artikel

Mijn 2011: Huub en Linda Arents

Horeca

Bedrijf: Café De Bonte Koe in Purmerend
Functie: eigenaren

Mijn 2011: Huub en Linda Arents

Wat is jullie persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Het klinkt wellicht wat gek, maar we zijn na twintig jaar huwelijk, waarin we 24/7 samen aan het werk zijn, nog steeds een gelukkig gezin, met twee volwassen kinderen, honden en een best druk leven. We hebben het nog steeds leuk en proberen de dingen die er echt toe doen te behouden, zoals een wintersportvakantie met het gezin.

De kerstdagen vierden we ook thuis met onze familie, het café is dicht omdat deze dagen echt voor ons zijn. De rest van het jaar zijn we er voor onze gasten, maar dit is echt voor het gezin, ik denk dat dit een hoogtepunt op zich is.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

De nummer 3-notering in de Café Top 100. Om dit te vieren, gaan we in januari met ons team een paar dagen naar Maastricht! We gaan zeker bij de winnaar kijken en andere horeca-ervaring opsnuiven.

Verder hebben we na een wat mindere zomer (maar wel een mooi voorjaar) weer de vechtlust teruggekregen om de stillere doordeweekse avonden te laten groeien. Dit doen we onder meer door proeverijen te organiseren.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Een 7,5. Omdat de minder mooie zomer voor ons er best heeft ingehakt. Maar we hebben goed gerevancheerd na de zomer met alle proeverijen, maar ook met evenementen die we hebben bedacht. Je wordt er wel weer scherp door. Zo komt er op 12 februari een echt Whiskyfestival en in maart een Oostenrijkse middag. Ook hebben we naast ons biergilde een Whiskyclub opgericht.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

De belangrijkste trend is afgelopen jaar voor ons al een beetje begonnen. Wat wij vooral zien, is dat mensen steeds vaker en graag buiten zijn. Daarmee bedoelen we dat ze ook met minder mooi weer buiten willen zitten en niet alleen de rokers. Nu zelfs nog, we hebben dan ook kachels en fleece dekens op ons gevelterras.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

1) We gaan er weer voor, dus hopen we op een mooi resultaat (omzet). Dat is uiteindelijk de hoofdzaak.

2) Gewoon onszelf blijven en laten zien dat we er zin in hebben. Klinkt heel simpel, maar we zijn ervan overtuigd dat de rest dan vanzelf komt, omdat je gasten dat ook voelen en graag blijven komen. Dit moet je blijven vasthouden! Dus ook als het regent je gevelterras uitzetten bijvoorbeeld. Dit is voor ons een doorn in het oog, zoveel zaken. Denken dat het toch geen zin heeft om je terras met regen uit te zetten, maar het is wel je eerste indruk waarbij je laat zien dat je er zin in hebt. Als er opgestapelde stoelen aan de gevel staan, dan nodigt het al helemaal niet uit om daar naar binnen te gaan. Dit is maar een klein voorbeeld van wat we bedoelen met laten zien dat je er zin in hebt.

3) We hopen natuurlijk het stokje van ons favoriete café in het zuiden (De Bobbel in Maastricht, red.) over te kunnen nemen, dat zou het ultieme hoogtepunt zijn. Dat is echter niet echt een doel dat je je kunt stellen… We blijven gewoon doen waar het om gaat in de horeca: je gasten met een geweldig gevoel naar huis laten gaan, ze vertroetelen, bezig houden en er voor hen zijn, en de lat hoog houden. Daar draait alles om!