artikel

Cateringbranche voert euro doodkalm in

Horeca

Niet of nauwelijks heeft de cateringbranche problemen ondervonden bij de invoering van de euro. De meeste cateraars hadden zich behoorlijk voorbereid en op een enkele iets langere wachtrij bij de kassa’s na is er dan ook vrijwel niets misgegaan. Spannend was het natuurlijk wel, op de eerste werkdag van januari.

Cateringbranche voert euro doodkalm in

Arnoud van Heemstra, die namens Dishcovery Catering actief is bij de ABN AMRO in Amsterdam, spreekt van een vuurdoop. ‘Maar er zijn vrijwel geen problemen geweest. Het feit dat wij in de meeste kantoren van ABN AMRO louter met chipper/chipknip werken, heeft daar natuurlijk wel aan bijgedragen. Dat maakt het een stuk makkelijker dan wanneer je met losgeld in de weer moet.’

Toch ging het op drie locaties nog bijna mis. ‘Dat had te maken met de instelling van de betaalautomaten. Op 1 januari kwamen we er achter dat enkele automaten nog verkeerd stonden afgesteld. Ze rekenden guldens om in euro’s en dat moest nu dus precies andersom. Maar die aanpassing was snel gedaan, zodat we ook in die drie filialen vrijwel geen vertraging opliepen. We hadden niet echt op problemen gerekend, maar het is toch een opluchting dat het allemaal nu achter de rug is.’

Ook Hans Sleuvel van Ziekenhuis Rivierenland in Tiel zegt dat de ‘operatie euro’ in zijn zorginstelling geen enkel probleem heeft gegeven. ‘Het is wonderbaarlijk goed verlopen. Perfect, kan ik eigenlijk wel zeggen. Bij onze kassa’s kon alleen in euro’s worden betaald, terwijl de mensen bij een klein wisselkantoortje hun kleingeld konden omwisselen. Het enige dat een beetje vertraging gaf, was het feit dat de mensen even moesten kijken welke muntjes ze nou eigenlijk allemaal in handen hadden. Het was even wennen, maar we zijn er zeer goed doorheen gerold. Niet zomaar natuurlijk, het heeft wel heel veel voorbereidend werk gekost. Maar het gevolg was dus een buitengewoon soepele overgang.’

Han van Eijden heeft in de ‘euro stuurgroep’ de diverse Sodexho bedrijven begeleid en gevolgd in hun overgang naar de nieuwe munteenheid. ‘De operatie zelf is ook hier prima verlopen. Wel hebben we op diverse locaties te kampen gekregen met een tekort aan wisselgeld in de eerste week van januari, maar dat was het bekende detailhandelsprobleem. Verder hebben we geen problemen ondervonden.’

Veel cateraars hadden bij voorbaat al besloten met ingang van 1 januari geen enkele gulden meer te accepteren. Ruim voor de invoering van de euro kwamen hierover klachten binnen bij het EuroMeldpunt. Voor de Consumentenbond was dat reden een boze brief te schrijven aan de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (VENECA). De meeste cateraars voerden desondanks hun eigen strategie en hielden het, net als het ziekenhuis in Tiel, bij één kassa gevuld met euro’s en een mini-wisselkantoortje bij de ingang van het restaurant.

Tot ernstige klachten op de eerste dagen van januari heeft dat niet geleid. Een cateringmedewerkster bij Elsevier in Doetinchem vond dat logisch: ‘Ik weet zeker dat als we mensen met twee muntsoorten door elkaar zouden laten betalen en de rijen dientengevolge tot achetrin het restaurant zouden staan, we veel meer klachten zouden krijgen dan nu we ze vertellen dat ze hun guldens eerst kunnen omwisselen en daarna nog slechts in euro’s kunnen betalen.’ En zo was het. De operatie euro is gesmeerd verlopen.