artikel

Mijn 2011: Ron Schouwenburg

Horeca

Bedrijf: Blue Bay Hotel & Beach Curaçao
Functie: general manager

Mijn 2011: Ron Schouwenburg

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

De stap die we als gezin hebben gemaakt om voor een periode naar Curaçao te verhuizen. Curaçao is een mooi eiland en een goede plek om te genieten en te ontspannen. Het is op Curaçao een kwestie van keihard werken en keihard ontspannen om de balans gezond te houden.

Persoonlijk heb ik het ook als een hoogtepunt beschouwd dat je niet 90 uur per week hoeft te werken om iets goed te doen. Ik heb er heel erg lang over gedaan om dat te leren. Verder heb ik geleerd dat zonder controle alles anders kan zijn. Blijf altijd controleren en vertrouw niet blind op wat wordt gezegd en beloofd. Ik ben veel minder naïef dan voorheen. Dus mijn persoonlijke hoogtepunt is het vinden van meer balans geweest.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Het feit dat we met met Blue Bay Hotel & Beach Curaçao belangrijke stappen hebben kunnen zetten in de doorontwikkeling; de opening van 29 nieuwe tuinvilla’s, het feit dat het resort er mooier dan ooit bij ligt en dat we een mooie groei hebben weten te realiseren in bezetting naar gemiddeld bijna 80 procent op jaarbasis. Dat is in deze tijd gewoon erg goed werk.

Verder is het mooi te mogen constateren dat door alle inspanningen de crisis op Blue Bay Resort minder van invloed is geweest. Daarbij zijn er concrete plannen ontwikkeld om uit te breiden met nog eens 60 villa’s.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Zoals in elk jaar waren er ook in 2011 net zoveel meevallers als tegenvallers, dus ik hou het op een gemiddelde 7.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

De aanhoudende crisis heeft grote invloed op al onze beslissingen, dit is voelbaar in elk land. Ik denk dat veel trends oplossingen zullen moeten zijn voor zoals Cruijff het zegt ‘van elk nadeel een voordeel proberen te maken’. En: hoe kan ik meer revenuen genereren en tegelijkertijd minder kosten maken terwijl onze gasten de indruk hebben dat er juist geïnvesteerd wordt?

Wat mij betreft gaat het minder om trends maar vooral om meer investeren in onderzoek naar wat onze gasten nou echt van ons verwachten, welke prijs gasten fair vinden, welke service er verlangt wordt, waar gasten zich aan storen et cetera. Hoe krijg ik al die informatie uit mijn gast en wat kan ik daar allemaal mee doen?

De trend zou daarnaast wat mij betreft moeten zijn het ontwikkelen van interessante, prikkelende en moderne trainingen voor medewerkers. Als je als horecaondernemer in eerste instantie doet wat jouw gast verwacht, dan ben je veel minder afhankelijk van trends. Dan ben je vooral een betrouwbaar adres. Pas als dat allemaal voor elkaar is kun je gaan fine tunen en je meer richten op de door jou gewenste doelgroep en mag je zelfs soms ook wat van de gast verwachten.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

1) Doorgroeien als GM en me vooral richten op gastverwachtingen en de constante kwaliteit van de operationele afdelingen.

2) Ik zou graag een heel mooi keukenproduct willen realiseren wat onderscheidend is en van hoog culinair niveau op het gebied van comfort food. Ook moet er veel meer te delen zijn aan tafel, meer gevoel van samen eten.

3) Vanzelfsprekend gaat het aan het eind van de dag vooral om geld. Ik wil mijn medewerkers er dagelijks van bewust maken dat zij 100 procent invloed hebben op het genereren van geld, maar ook op het verliezen van geld. Een gast is altijd bereid om geld uit te geven zolang de hele setting aan de verwachten (of meer) voldoet.