rino Soeters runt met zijn La Bergère Hotel Group diverse hotels in Maastricht waaronder het Town House Hotel dat de Dutch Hotel Award won. In 2012 opende hij op het Vrijthof een nieuw Grand Café.

Mijn 2012 – Rino Soeters
Mijn 2012 – Rino Soeters

Welk rapportcijfer geef je 2012 – zakelijk gezien – en waarom?

‘Een dikke 7, het is ons gelukt om te groeien in omzet, we hebben een laag ziektepercentage van minder dan 1 procent, niet of nauwelijks verloop en gemiddeld een 8,2 gescoord als gasttevredenheid. In 2012 hebben wij een nieuw concept geopend, op het Vrijthof; Grand Café Maastricht Soiron…kortom het was een bijzonder en hectisch jaar!’

Wat is het gekste wat je in 2012 hebt gedaan/meegemaakt?
‘Misschien niet het gekste, maar het wel meest bijzondere; de geboorte van onze dochter Julie. Zakelijk was het misschien wel gek, en vooral anticyclisch om een nieuwe zaak te openen. Het heeft in ieder geval er voor gezorgd dat onze club weer een nieuwe boost kreeg.’

Wie is volgens jouw dé horecaman of –vrouw van 2012 en waarom?
‘Ik hou het dicht bij huis; ik ben nog steeds erg enthousiast over de passie waarmee Peter Harkema, inmiddels al bijna 30 jaar, leiding geeft aan Chateau Neercanne. Het lukt hem al jaren om dit prachtige Chateau winstgevend te maken en te houden. Door slim in te kopen, fair met gasten en medewerkers om te gaan en bovenal altijd kwaliteit te laten prefereren. Hij is voor mij een toonbeeld in ons vak!’

Wat is jouw favoriete restaurant en met wie wil je er gaan eten?
‘Café Sjiek, gewoon áltijd goed, geen poespas, eerlijk prijs en uitstekende kwaliteit. Met wie ik wil eten? Met mijn 2 meisjes natuurlijk!’

Wat ga je in 2013 doen en wil je delen met horecaminnend Nederland?
‘2013 staat in het teken van groei! Intrinsiek, kwalitatief en kwantitatief. Kortom, nog verder bouwen aan kwaliteit en service. Investeren in onze mensen, en kamers bijbouwen…’

Welke trend komt in 2013 naar de Nederlandse horeca en wat ga jij er mee doen?
‘De ‘trend’ is jaren geleden al ingezet maar wordt pas het afgelopen jaar duidelijk zichtbaar; gasten gaan nog duidelijker keuzes maken. De gast van morgen kiest om dat het kan. Hij wil niet meer betalen voor zaken die hij niet gebruikt. Ik voorzie dan ook dat het “middensegment” op termijn verdwijnt. De gast kiest voor affordable luxury (lees: hippe self service zaken) of voor de echte topzaken. Ik zelf zie een kans voor ons om, gestoeld op creativiteit en dialoog, nog verder uit te bouwen in het affordable luxury segment.’