artikel

Tien opmerkelijke kroketfeiten

Horeca

De kroket strijdt met de frikadel om de tweede plek van hardlopers in de snackbranche. Was de Top 3 sinds jaar en dag frites (1ste), kroket (2de) en frikadel (3de), inmiddels lijkt het er sterk op dat de frikadel oprukt naar de tweede plek. Dat blijkt uit onderzoek van Bureau Grande Cuisine Foodstep (GCF) in […]

Tien opmerkelijke kroketfeiten

De kroket strijdt met de frikadel om de tweede plek van hardlopers in de snackbranche. Was de Top 3 sinds jaar en dag frites (1ste), kroket (2de) en frikadel (3de), inmiddels lijkt het er sterk op dat de frikadel oprukt naar de tweede plek. Dat blijkt uit onderzoek van Bureau Grande Cuisine Foodstep (GCF) in Wageningen.

Prijs in Zuiden het hoogst

De gemiddelde verkoopprijs van een standaard kroket is in het zuiden van het land het hoogst: namelijk € 0,91. De Randstad volgt Zuid-Nederland met een gemiddelde prijs van € 0,88. De rest van Nederland hanteert een gemiddelde prijs van € 0,86.

Duurder in grotere cafetaria’s

Er is verband tussen de omvang (in omzet gerekend) van een bedrijf en de verkoopprijs van kroketten. Hoe groter het bedrijf, hoe meer het vraagt voor een kroket. Een kleiner bedrijf (omzet tot € 135.000,-) vraagt gemiddeld € 0,82 voor een kroket van een A-merk. In een groot bedrijf (omzet tot € 225.000,-) is de prijs gemiddeld € 0,91. Dit betekent dus dat cafetaria’s met een hogere omzet een hogere bruto winstmarge op hun kroketten behalen.

Opmars frikadel ten koste van kroket

Patat is en blijft de hardloper in het assortiment van de Nederlandse cafetaria. De kroket, van oudsher de nummer twee, geeft in de snackbar terrein prijs aan de frikadel. In de Randstad is het een nek-aan-nek race tussen kroketten en frikadellen. In de rest van Nederland lijkt de frikadel inmiddels onaantastbaar. De verkoop van de frikadel ligt zelfs vijftig procent hoger dan de verkoop van kroketten.

Meer kroketten in winkelcentra

Cafetaria’s, snackbars en frituurs in winkelcentra verkopen beduidend meer kroketten dan snackzaken op andere plekken. Kennelijk is de kroket in winkelcentra voor het winkelend publiek een ‘impulsaankoop’.

Groter omzetaandeel in winkelcentra

De kroket zorgt bij cafetaria’s in winkelcentra dan ook voor een aantoonbaar groter aandeel van de omzet dan bij snackbars op andere vestigingsplaatsen. Als je in Zuid-Nederland in een winkelcentrum loopt, is de kans dat je iemand een kroket ziet eten zelfs vijftig procent hoger dan in de rest van Nederland.

Huismerk in Zuiden sterk

De huismerkkroketten van groothandels, de zogenaamde private labels, doen het vooral in Zuid-Nederland goed. Groothandelaren hebben in het zuiden een sterkere positie dan elders in Nederland. Van al hun kroketten wordt veertig procent in deze regio verkocht. Toch nemen in heel Nederland de A-merken de leiding; bijna zeventig procent van alle cafetaria’s heeft een A-merk in zijn assortiment.

Meer inwoners, huismerk sterk

Er blijkt een verband tussen het inwonertal van een vestigingsplaats van een cafetaria en de keuze voor een huismerk of een A-merk. Het aandeel private labelkroketten is hoger in plaatsen met meer inwoners. Het aandeel van A-merkkroketten en zelfgemaakte kroketten is in vestigingsplaatsen met veel inwoners juist geringer.

Inkoop: stuiver meer in Randstad

Opmerkelijk is dat cafetariahouders in de Randstad een hogere inkoopprijs betalen voor kroketten. Onafhankelijk van de grootte van een bedrijf, betalen ondernemers in West-Nederland inkoop voor een kroket gemiddeld € 0,02 meer dan in de rest van Nederland.

Luxe kroket sterkst in Randstad

In 1992 werd de luxe kroket van het Amsterdamse geslacht Van Dobben landelijk verkrijgbaar, Kwekkeboom volgde in 1995. Ook andere fabrikanten kwamen met luxe kroketten op de markt. Deze verwierven zich in enkele jaren een voorname positie. Luxe kroketten zijn in bijna ieder cafetaria in de Randstad (95 procent) verkrijgbaar, terwijl je in de rest van Nederland de luxe kroket in tachtig procent van de snackbars tegenkomt. Wellicht is hierbij van invloed dat Kwekkeboom en Van Dobben van oorsprong uit Amsterdam komen en de merken daar al langer bekend waren.

Luxe kroket in grote bedrijven

Grotere cafetaria’s (omzet tot € 225.000,-) zijn sneller geneigd hun assortiment uit te breiden met een luxe kroket dan middelgrote en kleine bedrijven. Bijna 95 procent van de grote cafetaria’s heeft een luxe kroket in het assortiment, terwijl dit in kleine bedrijven maar bij 75 procent van de bedrijven het geval is.