artikel

Mijn 2011: Caro van Eekelen

Horeca

Bedrijf: Accor Hotels in Amsterdam-Schiphol
Functie: managing director

Mijn 2011: Caro van Eekelen

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Eén van mijn hoogtepunten was de ondertekening van de Charter Talent naar de Top, tijdens een congres over Diversiteit en Leiderschap, in het bijzijn van Cherie Blair. En de belofte om meer vrouwelijk talent aan boord te krijgen, te houden en te benoemen in topfuncties. Daar ben ik druk mee bezig. Daarnaast ben ik ook actief in het Hotellotop jaarevent met het thema ‘sheconomy’.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Allereerst dat we als Accor Hotels Nederland in de top 15 staan van de Great Place To Work 2011 voor Beste Werkgevers van Nederland. Een hele eer: medewerkers ervaren blijkbaar ook onze inspanningen om de bedrijfscultuur meer en meer te richten op de groei en ontwikkeling van de individuele medewerker. Zij kunnen overigens sinds november terecht in de volledig vernieuwde Accor Academy, gevestigd bij ons service-center op Schiphol.

Daarnaast noem ik graag de lancering van de Mercure Cultuurprijs, waarvoor Mercure-hotels talentvolle kunstenaars vraagt na te denken over de inrichting van de hotels. Erg inspirerend, we zijn druk bezig met het voorbereiden van de productie van het ontwerp van de eerste winnaar Mieke Cuppen.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Een dikke 8. Als lketen hebben we de bezettingsgraad in onze hotels ten opzichte van 2010 kunnen verhogen met meer dan 9 procent, ondanks het economisch tij. Ook hebben we weer verschillende franchisecontracten getekend en steeds meer partijen willen met ons spreken over hotelontwikkeling. In het afgelopen jaar hebben we ook nog eens drie nieuwe hotels geopend.

In 2011 hebben we eveneens voorbereidend werk gedaan om in 2012 te kunnen investeren in de bestaande hotels, zoals bijvoorbeeld Mercure Amsterdam Airport, Novotel Den Haag World Forum en het voltooien van het Pullman Eindhoven Cocagne.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

De trend die allereerst al langer gaande is, is de ‘vergroening’ van de bedrijfsvoering. Enerzijds werken we aan bewustwording richting al onze medewerkers doordat wij al sinds 2007 in Nederland meedoen aan Earth Guest Day, maar zijn al onze hotels in Nederland intussen officieel gecertificeerd. Dat begint bij inkoopbeleid en eindigt bij het serveren van ecologische food & beverages.

Verder verwacht ik veel van de combinatie van business & leisure: gasten willen zich meer en meer thuis voelen in een hotel. Het gaat dan om zaken als persoonlijke aandacht, warmte en sfeer, al dan niet met behulp van technologie. Dit gaan gasten duidelijk terugzien in Pullman Eindhoven Cocagne, het hotel dat wij in februari feestelijk heropenen en waarmee wij in Nederland een nieuw Accor-merk introduceren.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

Voor 2012 staat de uitrol van de nieuwe internationale strategie hoog op de agenda. De brands ibis, all seasons en Etap hotel worden omgevormd tot een groep van drie sterke, innovatieve en moderne merken. Ibis wordt de basis van het economy-segment. Hierin worden de economy-merken ‘ibis styles’ en ‘ibis budget’, naast het bestaande ibis-merk, geïntroduceerd in Nederland. Doel is om het ontwikkelingspotentieel van elk van de merken te vergroten. Dit past ook in de (franchise)groeistrategie van Accor om in 2015 het aantal hotels te verdubbelen ten opzichte van 2010.