artikel

Op zoek naar de beste 100

Horeca

Misset Horeca komt met een nieuw initiatief voor de cafésector. De redactie gaat in samenwerking met deskundige caféliefhebbers een Top 100 van beste cafés van Nederland samenstellen.Er zijn gidsen voor restaurants en gidsen voor hotels. Maar een deskundige, onafhankelijke wegwijzer voor cafés in Nederland is er niet. Daar brengt de redactie van Misset Horeca verandering in. In november zal de eerste landelijke Top 100 van beste cafés verschijnen als speciale bijlage bij de Misset Horeca in.

In deze Top 100 zullen de cafés opgenomen zijn die qua service, gastvrijheid, sfeer, vakmanschap, hygiëne en verzorgdheid tot de beste van Nederland behoren.Daartoe heeft de redactie samenwerking gezocht met mensen uit de cafébranche die hun sporen ruimschoots hebben verdiend. Velen van hen kunnen bogen op een lange staat van dienst als kastelein en ondernemer. Anoniem en met een professioneel oog zullen zij de komende maanden honderden cafés gaan beoordelen vanuit het oogpunt van de kritische consument en als collega-vakman.

De Top 100 zal een ijkpunt worden in de caféwereld, hoopt de redactie. In deze cafés staat het verlenen van gastvrijheid voor passanten en vaste klanten hoog in het vaandel en vormen interieur, klantenkring en medewerkers een harmonische drie-eenheid. Deze cafés zijn veilig en (vrouw)vriendelijk; het zijn cafés waar de medewerkers vakkundig pils, bier, koffie, frisdrank en andere producten tappen, schenken en serveren. Cafés ook die een natuurlijke binding hebben met de wijk, dorp of stad waar ze zijn gevestigd: huiskamers van de samenleving die het onderlinge contact bevorderen tussen gasten van divers pluimage.

Kritisch
Het bedrijf dat als eerste uit de bus komt, krijgt het gastvrijheidsbeeld uitgereikt. Dat café zal de titel Café van het Jaar meekrijgen. De redactie hoopt op die manier een bijdrage te leveren aan de opwaardering van de cafésector. Dat betekent niet dat bedrijven kritiekloos zullen worden beoordeeld. Integendeel. Ook bij de betere cafés gaat wel eens wat fout. Onze medewerkers zullen niet nalaten daar melding van te doen. Juist de betere bedrijven verdienen het om kritisch te worden gevolgd.

Ook reacties van bezoekers nemen we mee in de weging. Begin mei opent de redactie de website www.cafevanhetjaar.nl, onderdeel van onze site www.zibb.nl/horeca. Op die site krijgen bezoekers de gelegenheid cafés voor te dragen die een bezoek waard zijn. Ook bouwen we een mogelijkheid in om ervaringen met cafés naar de redactie te mailen. Deze reacties zullen niet worden gepubliceerd, maar kunnen wel invloed hebben op de weging. Uiteindelijk bepaalt het team van inspecteurs van Misset Horeca de klassering van het bedrijf.

Voor de speciale bijlage selecteren we ook nog eens circa 100 à 150 cafés onder de noemer ‘warm aanbevolen’ die als runners-up dienen voor een klassering in de volgende editie van de Top 100. Het is de bedoeling ieder jaar een dergelijke cafégids uit te brengen.

Subjectief
Cafés beoordelen is niet makkelijk. Nog meer dan bij restaurants en hotels is de sfeer van een bedrijf een belangrijke factor in de waardering van een bezoek. Altijd zal daarom een subjectief element in de beoordeling zitten. Dat is niet erg, dat moet ook. Wel zijn de inspecteurs van ons caféteam geselecteerd op grond van hun ruime ervaring. Zij bezitten het vermogen – indien er iets fout gaat – incidenten te onderscheiden van structurele missers.

Ook zullen zij op verschillende tijdstippen cafés bezoeken, indien nodig hetzelfde café meerdere keren. Verder werken zij met een standaard beoordelingslijst waarmee punten te verdienen zijn. Een geschreven beoordeling van de ervaring completeert het beeld van het café dat is bezocht. Ieder lid van het caféteam heeft een eigen regio waarin hij of zij de beste cafés probeert te ontdekken. Daarnaast leggen zij ook bezoeken af in de rest van het land. De inspecteurs werken verder strikt onafhankelijk van andere partijen in de markt.

In oktober publiceren we op onze internetsite de ‘longlist’ van cafébedrijven die in aanmerking komen voor een plek in de Top 100. Dat zullen naar schatting circa 250 cafés zijn. In november verschijnt de bijlage bij Misset Horeca met de Top 100. Van ieder bedrijf zullen naam, adres, plaats, telefoonnummer en openingstijden worden vermeld. En bovendien een korte omschrijving wat de inspecteurs van het bedrijf vinden, waarom zij het aanbevelen en wat zij daar hebben meegemaakt. Daarnaast zullen nog eens 100 a 150 bedrijven kort worden vermeld.

