artikel

‘Kipvarianten vaker onderdeel snackmenu

Horeca

Het lijkt goed te gaan met de kipsnack. Een bezoek aan diverse producenten op de laatstgehouden Horecavakbeurs Brabant in Rosmalen maakte duidelijk dat de vraag naar snacks op basis van kip volgens hen in de lift zit. Hun aanbod blijft niet achter…

‘Kipvarianten vaker onderdeel snackmenu

‘De groei zit ‘m onder meer in het gezonde imago’, zegt cateringvertegenwoordiger Servo Cleef van IgloMora Groep. ‘Ook religieuze achtergronden dragen bij aan het succes van kipsnacks. Bovendien laat dit vlees zich door de relatief vlakke smaak goed combineren met aanvullende ingrediënten. Met de toe te voegen kruidenmelange kun je eveneens alle kanten op.’ Mora was naar eigen zeggen in 1986 eenn der trendsetters op het gebied van kipsnacks. Het bedrijf introduceerde toen haar kipcorn, die een succes bleek. Later volgden bij Mora onder andere de kipburger en de kipfingers. Overigens presenteert het bedrijf volgend jaar een geheel nieuwe kipsnack. Mora streeft er naar deze te presenteren tijdens de BBB-beurs die eind januari wordt gehouden in Maastricht.

Eigen kippenfarm
Ook producent Beckers laat zich in het kipsnacksegment niet onbetuigd. Het bedrijf beschikt sinds enige jaren in Thailand over een eigen kippenfarm. Daar vindt onder eigen beheer tevens de productie van de kipsnacks plaats. In Rosmalen bracht Beckers een viertal al eerder dit jaar op de markt gebrachte kipproducten voor het voetlicht. Voor bereiding in de magnetron zijn er voorgebraden kipspiesen, kipfilets en kippenboutjes. Deze gemarineerde snacks levert Beckers als losgevroren product. Voor de frituur bevat het nieuwe assortiment krokante mini kipfilets. Ook deze licht gekruide snack is los ingevroren. Volgens trade marketeer Annemiek Haas zijn de producten in de cafetaria zowel geschikt als losse snack of in portie, als voor maaltijdcomponent.

Halal
Piet de Wit Snacks uit Zoetermeer is zich evenzeer bewust van een veranderend consumptiepatroon op snackgebied. Het bedrijf produceerde aanvankelijk vrijwel alleen specialiteiten op basis van varkensgehakt. Tegenwoordig richt het bedrijf zich meer en meer op snacks van kippenvlees. ‘Nederland kent steeds meer culturen met een toenemende vraag naar producten met een halal keurmerk’, weet een woordvoerster van Piet de Wit Snacks. ‘Zo’n product is gegarandeerd vrij van varkensvlees. Daar zijn wij op ingesprongen en dan kom je onder meer terecht bij snacks op basis van kippenvlees.’ De snackproducent presenteerde tijdens de Horecavakbeurs Brabant in dat kader twee nieuwe producten. De bandungstick is een nasistaaf met kippenvlees. De padangballetjes zijn bamiballetjes met kippenvlees.

Frisse variant
Van oudsher al kipspecialist is Friki. Naast de nieuwe kipkaaspunt, aangeboden in een kleurig driehoekig doosje, presenteerde deze producent in Rosmalen haar kipschnitzel kaas-ananas. Jan Donker, accountmanager horeca en grootverbruik van Friki, bestempelt de noviteit als een frisse variant op het kipproduct. ‘Deze schnitzel is te serveren als snack en als onderdeel van de maaltijd.’ Overigens laat Donker weten dat Friki tijdens de komende Horecava wederom een nieuwe kipsnack presenteert.