artikel

Nieuw doemscenario voor luchtvaartcatering

Horeca

Luchtvaartcatering wint weer hoogte, kopte Catering Magazine in oktober 2002. Een jaar na de terroristische aanslagen van 11 september 2001 was de orkaan die langs de cateraars waaide nog niet uitgeraasd, maar er was weer perspectief. **Net nu de sector weer in de lift zit woedt er een tweede Golfoorlog in Irak en het SARS-virus in Azië.

Nieuw doemscenario voor luchtvaartcatering

Doemdenkers zijn vliegtuigcateraars en maaltijdproducenten niet (meer). Daarvoor hebben ze de afgelopen jaren teveel meegemaakt. Voor de aanslag op de Twin Towers in september 2001 werd Nederland getroffen door de BSE- en de MKZ-crisis. Daarnaast constateerde de Keuringsdienst van Waren constateerde eind vorig jaar dat de cateraars op Schiphol onzorgvuldig omgaan (omgingen) met de temperatuur van vliegtuigmaaltijden. Uit onderzoek bleek dat die in veel gevallen te warm waren bij aankomst bij het vliegtuig. Nieuwe controles liggen op de loer.

Niet veel later verklaarde de Amerikaanse President Bush het regime van Saddam Hoessein, de oorlog en op dit moment verspreidt de mysterieuze longziekte SARS zich als een olievlek over de aardbol. En dat ook nog eens in een tijd waarin de fractieleiders van CDA en PvdA ruzieden over de hoogte van bezuinigingen en op welke ministeries, omdat de economie nog lang geen tekenen van herstel vertoont.

Recessie
Het moment is ‘ongelukkig’, oordeelt Jacques Blaauw, algemeen directeur van KLM Catering Services te Schiphol. “In de maand februari ligt het reizigersaantal altijd wat lager. Maar juist in de maanden richting de zomer waarin het niveau zou moeten toenemen, wordt de wereld getroffen door een oorlog.”

De ontwikkelingen in Irak gaan hand in hand met de (dreigende) economische recessie in Nederland. Directeur Wim Klaasen Bos van het op Schiphol gevestigde Gate Gourmet schat dat de omzet van zijn bedrijf 10 procent lager ligt dan vorig jaar om deze tijd. “Maar dat heeft vooral ook te maken met het slechte economische herstel. Deze Golfoorlog heeft niet die invloed die ik had gevreesd. Het verlies is minder groot dan in 1990/1991 tijdens de eerste Golfoorlog. Al scheelt het natuurlijk dat wij geen chartervluchten doen.”

Ook Herman Schaap, algemeen directeur van diepvriesmaaltijdenproducent Marfo Food uit Lelystad, constateert voor zijn bedrijf minder omzet dan vorig jaar om deze tijd. “Het herstel van de aanslag op 11 september duurde tot ver in 2002, de huidige ontwikkelingen zullen een minstens zo lang herstel nodig hebben.”

Klaasen Bos verwacht de komende weken nog een procentje of twee minder te draaien. “Maar misschien is dat wel wishfull thinking en ligt het verlies hoger.” Blaauw is minder speculatief: “De gevolgen op de langere termijn zijn afhankelijk van hoe diep het volume wegzakt. En daarover krijgen we elke dag meer inzicht. Bepalend wordt hoever we uiteindelijk achterblijven bij het begrootte volume.”

Opnieuw beginnen
Gate Gourmet-topman Klaasen Bos maakt zich meer zorgen over het uitbreken van het SARS-virus, de ernstige, acute en onbekende luchtwegenziekte. “Wij leveren veel maaltijden voor vluchten naar het Midden-Oosten, onder andere voor Singapore Airlines, Taiwan Airlines en China Southern. En er zijn vliegmaatschappijen die alleen in eigen land bevoorraden, Lufthansa bijvoorbeeld, ook dat gaat ten koste van Gate Gourmet.”

Hoewel de kans om aan de ziekte te overlijden ligt op drie procent, net zo hoog als het overlijdensrisico bij influenza, zit de schrik er bij de mensen goed in. Niet voor niets, zo blijkt, want steeds meer landen krijgen een negatief reisadvies.

