artikel

Mainhattan kan toerist nog niet boeien

Horeca

Amsterdam-Frankfurt duurt met de ICE-hogesnelheidslijn nog geen vier uur. Het vliegtuigalternatief voor de zakenman. Maar ook toeristen moeten de lijn laten renderen. Helaas, Frankfurt am Main is geen leisurebestemming. Mainhattan is een stad van kantoorkolossen en driedelig grijs. Maar de vooroordelen laten zich moeiteloos ontmaskeren.

Mainhattan kan toerist nog niet boeien

Tijdens een rit van twintig minuten van de Hauptbahnhof naar stadsdeel Höchst schetst de taxichauffeur uit Belgrado het doemscenario in volle omvang. De Derde Wereldoorlog is niet ver meer. De oorlogen in het voormalig Joegoslavië, Afghanistan en Irak vormen slechts de opmaat voor wat nog komen gaat. Allemaal de schuld van de Amerikanen. ‘Waak voor Amerikanen’, waarschuwt hij: ‘Ze zien in elke Duitser een nazi en ze vermoorden taxichauffeurs.’Taximoorden? Daar hebben we niets over gelezen. Wanneer is dat gebeurd? ‘Een jaar of dertig geleden’, zegt de chauffeur terwijl hij zijn Mercedes nonchalant voor de sobere entree van het Lindner Congress Hotel neerzet.

De volgende dag tijdens de rondleiding in het véél chiquere vijfsterren Steigenberger Frankfurter Hof vraagt het gezelschap reisjournalisten, uitgenodigd door SRS-World Hotels, zich af, waarom ze zijn gehuisvest in het afgelegen Lindner Congress Hotel.Het Steigenberger Frankfurter Hof is onmiskenbaar de logiesparel van de stad. Na zware bombardementen door de geallieerden in 1945, waarbij alleen de façades overeind bleven, is het uit 1876 daterende hotel in originele staat teruggebracht. Steigenberger Frankfurter Hof, met zijn geanimeerde restaurant Oscar’s behangen met gesigneerde foto’s van alle denkbare filmhelden. Een verblijf in dit hotel Am Kaiserplatz, midden in het centrum, zou een vakantietrip naar Frankfurt bij voorbaat al goed kunnen maken, Derde Wereldoorlog op komst of niet.

Marcel Baltus, pr-man Nederland voor SRS-Worldhotels, adviseert hotelmanager Kerstin Eisfeld van het Steigenberger Intercity Hotel (het zakenhotel pal naast het station, waar het reisgezelschap dineert) een mailing te sturen naar alle taxichauffeurs. Ze moeten Frankfurt écht béter verkopen. Een goede eerste indruk is het halve werk als je na aankomst met de ICE vanaf de Hauptbahnhof in een taxi stapt. Dreigen met een oorlog is funest in een stad die op het eerste gezicht niets leuks heeft te bieden en waar skyscrapers de horizon domineren.

Mainhattan, Chicago am Main zijn de bijnamen van de stad waar de aanwezigheid van Wim Duisenberg van de Europese Centrale Bank nice to know is. Maar dat maakt het valutacentrum nog niet tot een toeristische trekpleister.Frankfurt is vooral zakelijk en financieel Trefpunkt. De enige stad ter wereld met twee centrale banken: De Bundesbank en Europese Centrale Bank. Een metropool met een luchthaven die jaarlijks 50 miljoen passagiers verwerkt en die in Europa alleen London Heathrow qua traffic voor moet laten gaan.

Hogesneldheidslijn
Maar niet alleen de luchthaven voert mensen aan. ICE International heeft sinds december vorig jaar zes keer per dag een vaste verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. De trein haalt op het gloednieuwe hogesnelheidstraject Keulen-Frankfurt snelheden van 300 kilometer per uur. ICE International wil serieus met het vliegtuig concurreren. De reis duurt iets minder dan vier uur. Het gebruik betreft echter voornamelijk zakelijk verkeer en vrijwel geen leisure. Die leisure moet er wel bijkomen wil de lijn bestaanrecht hebben, zegt Simone Veldt, communicatiemanager van NS Internationaal tijdens het perstripje naar Frankfurt. Maar voor de Nederlander is een dagje naar deze stad geen optie. Dan liever Keulen. Het is mooier en dichterbij.

