artikel

Gulpener verenigt boer en bier

Horeca

Met een marktaandeel van 1 procent behoort de Gulpener Bierbrouwerij tot de kleinere brouwers in dit land. Om zichzelf landelijk beter te profileren, sluit de brouwerij naar eigen zeggen ‘een verbond met de natuur’. Over een aantal jaren wil de brouwerij voor vijftig procent in de eigen grondstoffen kunnen voorzien. Nu al ligt dit percentage op tien procent.

Gulpener verenigt boer en bier

‘De brouwwereld in Nederland zit simpel in elkaar. Je hebt vier aanbieders (Heineken, Interbrew, Grolsch, Bavaria) die 90 procent van de markt in handen hebben. Wij zijn de grootste van de kleintjes. Anders dan bij de collega’s gaat 60 procent van onze verkoop via de horeca. Dat is onze sterkste poot.’ Paul Rutten, directeur van de 177 jaar oude Gulpener Bierbrouwerij, zegt eerst de algemene marktsituatie te willen schetsen, om tegen die achtergrond de nieuwe beleidslijn uit de doeken te doen. Hij schuift een heus ‘ambitiestatement’ over de tafel.

Kort samengevat staat hierin dat de brouwerij – die al sinds 1825 is gevestigd in Gulpen – midden in de lokale gemeenschap staat. ‘Hieruit vloeit een verantwoordelijkheid voor de eigen mensen en de sociale infrastructuur in het werkgebied voort. Als medewerkers willen wij vanuit die instelling verantwoord ondernemen, door het op duurzame wijze produceren van bieren, gemaakt van grondstoffen uit de regio die met een zo laag mogelijke milieubelasting worden geteeld.’

Maatschappelijke tendens
De wat ambtelijke formulering verhult bijna wat Paul Rutten het belangrijkste speerpunt wil laten zijn: ‘We willen echt Limburgs bier brouwen. Met ingrediënten uit de omgeving die met zorg voor de omgeving zijn geteeld. Dus milieuvriendelijk.’ Hij vervolgt: ‘In het verleden kwamen bijna al onze ingrediënten uit het buitenland. De brouwgerst betrokken we overal uit Europa, de hop kwam voornamelijk uit Duitsland en Engeland. Eigenlijk deden we hier niet veel meer dan het assembleren van al die ingrediënten.’ Op kleine schaal begon Gulpener een aantal jaren geleden boeren uit de directe omgeving van Gulpen te interesseren voor het opnieuw verbouwen van de voor bier noodzakelijke granen. Gerst en rogge, maar ook spelt: een soort oergraan dat door de brouwerij wordt verwerkt in het witbier Korenwolf. ‘Dat is gelukt. Bij de boeren die meewerken garanderen we de afname. En we betalen de boeren ook meer dan de marktprijs. Hop bleek een stuk moeilijker. Dat wordt al decennialang niet meer in Nederland geteeld. Na enkele soorten getest te hebben achter de brouwerij, hebben we ook een boer gevonden die de hop is gaan verbouwen. De ambitie is om op termijn voor 50 procent in de eigen behoefte aan ingrediënten te kunnen voorzien.’

Maatschappelijke tendens
Hoewel Rutten de termen ecologisch en biologisch niet in de mond wil nemen, zijn de ingrediënten wel zoveel mogelijk milieuvriendelijk geteeld. ‘Dat is in ons eigen belang. Ons brouwwater is afkomstig uit eigen bronnen. Hoe schoner de boeren werken, hoe zuiverder dat water blijft. Maar de aanpak past ook in een maatschappelijke tendens. In een aantal ons omringende landen als Duitsland en Engeland letten consumenten al veel sterker op de herkomst van de producten. In Nederland zie je dat Albert Heijn daar ook mee bezig is.’Gevraagd naar de invloed van de nieuwe aanpak op de prijs van de bieren, antwoordt de directeur: ‘In de kostprijs wordt ons bier iets duurder. Maar wij zijn een brouwerij die het toch al nooit van de prijs moest hebben. Ons kratje pils heeft altijd al 20 gulden gekost.’

Ondanks de hogere bierprijs verwacht Rutten dat de nieuwe koers van de brouwerij positief uit zal pakken voor zijn bedrijf. Ook vanuit de horeca zal de interesse groeien, zo denkt hij. ‘De horecaondernemer die een brouwer kiest omdat die de meeste korting biedt, daar zit niet je winst. De formule die je hanteert bepaalt de omzet. Hoe wil je je presenteren? Wat is de inrichting? Welke klanten wil je trekken? De ondernemer die met ons in zee gaat, zal de gedachte achter onze bieren ook uit moeten dragen. En ons bier kan die formule ook versterken. Op dit moment zijn we bezig met een keten van horecaondernemers die echt met ons meegaan in dit concept. In Rotterdam zal binnenkort een pilot-zaak openen. Daarnaast zie je bij veel restaurants een grote interesse in het gebruik van streekproducten. Wij willen het bier zijn dat daarbij hoort.’

Presentatie
Voor de nieuwe beleidslijn zal de komende periode fors reclame worden gemaakt, zegt Rutten: advertenties in diverse bladen en commercials op televisie. Ook de etiketten van de bieren zullen een ander uiterlijk krijgen. Tijdens de Horecava kan de branche met eigen ogen kennis nemen van de metamorfose die de presentatie van zowel de brouwerij als de bieren heeft ondergaan. ‘We nemen afscheid van onze vakwerkboerderij-stand. Die gaat al twintig jaar mee. Met onze nieuwe stand zullen we, denk ik, heel wat mensen verbazen.’Ook de vele toeristen die jaarlijks de regio rond Gulpen bezoeken, zullen voortaan weten waar de ingrediënten voor het Gulpener-bier worden verbouwd. Grote borden op de akkers maken dit duidelijk. Om de aandacht sterk hierop te vestigen zullen speciale fiets- en wandelroutes worden uitgezet. Het eindpunt laat zich raden: het proeflokaal van de brouwerij.