artikel

Fastfoodbranche haakt in op campagne tegen zwerfafval

Horeca

KHN sector Fastfood- en IJsbedrijven haakt in op de landelijke campagne ‘Met hetzelfde gemak gooi je ’t in de afvalbak’, die de hoeveelheid zwerfvuil op straat moet reduceren. Alle sectorleden krijgen dezer dagen een poster thuisgestuurd, die het publiek oproept bewuster om te gaan met lege fritesbakjes, ijsbekers en ander fastfoodafval.

Fastfoodbranche haakt in op campagne tegen zwerfafval

Volgens de Stichting Nederland Schoon, die het ‘nationaal offensief tegen zwerfvuil’ uitvoert, neemt ‘troep op de stoep’ toe. Een van de oorzaken van de groeiende zwerfafvalberg is het gewijzigde eetpatroon. ‘Nederlanders eten tegenwoordig de hele dag door’, weet directeur Mariëlle van Aggelen. ‘Ook op straat, waar bijvoorbeeld een portie frites, een broodje hamburger of een beker ijs wordt genuttigd. De verpakking blijft vervolgens achter op straat of in de berm.’

Volgens Van Aggelen zijn mentaliteit en onwetendheid belangrijke redenen dat er in Nederland zoveel achteloos wordt weggegooid. ‘Er is de laatste jaren bij de burger sprake van een veranderend normen- en waardenpatroon. Daarnaast is het publiek er onvoldoende van op de hoogte dat bijvoorbeeld een fritesbakje niet afbreekbaar is.’

Sectormanager Fastfood- en IJsbedrijven Bas van Osta beaamt dat ook bij snackers een bewustwordingsproces op gang moet worden gebracht. ‘Fastfoodondernemers hebben afvalbakken in hun zaak. Daar ligt het dus niet aan. Maar zo gauw klanten de bestelling mee naar buiten nemen, is het maar de vraag wat zij na consumptie met de verpakking doen. Deponeren zij het netjes in de prullenbak of gooien zij het op straat? Met onze posters kunnen ondernemers hun klanten oproepen hierover na te denken en een gedragsverandering bevorderen. Bovendien is de participatie in de campagne goed voor het imago van de sector. Wij geven aan dat het zwerfvuilprobleem de fastfoodbranche evenzeer ter harte gaat.’

Campagneboodschappen
Ook cafetariaketen Febo en Depa, producent van ondermeer fritesbakjes, hebben hun belangstelling laten blijken om bij te dragen aan de campagne van Nederland Schoon. Febo heeft inmiddels laten weten met eigen acties aan te sluiten op de campagneslogan. Met Depa zijn gesprekken gaande om snackverpakkingen te voorzien van campagneboodschappen. Mariëlle van Aggelen sluit niet uit dat andere betrokken partijen uit de fastfoodbranche eveneens op de campagne in zullen haken.