artikel

‘Ken uw klant en speel erop in

Horeca

Het is veel gemakkelijker een doelgroep te benaderen, als je die kent’. Dit zei marketing consultant Jan Willem van der Pluijm van bedrijfskundig adviesbureau LogiMark op het Fano Food Forum in Biddinghuizen. Hij brak tijdens zijn workshop een lans voor het verrichten van een vestigingsplaatsonderzoek.

‘Ken uw klant en speel erop in

‘Wie zijn uw klanten en waar zitten ze’, vroeg Van der Pluijm zich namens de aanwezige cafetariahouders af. ‘Wanneer u dat weet, dan kunt u een optimaal rendement uit de zaak halen. Is uw zaak gevestigd in een vergrijsde wijk of in een buurt met veel tweeverdieners, speel daar dan op in met een menuutje. Wellicht dat de consument dit dan bij u haalt, in plaats van in de supermarkt. En blijken er veel jonge gezinnen in de buurt te wonen, richt je dan op kinderen en pas het assortiment daarop aan. Denk daarbij ook aan een presentje voor de kids.’

Volgens Van der Pluijm spelen cafetaria’s, in tegenstelling tot met name McDonalds, nauwelijks in op jeugdige klanten. Cadeautjes zijn er zelden bij en speciale kinderacties zijn eveneens nauwelijks aan de orde. ‘Maar weet u wel wat dat kost?’, klonk een vraag uit de zaal. ‘Een speeltje valt in inkoop reuze mee’, antwoordde de adviseur.
Het trekt hoe dan ook klantjes. En wat dacht u van een promotionele actie om bijvoorbeeld op vijf mei tussen twaalf en drie gratis frites aan de kinderen te verstrekken. Vergeet niet dat ze dan wel pa en ma meebrengen. En dat genereert weer extra omzet. Maar u moet dus wel weten dat die markt er voor u is, anders hebben dergelijke acties weinig zin.’

Demografische gegevens zijn te achterhalen via postcodes. ‘Aan de hand van de vier cijfers en de eerste letter kunnen wij u inzicht verschaffen in het doelgroeppatroon’, beloofde Van der Pluijm. ‘Maar zelf een onderzoek verrichten is ook mogelijk’, onderbrak een van de toehoorders hem. ‘
Wij hielden een enquête onder onze klanten. Hen werd gevraagd een kaartje in te vullen met hun gegevens. Na enige tijd hadden we zo een aardig overzicht. Er stond wel wat tegenover. Iedereen die aan het onderzoek deelnam, maakte kans op een mooie prijs. Er was een respons van 99 procent!’