artikel

Omgaan met de gast

Horeca

‘Een gezellige sfeer creëren zodat de gasten zich even kunnen ontspannen’ en ‘flexibel zijn, we moeten à la minute voor eten kunnen zorgen’, dit zijn twee opmerkingen van cateringmederwerkers over hoe zij omgaan met hun gasten. Lees hier drie verhalen.

Omgaan met de gast

Mariannne de Kuijiper (58), werkt via van Hecke bij ASMl 3 in Veldhoven:

Ik krijg van gasten wel eens een cadeautje’.
Mariannne de Kuijiper (58), werkt via van Hecke bij ASMl 3 in Veldhoven: ‘Het contact met de lunchbezoekers is hier heel amicaal. De meesten zijn heel jong, onder de dertig en hoog opgeleid, dat geeft wel een bepaalde sfeer. Hoewel ik er per dag zo’n 350 langs mijn kassa zie komen, ken ik ze haast allemaal. Ik herken ze aan hun blad. En ze kennen mij ook allemaal, vragen hoe mijn vakantie geweest is en soms krijg ik cadeautjes. De sfeer is wel anders dan vroeger toen het bedrijf nog veel kleiner was. Nu is het vaak eigenlijk te druk voor een praatje, maar ik maak er soms gewoon tijd voor. ik zie soms wel een een dik buikje langskomen of een jonge papa, dan moet je daar even aandacht aan besteden. Je probeert als cateringteam een gezellige sfeer te creëren in je restaurant. De werkdruk is best hoog tegenwoordig en dan moeten de gasten zich tijdens het lunchuurtje even kunnen ontspannen. Hier is dat volgens mij aardig gelukt, want er zijn zelfs mensen van ander locaties die speciaal naar dit restaurant komen.’

Wij zijn een aanspreekpunt voor de gast’.
Elly Bos (32), werkt via Eurest bij Scheepswerf Frysian Welgelegen in Harlinge: ‘Het is hier echt een mannencultuur. Met vier vrouwen in de kantine vorm je dan een aanspreekpunt, dat merk ik wel. Soms heeft iemand een beetje extra aandacht nodig. Ze vertellen ook wel eens privédingen als ze tussendoor een blikje drinken komen halen. Het zijn voornamelijk mannen van de werkvloer die hier komen eten, die zijn wel eens wat grover in de mond. In hun ogen zijn wij echt de meiden van de kantine. Maar het contact is goed, er wordt hier vaak gelachen. Het is belangrijk dat we flexibel zijn, als er ‘s middags om vier uur ineens een schip binnenkomt, moeten we soms snel voor eten zorgen. Voor de bemanning van het schip, eigen mensen of personeel van ander bedrijven dat ingehuurd wordt. Heel leuk is dat wij ook meevaren als een nieuw schip een proefvaart gaat maken, dan verzorgen we ook de catering. Dan leer je ze pas echt goed kennen, want dan zit je 24 uur op elkaars lip.’

Marion Loogman (33), werkt via Van Hecke bij het hoofkantoor van ING in Amsterdam:

Een beetje zakelijk, maar niet onpersoonlijk’.
Marion Loogman (33), werkt via Van Hecke bij het hoofkantoor van ING in Amsterdam: ‘Aanpassen aan de cultuur van het bedrijf is onze drive. Je gaat naar een bepaalde locatie en moet je aanpassen aan de sfeer en cultuur van dat bedrijf. Dat uit zich in de presentatie van je buffetten, maar ook al bij de aanname van personeel. Het is hier een kantooromgeving, de sfeer is misschien iets zakelijker dan in een fabriek, maar zeker niet onpersoonlijk. We hebben hier een bedrijfsrestaurant met 1050 en één met 450 plaatsen, dan is persoonlijk contact niet altijd mogelijk. Je ziet hier dagelijks nieuwe gezichten. Er zijn natuurlijk mensen die je beter kent, maar het is toch anders dan in een klein restaurant waar je iedereeen kent. Wij komen wel in de hele organisatie, verzorgen de koffierondes voor de directie, waardoor je veel contact hebt met de secretaresses en er is een groot vergadercentrum waar drie mensen van ons werken. Als cateringteam moet je het op je locatie zelf maken, dat is belangrijk, want het eten en drinken is ook belangrijk in een organisatie.’