artikel

Hotels doen prima zaken op miljonair fair

Horeca

De hitklassieker van Shirley Bassey schalt door de speakers van Passenger Terminal Amsterdam. De Miljonair Fair is door initiatiefnemer Yves Gijrath en Connie Breukhoven officieel geopend. De horeca heeft maar mondjesmaat een stand op deze beurs voor de echt rijken. Wél aanwezig zijn vooral de topklasse hotels, en die doen prima zaken. Een, of misschien wel dé, manier om miljonairs aan je zaak te binden.

Hotels doen prima zaken op miljonair fair

‘Ik ben van de overkant van de straat.’ ‘Van de overkant?’ ‘Ja, de Gouverneurlaan!’ ‘Oh, van het huis met dat zwembad? Want dat staat namelijk te koop voor een miljoen euro.’ Zomaar een conversatie die wordt opgevangen tijdens de Miljonair Fair bij de stand van restaurant-hotel De Beukenhof. Het moge duidelijk zijn, de eerste miljonairsmeeting is er.

Geen geneuzel dat de prijs van een biertje met wat eurocenten is gestegen, maar men’s talk over de nieuwe bolide van Spyker, waarvan de prijs niet eens genoemd wordt. Bijna alles wat het hartje van de big spender begeert is aanwezig. Jacuzzi’s, plastische chirurgie, pied-à-terres in tropische landen en Bentleys. En veel, heel veel champagne en kaviaar. Tijdens de VIP-openingsparty (heren in smoking, dames in lang) gratis verkrijgbaar. Maar wat heet gratis als een entreebewijs 150 euro kost…

‘In totaal is er tijdens de openingsavond twaalf kilo kaviaar doorheen gegaan’, verklapt Jaap Liethof, commercieel directeur van Hotels van Oranje. Samen met Duin & Kruidberg (Santpoort), De Koperen Hoogte en de al genoemde Beukenhof één van de weinige aanwezige horecazaken. Hotels van Oranje verzorgde samen met delicatessenreus Jacobus Toet ook nog eens 12.000 hapjes. Om dat te bewerkstelligen werd bovendien personeel beschikbaar gesteld.

Kale stand
‘Ik had niet veel meer horeca verwacht’, aldus Liethof. ‘Het is tenslotte een lifestylebeurs. Daar moet van alles wat zijn, maar vooral niet te veel. JRE (Jeunes Restaurateurs, HS) was er wel, misschien dat de Alliance Gastronomique volgend jaar ook aanwezig is.’ Omdat Hotels van Oranje al adverteert in de duimdikke glossy Miljonair, was de link naar deelname aan de beurs snel gelegd. ‘Bovendien wilden we laten zien dat ons luxe vijfsterrenhotel opgeknapt is tot een prachtig mediterraan gebouw.’

Een ‘kale’ stand kostte het Noordwijkse hotel ongeveer 11.000 euro (24 vierkante meters à 458 euro). ‘Het is absoluut lonend geweest. We hebben veel kerst- en beautyarrangementen verkocht. We zijn nu bezig de offertes voor presentaties en congressen de deur uit te doen. En je weet nooit wat het netwerken nog oplevert. Daaraan voorafgaand hebben we een kaviaar- en champagnepresentatie gehouden, vervolgens zijn we met luxe tourbussen naar de Passenger Terminal gereden.’

Meer culinair
Ook wijnimporteur Great Grapes (onder meer Zuid-Afrika en Australië) was met een grote, maar vooral stijlvolle, loungy stand aanwezig. ‘We vonden dit een mooie manier om met een segment van de Nederlandse bevolking in aanraking te komen dat de mooie dingen in het leven weet te waarderen. Daarbij horen ook de kwaliteitswijnen uit de Nieuwe Wereld die wij aanbieden’, aldus marketingmanager Carolien Schuiling, die veel horecamensen mocht verwelkomen. ‘Deze stand kostte ons 22.000 euro. Daarbij hebben we sponsoring gekregen van wijnhuizen. Van onze aanwezigheid zijn we financieel gezien niet onmiddellijk wijzer van geworden. Het is voor ons een investering voor de middellange en lange termijn geweest.’

Beursorganisator en uitgever van Miljonair, Yves Gijrath, heeft wél direct winst gehaald. ‘En nee, ik wil niet zeggen hoeveel. Maar het was niet het doel meteen winst te maken. Er zijn ongeveer 12.000 bezoekers geweest. Volgend jaar weer, ja!’ Of Passenger Terminal Amsterdam dan weer als locatie dient, is nog niet zeker. ‘De beurs wordt in ieder geval groter. Ook zal het accent meer op het culinaire niveau liggen. Ik kan je alvast verklappen dat diverse topkoks zich volgend jaar ludiek zullen presenteren.’

Gijrath organiseerde het door de media breed en opvallend positief verslagen evenement overigens met het team van Omdehaverklap Produkties. Boegbeelden Dirk Zeelenberg en Erik Arens waren lijfelijk aanwezig. De acteurs misstonden zeker niet tussen de vele (bemiddelde) BN’ers.