artikel

Omzetverhoging met nieuwe wijnen

Horeca

Wijnen vormen een essentieel onderdeel van het vak gastvrouw/gastheer. Maar de wijnwereld wordt steeds complexer. Een jaar of twintig geleden waren het alleen nog wijnen uit de traditionele wijnlanden die in aanmerking kwamen.

Omzetverhoging met nieuwe wijnen

Frankrijk nummer één, daarna kwam er wel wat wijn uit Californië, Spanje of bijvoorbeeld de mandflessen (genaamd fiascoflessen) gevuld met Chianti uit Italië, en niet te vergeten de traditionele Duitse wijnen. Tegenwoordig komen de wijnen overal vandaan, van Oostenrijk tot Argentinië en van Zuid-Afrika tot Australië. Zelfs in Nederland hebben we tegenwoordig leuke wijnen.

Het is enorm leuk en interessant dat de wijnen nu overal vandaan komen. Als je je erin verdiept kom je ook andere culturen tegen en andere mensen die achter de verschillende typen wijnen staan. De ene wijnboer maakt zijn wijn om bij het eten te combineren en de andere wijnboer maakt zijn wijn voor de massale markt en zorgt dat de wijn niet te zwaar en goed doordrinkbaar is. Het leuke is dat gasten in toenemende mate geïnteresseerd zijn in de wijnen van de wat nieuwere wijnlanden (als je nog kunt spreken van nieuw). Ze gaan steeds meer experimenteren en ze zijn ook bereid om zich te laten amuseren. Daarom is het belangrijk dat wij als gastvrouwen en gastheren weten wat er onder de kurk of tegenwoordig zelf schroefdop zit en ons verdiepen in de producten en bereidingswijze van onze keukens. Alleen zo kunnen wij een gedegen advies uitbrengen. En dan gaat het echt niet om droge stof, want die kennis kun je alleen maar onder de knie krijgen door regelmatig te proeven.Met een goed wijnadvies kan je de omzet behoorlijk beïnvloeden. Laat bijvoorbeeld die vaste gast maar eens een nieuwe wijn proeven die misschien maar ¢2,50 duurder is dan de fles die hij altijd pakt. Dat is misschien niet veel, maar doe dit maar eens 10 keer in de week, 50 weken per per jaar…