“Daardoor merk je voorzichtigheid bij de maatschappijen”, vertelt Schaap. Marfo Food moet dus nog voorzichtiger begroten. “De tweede Golfoorlog had vooral gevolgen voor routes van en naar de gebieden rond de Atlantische Oceaan. Door de uitbraak van het SARS-virus loopt het aantal vluchten naar en van Azië zeer sterk terug. De productie en levering staan onder druk. 2003 kunnen we beschouwen als een verloren jaar, we moeten weer opnieuw beginnen.”

Doemdenkers zijn vliegtuigcateraars en maaltijdproducenten niet (meer). Daarvoor hebben ze de afgelopen jaren teveel meegemaakt. Voor de aanslag op de Twin Towers in september 2001 werd Nederland getroffen door de BSE- en de MKZ-crisis. Daarnaast constateerde de Keuringsdienst van Waren constateerde eind vorig jaar dat de cateraars op Schiphol onzorgvuldig omgaan (omgingen) met de temperatuur van vliegtuigmaaltijden. Uit onderzoek bleek dat die in veel gevallen te warm waren bij aankomst bij het vliegtuig. Nieuwe controles liggen op de loer.

Niet veel later verklaarde de Amerikaanse President Bush het regime van Saddam Hoessein, de oorlog en op dit moment verspreidt de mysterieuze longziekte SARS zich als een olievlek over de aardbol. En dat ook nog eens in een tijd waarin de fractieleiders van CDA en PvdA ruzieden over de hoogte van bezuinigingen en op welke ministeries, omdat de economie nog lang geen tekenen van herstel vertoont.

Recessie
Het moment is ‘ongelukkig’, oordeelt Jacques Blaauw, algemeen directeur van KLM Catering Services te Schiphol. “In de maand februari ligt het reizigersaantal altijd wat lager. Maar juist in de maanden richting de zomer waarin het niveau zou moeten toenemen, wordt de wereld getroffen door een oorlog.”

De ontwikkelingen in Irak gaan hand in hand met de (dreigende) economische recessie in Nederland. Directeur Wim Klaasen Bos van het op Schiphol gevestigde Gate Gourmet schat dat de omzet van zijn bedrijf 10 procent lager ligt dan vorig jaar om deze tijd. “Maar dat heeft vooral ook te maken met het slechte economische herstel. Deze Golfoorlog heeft niet die invloed die ik had gevreesd. Het verlies is minder groot dan in 1990/1991 tijdens de eerste Golfoorlog. Al scheelt het natuurlijk dat wij geen chartervluchten doen.”

Ook Herman Schaap, algemeen directeur van diepvriesmaaltijdenproducent Marfo Food uit Lelystad, constateert voor zijn bedrijf minder omzet dan vorig jaar om deze tijd. “Het herstel van de aanslag op 11 september duurde tot ver in 2002, de huidige ontwikkelingen zullen een minstens zo lang herstel nodig hebben.”

Klaasen Bos verwacht de komende weken nog een procentje of twee minder te draaien. “Maar misschien is dat wel wishfull thinking en ligt het verlies hoger.” Blaauw is minder speculatief: “De gevolgen op de langere termijn zijn afhankelijk van hoe diep het volume wegzakt. En daarover krijgen we elke dag meer inzicht. Bepalend wordt hoever we uiteindelijk achterblijven bij het begrootte volume.”

Opnieuw beginnen
Gate Gourmet-topman Klaasen Bos maakt zich meer zorgen over het uitbreken van het SARS-virus, de ernstige, acute en onbekende luchtwegenziekte. “Wij leveren veel maaltijden voor vluchten naar het Midden-Oosten, onder andere voor Singapore Airlines, Taiwan Airlines en China Southern. En er zijn vliegmaatschappijen die alleen in eigen land bevoorraden, Lufthansa bijvoorbeeld, ook dat gaat ten koste van Gate Gourmet.”

Hoewel de kans om aan de ziekte te overlijden ligt op drie procent, net zo hoog als het overlijdensrisico bij influenza, zit de schrik er bij de mensen goed in. Niet voor niets, zo blijkt, want steeds meer landen krijgen een negatief reisadvies.

“Daardoor merk je voorzichtigheid bij de maatschappijen”, vertelt Schaap. Marfo Food moet dus nog voorzichtiger begroten. “De tweede Golfoorlog had vooral gevolgen voor routes van en naar de gebieden rond de Atlantische Oceaan. Door de uitbraak van het SARS-virus loopt het aantal vluchten naar en van Azië zeer sterk terug. De productie en levering staan onder druk. 2003 kunnen we beschouwen als een verloren jaar, we moeten weer opnieuw beginnen.”