artikel

Pronken met zuipschuiten

Horeca

Hij is niet zuinig en vergt veel aandacht, maar hij smoelt wél: de auto van de zaak. Niet de ordinaire wagon-leasebak, het suffe shutteltje, maar de handgemaakte rijdende hotelsuite met wortelnoteninterieur en Conolly-lederen bekleding. Autogekke hoteliers troeven met zo’n zuipschuit de concurrentie af en de gasten maken er goede sier mee.

Pronken met zuipschuiten

Voel je een dag minister, maar leer rijden als een coureur! Met deze slogan heeft het vijfsterren Palace Hotel in Noordwijk aan Zee een flitsend arrangement in de markt gezet. De link naar de nieuwe minister van Economische Zaken Herman Heinsbroek is daarbij al even snel gemaakt.
Het arrangement bestaat uit een overnachting in een superior Deluxe kamer, inclusief uitgebreid ontbijtbuffet, een ‘geheel verzorgde’ cursus bij Slotemakers antislipschool in Zandvoort, inclusief ‘éxclusief vervoer’ met een Bentley naar en van Zandvoort en een driegangendiner in het hotelrestaurant Chatillon. En dat allemaal voor het turboprijsje van 665 euro voor twee personen.
Het Palace Hotel boft met de toenemende belangstelling voor de automobielen van het merk Bentley. De minister schafte speciaal met het oog op zijn functie een nieuwe aan en het pas aangetreden kabinet kreeg de bijnaam Bentley I.

Twee Bentley’s staan te fonkelen op de parkeerstrook van het Palace Hotel in Noordwijk aan Zee: een ‘ingetogen’ Brooklands sedan en een ‘uitbundige’ donkerblauwe cabrio van het type Azure met roomwitte lederen bekleding. De wagens zijn gebruikt en de nieuwprijzen zijn in ouderwetse guldens acht ton en 1,2 miljoen. Interessante gegevens, want de bolides van Britse makelij zijn eigendom van het hotel, al heeft general manager Jurgen Wondergem voor de tweedehandsjes bij autobedrijf HAI in Rijnsburg een stuk minder betaald. En op een investering van 32 miljoen euro in het hotel viel de aankoop van de twee automaten toch nauwelijks op.

Autogek
Dagelijks vertroeteld door poetskatoen en zilverglans ogen de bolides als nieuw en wie op een zonnige nazomerse dag door een piccolo van het hotel over de boulevard van Noordwijk aan Zee wordt gereden, waant zich in St. Tropez, Nice of Cannes. Ja, soms valt ook voor een eenvoudige broodschrijver alles op z’n plaats.

Het vervoeren van hotelgasten in dure wagens is op zich niet zo bijzonder, opvallend is wel dat de deze handgemaakte vierwielers niet zijn gehuurd of geleasd, maar bij de inventaris van het hotel horen. Troetelkindjes zijn het, die veel aandacht krijgen. Zo gaat dat als de eigenaar van het complex (De Raad Bouw BV) en de general manager (Wondergem is dol op zijn tien jaar oude Porsche cabrio) beiden autogek zijn. Maar het zijn meer dan alleen speeltjes. Wondergem zegt dat het Palace Hotel zich met het snelle tweetal van concurrenten wil onderscheiden die auto’s moeten huren of een taxi moeten bellen om gasten te vervoeren.

Het Palace Hotel zet de wagens in voor transfers en excursies. Keynote speakers voor congressen die in het Palace plaatsvinden, worden met de Bentley’s van Schiphol opgehaald. En Wondergem zet de luxe achtcilinder trekpaarden in bij bruiloften. Gasten kunnen verder een Bentley boeken als ze een dagje willen winkelen in Den Haag of ergens uit eten willen gaan. Het hotel heeft een professionele chauffeur in dienst en maakt verder gebruik van een pool van externe chauffeurs.