In deze Top 100 zullen de cafés opgenomen zijn die qua service, gastvrijheid, sfeer, vakmanschap, hygiëne en verzorgdheid tot de beste van Nederland behoren.Daartoe heeft de redactie samenwerking gezocht met mensen uit de cafébranche die hun sporen ruimschoots hebben verdiend. Velen van hen kunnen bogen op een lange staat van dienst als kastelein en ondernemer. Anoniem en met een professioneel oog zullen zij de komende maanden honderden cafés gaan beoordelen vanuit het oogpunt van de kritische consument en als collega-vakman.

De Top 100 zal een ijkpunt worden in de caféwereld, hoopt de redactie. In deze cafés staat het verlenen van gastvrijheid voor passanten en vaste klanten hoog in het vaandel en vormen interieur, klantenkring en medewerkers een harmonische drie-eenheid. Deze cafés zijn veilig en (vrouw)vriendelijk; het zijn cafés waar de medewerkers vakkundig pils, bier, koffie, frisdrank en andere producten tappen, schenken en serveren. Cafés ook die een natuurlijke binding hebben met de wijk, dorp of stad waar ze zijn gevestigd: huiskamers van de samenleving die het onderlinge contact bevorderen tussen gasten van divers pluimage.

Kritisch
Het bedrijf dat als eerste uit de bus komt, krijgt het gastvrijheidsbeeld uitgereikt. Dat café zal de titel Café van het Jaar meekrijgen. De redactie hoopt op die manier een bijdrage te leveren aan de opwaardering van de cafésector. Dat betekent niet dat bedrijven kritiekloos zullen worden beoordeeld. Integendeel. Ook bij de betere cafés gaat wel eens wat fout. Onze medewerkers zullen niet nalaten daar melding van te doen. Juist de betere bedrijven verdienen het om kritisch te worden gevolgd.

Ook reacties van bezoekers nemen we mee in de weging. Begin mei opent de redactie de website www.cafevanhetjaar.nl, onderdeel van onze site www.zibb.nl/horeca. Op die site krijgen bezoekers de gelegenheid cafés voor te dragen die een bezoek waard zijn. Ook bouwen we een mogelijkheid in om ervaringen met cafés naar de redactie te mailen. Deze reacties zullen niet worden gepubliceerd, maar kunnen wel invloed hebben op de weging. Uiteindelijk bepaalt het team van inspecteurs van Misset Horeca de klassering van het bedrijf.

Voor de speciale bijlage selecteren we ook nog eens circa 100 à 150 cafés onder de noemer ‘warm aanbevolen’ die als runners-up dienen voor een klassering in de volgende editie van de Top 100. Het is de bedoeling ieder jaar een dergelijke cafégids uit te brengen.

Subjectief
Cafés beoordelen is niet makkelijk. Nog meer dan bij restaurants en hotels is de sfeer van een bedrijf een belangrijke factor in de waardering van een bezoek. Altijd zal daarom een subjectief element in de beoordeling zitten. Dat is niet erg, dat moet ook. Wel zijn de inspecteurs van ons caféteam geselecteerd op grond van hun ruime ervaring. Zij bezitten het vermogen – indien er iets fout gaat – incidenten te onderscheiden van structurele missers.

Ook zullen zij op verschillende tijdstippen cafés bezoeken, indien nodig hetzelfde café meerdere keren. Verder werken zij met een standaard beoordelingslijst waarmee punten te verdienen zijn. Een geschreven beoordeling van de ervaring completeert het beeld van het café dat is bezocht. Ieder lid van het caféteam heeft een eigen regio waarin hij of zij de beste cafés probeert te ontdekken. Daarnaast leggen zij ook bezoeken af in de rest van het land. De inspecteurs werken verder strikt onafhankelijk van andere partijen in de markt.

In oktober publiceren we op onze internetsite de ‘longlist’ van cafébedrijven die in aanmerking komen voor een plek in de Top 100. Dat zullen naar schatting circa 250 cafés zijn. In november verschijnt de bijlage bij Misset Horeca met de Top 100. Van ieder bedrijf zullen naam, adres, plaats, telefoonnummer en openingstijden worden vermeld. En bovendien een korte omschrijving wat de inspecteurs van het bedrijf vinden, waarom zij het aanbevelen en wat zij daar hebben meegemaakt. Daarnaast zullen nog eens 100 a 150 bedrijven kort worden vermeld.