artikel

Ondernemer van de Toekomst

Horeca

In aanloop naar de vakbeurs BBB in Maastricht (van 31 januari tot 3 februari) portretteert Misset Horeca drie bijzondere ondernemers. Ondernemers die model staan voor de ondernemer van de toekomst. Hoe ziet het profiel van de horeca-entrepreneur in 2015-2020 eruit? Aan de hand van prikkelende stellingen willen we graag het debat op gang brengen over de ondernemer van de toekomst.

Ondernemer van de Toekomst

1.

Als eerst komt Koen Bakker aan bod. Zijn bedrijf Het Hooihuis in Roosendaal groeide in tien jaar tijd van een omzet van 200.000 naar 2.000.000 euro met inmiddels 48 medewerkers op de loonlijst.

Zijn stelling:

De ondernemer van de toekomst laat zijn gezin altijd voor gaan ten opzicht van zijn zaak.

2.

Paul Rinkens is de bedenker van de succesvolle hotelconcepten La Bergère en Qbic.

Zijn stelling:

‘Het ontbreekt in onze sector aan mensen die in staat zijn om verbindingen te maken met andere sectoren. Wij zijn zó naar binnen gekeerd. In onze vrije tijd gaan we bij de collega’s zitten, terwijl we beter in andere sectoren kunnen rondkijken. Ik leer zelf veel van de retail. Modeketen Zara weet alles van de klant. In de pashokjes zitten sensoren. Ze registreren welke kledingstukken veel worden gepast, en welke weinig. Zara beheerst data. De horeca beheerst geen data. Wij weten niks van de klant.’

3.

Alexander Breedijk is vastgoedeigenaar en heeft een heldere kijk op de horeca.

Zijn stelling:

‘De huren in de cafésector zijn niet te hoog. Veel ondernemers hebben het juist te gemakkelijk gehad. Kijk eens naar de pachtconstructies. Je kon zonder eigen geld een zaak beginnen. Het wordt de hoogste tijd dat het vak ondernemer in ere wordt hersteld. De slag moet worden gemaakt naar professionele horeca. Alleen op die manier bewerkstellig je dat banken weer in de sector gaan financieren, en er dus in de horeca weer ruimte komt om te investeren. Nee, alleen een harde sanering kan het tij keren.’

De BBB in Maastricht begint maandag 31 januari en duurt tot en met 3 februari. Op het BBB themaplein, dat centraal op de beursvloer gelegen is, kan de bezoeker zich drie dagen lang verrijken middels interessante lezingen en workshops. Relevante en specifieke onderwerpen voor de sectoren restaurant, café, fastservice en hotel passeren de revue. Op de thema’s markt, trends, sales en personeel wordt dieper ingegaan. Naar de website.

De Misset Horeca Group op netwerksite LinkedIn staat open voor elke horecaprofessional. Er kan gediscussieerd worden over belangwekkende thema’s in de branche. Om mee te praten dient u even member te worden. Uiteraard is dit gratis en heel eenvoudig. Naar onze discussiegroep.