artikel

Kwalitaria gaat de strijd aan

Horeca

Samenwerkingsverband Kwalitaria wil dat de aangesloten cafetaria’s met ingang van volgend jaar een nieuwe impuls krijgen. Als het aan directeur Gijs Paauwe ligt, richten zoveel mogelijk leden een deel van hun bedrijfsruimte thematisch in. ‘Zodat we kunnen anticiperen op bedreigingen die op ons afkomen.

Kwalitaria gaat de strijd aan

‘Ons beleid voor de komende jaren is gebaseerd op een onlangs gemaakte analyse van de fastfoodbranche’, zegt Paauwe, die zijn plannen op 18 november jongstleden toelichtte tijdens de jaarvergadering. ‘Uit het onderzoek blijkt dat Kwalitaria nog niet voldoende inspeelt op de toenemende concurrentie van het supermarktkanaal en nieuwe spelers in de horeca. De cafetaria’s spitsen zich veelal voor honderd procent toe op het traditionelere kernassortiment. Daar willen we tachtig procent van maken. De rest van het assortiment kan worden gereserveerd voor een thematische invulling. Hiermee willen we de strijd aangaan met de nieuwe concurrenten in de foodservice. Kwalitaria houdt echter in stand wat ons als samenwerkingsverband bindt’, benadrukt de directeur.

Volgens Paauwe zouden de leden ruimte kunnen creëren voor bijvoorbeeld een bake-off hoek, een soupbar, een koffiecorner of een gedeelte waarin de ondernemer producten aanbiedt die specifiek van belang zijn voor de regio waarin hij zijn zaak exploiteert. Daarmee moeten de cafetaria’s zich onderscheiden en zich sterker positioneren.

Daarnaast ziet Paauwe mogelijkheden in de verstrekking van maaltijdcomponenten. ‘Vooral die bieden ons nieuwe kansen. Veel Kwalitaria’s verkopen al kant-en-klaar bereide menu’s, die de consument ter plekke nuttigt. We willen echter een stap verder. Waarom niet maaltijden of zelfs maaltijdcomponenten aanbieden die de klant ook zelf thuis kan opwarmen? We gaan daarbij uit van vlees of vis, groente en aardappelgerechten, die in een apart koelmeubel kunnen worden gepresenteerd. De keuze is aan de klant hoe hij een en ander combineert.

Verder kan hij beslissen of hij de gerechten in de zaak opeet, laat opwarmen en thuis nuttigt dan wel “koud” mee naar huis neemt om het daar verder te bereiden. Dus net zoals bij de complete menu’s die de supermarkt in het koelvak heeft. Voor gezinnen heeft dit als voordeel dat als de kinderen frites met een frikandel willen, hun ouders bij hetzelfde loket kunnen kiezen voor een andersoortige maaltijd. Hoe dan ook voegt een dergelijk aanbod iets aan de cafetaria toe. Temeer daar de door ons beoogde maaltijdcomponenten niet verkrijgbaar zullen zijn in de retail.’

Paauwe gaat de komende maanden de boer op om de aangesloten ondernemers voor het nieuwe themabeleid te winnen. ‘Per bedrijf zullen we bekijken of de capaciteit optimaal wordt benut en wat de mogelijkheden zijn om een bepaald thema in te passen. Dit moet een belangrijk deel van de exploitatie gaan uitmaken. In de routing zal wellicht het nodige moeten veranderen. Wanneer de cafetariahouder ook zelf mogelijkheden ziet, zullen we hem helpen om een thema praktisch uit te werken.’

‘We doen met dit plan een beroep op ambitieuze ondernemers die hun zaak onderscheidend willen maken’, besluit Paauwe. ‘Als ketenorganisatie willen wij hen daar van harte enthousiast voor maken. De leden verwachten van hun samenwerkingsverband initiatieven.

Op haar beurt verwacht Kwalitaria van de leden dat zij hun onderneming zo goed mogelijk positioneren en meer rendement uit hun bedrijf halen. Dat bereik je niet door je alleen te spitsen op de inkoop, hoe belangrijk die trouwens ook is. De toevoegde waarde zit ‘m vooral in wat je door de voordeur naar binnen haalt. De klanten dus. Speel daar met het assortiment op in. Ons initiatief biedt daartoe volop nieuwe kansen. Ondernemers moeten weer weten waarom zij lid van Kwalitaria zijn. Of worden…!’