artikel

Franchise is voor ons nooit een optie geweest

Horeca

De gebroeders Polman, cafetariahouders in Bemmel, hebben na twintig jaar voor de formule Plaza gekozen. Cafetaria Polly heet sinds 17 oktober dit jaar daarom Plaza Polly. ‘Onze zaak liep al hartstikke goed, maar sinds we Plaza zijn, is de omzet meteen met tien procent gestegen en het gaat nog door’, zegt Rob Polman.

Franchise is voor ons nooit een optie geweest

De broers voelden zich meteen aangetrokken tot de formule. ‘De slogan zegt het al: ‘Plaza, food for all’, aldus Rob Polman. ‘Het concept spreekt jong en oud aan. We werken in deze formule met zelfstandige ondernemers die binnen harde afspraken proberen de Plaza-ondernemingen naar een hoger plan te tillen. Dat streven past prima bij ons, omdat we meer willen zijn dan zomaar een cafetaria zijn.

We willen met alle Plaza’s op de bovenste plank van de kast liggen.’ Zijn broer Frank vult aan. ‘Het concept is sfeervol en straalt veel warmte uit. Dat spreekt de consument aan.’Rob en Frank Polman vinden het ook belangrijk dat ze zelfstandig ondernemer kunnen blijven bij Plaza. Frank Polman: ‘Franchise is nooit een optie voor ons geweest. We willen zelfstandig zijn, anders verlies naar mijn mening je ondernemerschap.’ Rob vult aan: Het creatieve gedeelte voor de ondernemer is dan weg.’ Er is weliswaar een overkoepelende professionele organisatie, de leden beslissen echter wel mee op basis van gelijkwaardigheid. In de stuurgroep zit bijvoorbeeld een viertal ondernemers, net als in de product-, prijs-, presentatie- en promotiebeleidcommissie.

Er worden wel duidelijke afspraken gemaakt waar alle leden zich aan houden. ‘Als we kiezen voor één soort frites dan moeten we die ook allen verkopen’, vertelt Rob. ‘Als je dan toch elders gaat shoppen en goedkopere frites wil halen, is dat best maar dan moet je geen Plaza worden. Het assortiment bestaat puur uit A-merken. We maken afspraken met fabrikanten en daar houden we ons aan. Herkenbaarheid is van groot belang.’ ‘Polly’ was onlangs al verbouwd. Het aanpassen van een aantal kleuren in de zaak was voldoende om er een Plaza-uiterlijk aan te geven. Volgens de broers voegt de formule veel toe aan hun zaak. ‘Laten we eerlijk zijn, de cafetariabranche ligt wat op zijn gat’, meent Rob Polman. ‘Snackbars op de hoek met een gokkastje vallen allemaal af. De betere cafetaria’s blijven over. De leden van Plaza zijn allen goede, ervaren ondernemers die zich willen onderscheiden van de gewone cafetaria’s. Een brasserie zijn we niet, maar het hikt er wel tegenaan.’

Een doel van Plaza is ook het ontwikkelen van nieuwe eetconcepten. ‘Daar voelen wij veel voor. Daardoor bereik je meer doelgroepen en krijg je je vaste klanten vaker binnen. Daar liggen nog veel mogelijkheden. Het moet veel interessanter worden voor de consument. De andere eetgewoonten, daar moeten wij met onze menu’s op inspelen. De concurrentie is groot. Chinese afhaalcentra, pizzeria’s, tankstations, supermarkten, sportkantines, tuincentra en cafés, de consument kan overal eten. Daarom moet een cafetariaondernemer veel meer bieden dan een kroket en een frikandel.’ De extra aandacht voor marketing bij Plaza spreekt de broers erg aan. ‘De folders zien er prachtig uit en slaan ook aan. Plaza probeert echt alle doelgroepen aan te spreken. Voor kinderen hebben we bijvoorbeeld exclusieve Disney-figuren en pakplaatjes. Als de folder is rondgebracht, merken we dat meteen’, aldus Frank Polman. Ook op internet is Plaza actief. ‘Plaza Polly zal één van de eerste Plaza’s zijn die gaat proefdraaien met bestellen via internet’, zegt Rob Polman trots. ‘Er wordt hard aan gewerkt door Plaza, we hopen dat wij daarmee snel aan de slag kunnen.’