Naar Frankfurt ga je voor zaken en niet voor je lol. De stad is zich terdege bewust van z’n beperkte toeristische uitstraling. Tijdens de taxirit naar Höchst is er voor de reisjournalisten inderdaad geen enkel visueel aanknopingspunt te vinden dat zou kunnen leiden tot een verblijf dat de moeite waard is. Niettemin schuilt het probleem vooral in het imago van de stad, want in de geboorteplaats van de schrijver Goethe, waar jaarlijks ook de beroemde Buchmesse wordt gehouden, is met een beetje goede wil wel degelijk genoeg te zien en te beleven.

Zowel liefhebbers van moderne als oude architectuur hoeven er zich niet te vervelen. De Messeturm die als een potloodpunt in de hemel prikt is een hoogtepunt, maar ook de neorenaissancistische Alte Oper met Kneipe, waar het ook op een stille maandavond gezellig is, in de nabijheid. Een ander Frankfurt-symbool is de Ostzeile, aan de Römerberg een imposante reeks van vakwerkhuizen, voor de liefhebber. Verder heeft Frankfurt een trits aan musea met oude en moderne kunst, waarvan het Städlichtes Kunstinstitut het meest indrukwekkende is.

Vraag een taxichauffeur (of vraag het hem liever niet) wat je vooral niet mag missen, mocht je nog een uurtje over hebben voor vertrek uit de stad en het antwoord luidt standaard: winkelen in Zeil, het megawinkelcentrum in de binnenstad. Een goed alternatief wordt geheel aan de fantasie van de bezoeker overgelaten. Tóch is het er: met een lanceerlift naar de bovenste verdieping van de 200 meter hoge Main Tower. Het winderige terras op de bovenste verdieping biedt een indrukwekkend uitzicht op de oude stad met de Alte Oper en het Goethehuis. En wie zich omdraait, kan de skyscrapers van het Bankenviertel bijna aanraken.

Je hoeft in Frankfurt niet om tien uur naar bed. De stad heeft een heus nachtleven. Uitgaan in het Frankfurter Eastend Union Gelände is absoluut hip. Er zijn designbars in Mainhattan, zoals 190east, de Coconut Groove en de 22nd Lounge & Bar op de 22 verdieping van het Eurotheum. De Messe Frankfurt beveelt deze zaken dringend aan bij bezoekers van de Tendence Lifestylebeurs die eind deze maand wordt gehouden: ‘Sie glauben nur in New York, London oder Barcelona auf innovatives Bardesign zu stossen?’

Bezoekers
Aanjager van het toerisme in Frankfurt is Tourismus+Congress GmbH. Tourismus+Congress ondersteunde eind vorig jaar een promotieactie van NS Internationaal en de Deutsche Bahn om de ICE-lijn Amsterdam-Frankfurt te promoten. In 2002 kwamen er 27.122 Nederlandse bezoekers (bijna 3 procent van het totaal) naar Frankfurt. Die waren goed voor ruim 48.000 overnachtingen.In 2002 kreeg de stad ruim 2,2 miljoen gasten (zakelijke en toeristische) over de vloer. Ten opzichte van 2001 kwamen er in 2002 3,66 procent minder gasten naar de stad.

De belangrijkste markt is de binnenlandse. Bijna 53 procent van de verblijfsbezoekers komt uit eigen land. En ongeveer 23 procent komt uit de rest van Europa, waarbij Groot Brittannië en Noord-Ierland de lijst aanvoeren met bijna 151.000 bezoekers. Italië komt op de tweede plaats met ruim 45.000 bezoekers. Azië neemt 11 procent van het aantal Frankfurtgangers voor z’n rekening en Amerika 12 procent. De ruim 2,2 miljoen gasten brachten in 2002 bijna 3,9 miljoen nachten door in 147 hotels met bijna 24.000 bedden. Tourismus+Congress maakt geen onderscheid tussen zakelijke en toeristische gasten, maar gemiddelde verblijfsduur maakt voldoende duidelijk dat het geen vakantiegangers zijn die Mainhattan bezoeken. De gemiddelde verblijfsduur is nog geen twee dagen.

De hotellerie in Frankfurt heeft het dus vooral ook druk met bedden verschonen, maar doet ook volop pogingen om de zakelijke reiziger een stukje leisure mee te laten pikken. Het Steigenberger Fankfurter Hof zette kortgeleden het arrangement Week & More in de markt: twee overnachtingen voor 180 euro business-rate en de derde gratis overnachting (op een voorafgaande zondag of aansluitende zaterdag) gratis.