Wondergem wil het extraatje (de Bentley’s moeten over vijf jaar zijn afgeschreven) zo efficiënt mogelijk gebruiken. Bij het bedenken van arrangementen wordt altijd gekeken of er ook nog een taak voor de Bentley’s is weggelegd. De gm zou ook graag met Bentley-importeur Hessing in De Bilt op promotioneel gebied gaan samenwerken. Bentley-kopers zouden bijvoorbeeld een arrangement in het Palace Hotel cadeau kunnen krijgen, terwijl het hotel in eigen advertenties prominent de Bentley’s showt.

Gossip
Maar toch, de Bentley-service is een extraatje, geen core business, geen bedrijfsonderdeel voor de vette winst, als was het alleen al vanwege het hoge brandstofverbruik van dit type wagens. Mocht het slecht gaan met de zaken, mocht het hotel onverhoopt snel behoefte hebben aan liquide middelen, dan vliegen de Bentley’s en de boot (het Palace Hotel vaart ook nog gasten rond over de regionale binnenwateren) er het eerst uit. Wondergem geeft het onomwonden toe. Interessant voor iedereen die de gossip rond het hotel volgt.

Het Palace Hotel heeft al sinds opening last van geruchten dat een faillissement op de loer ligt. Borrelpraat, zegt Wondergem, maar mochten onverhoopt plotseling de wagens zijn verdwenen, dan weet iedereen hoe laat het is. Overigens is het gastenvervoer bij het Palace Hotel niet beperkt tot het inzetten van de Bentley’s. De gm heeft ook afspraken met een lokale bus- en taximaatschappij voor groepenvervoer.

Daimler
Hotels of restaurants met eigen exclusieve wagens (met uitzondering van de bezitters van bijvoorbeeld Chrysler Voyagers) voor het vipvervoer zijn met een vergrootglas te zoeken. Het chique restaurant Vossius in Amsterdam kondigde bij de opening aan vips te gaan rondrijden in een Jaguar. Hotel De Wiemsel in Ootmarsum wordt ook regelmatig genoemd als bezitter van een limo.

Helaas, De Wiemsel had ooit een Bordeauxrode Daimler limousine, een van het type waarin ook het Britse koninklijk huis zich verplaatst. Het hotel deed de wagen zeven jaar geleden weg toen naast het hotel restaurant De Wanne werd geopend. Voorheen was het restaurant aan de andere kant van de stad gevestigd en dat maakte gastenvervoer noodzakelijk. De Wiemsel had een eigen chauffeur in dienst. Regelmatig refereren gasten nog aan de limousineservice zegt manager Esther Gohar. ‘Het heeft wel indruk gemaakt. Maar zakelijk gezien was het aantrekkelijker om het restaurant bij het hotel te bouwen en de service op te heffen.’

Goede komaf
Het geschatte benzineverbruik is een op drie of vier. Het betreft de achtcilinder Rolls Royce Silver Cloud uit 1961 van restaurant hotel De Swaen in Oisterwijk. Eigenaar Charles Hilders schafte deze ‘zuipschuit’ een paar jaar geleden aan om gasten te vervoeren van en naar Eindhoven Airport. Gasten die het romantische picknickarrangement van De Swaen hebben geboekt, krijgen een ritje met de Rolls naar het bos. De Swaen maakt gebruik van een freelance chauffeur.

Loman: ‘Een jongen van goede komaf die op niveau kan converseren met de gasten die hij vervoert.’ Voor heel korte ritjes schakelt het bedrijf iemand van de bediening of de receptie in. Noch het Palace Hotel, noch De Swaen staan gasten toe zelf de automobielen te besturen.

Het meest gebruikt De Swaen de klassieker voor bruiloften. Bedrijfsleider Maurice Loman zegt dat De Swaen bruidsparen lokt met de Rolls door het vervoer gratis aan te bieden bij het boeken van een compleet bruidsarrangement.

Ook de Bentley’s, met name de cabrio van het Palace Hotel doen goede diensten tijdens bruiloften. Er is volgens Wondergem één nadeeltje: ‘Na het feest moeten we de wagen van onder tot boven en van voor naar achter tot in alle hoeken en gaten stofzuigen om de rijstkorrels te verwijderen.’