artikel

Topkok Sistermans start boycot tegen Gids Lekker

Horeca

Topkok Jon Sistermans wil restaurateurs en leveranciers zo ver krijgen dat ze niet meer adverteren in de jaarlijkse Gids Lekker. ‘Met hun manier van beoordelen beschadigen ze koks en restaurants. Ik start deze actie omdat ik ze wil treffen op hun gevoeligste plek: hun portemonnee.

Topkok Sistermans start boycot tegen Gids Lekker

Groen en geel heeft Jon Sistermans zich geërgerd aan de Gids Lekker die november dit jaar is uitgekomen. De cuisinier van Mariënhof in Amersfoort werd zelf in Lekker 2001 omschreven als iemand ‘die zich neerlegt bij een aftakelingsproces dat zijn weerga niet kent’. Met toevoegingen als ‘flets koken’, ‘astronomische prijzen’, ‘bediening een chaos’ kreeg het bedrijf, dat sinds jaar en dag getooid is met een Michelinster, een vernietigend oordeel. Mariënhof duikelde in Lekker van de 19e naar de 100e plaats.

Tuthola’s
Ook collega’s werden volgens Sistermans ‘afgedroogd’ door de critici. Hij geeft enkele voorbeelden. Zo wordt over restaurant Kolkzicht in Ossenzijl geschreven dat ‘de bediening was toevertrouwd aan twee jeugdige tuthola’s, die volkomen ongeïnspireerd met borden liepen te zeulen en nooit van timing hadden gehoord’. En over De Zwethheul in Delft werd bericht dat ‘de baas hem nog niet gesmeerd was of het personeel ging in rook op’.
Dat moet ophouden, vindt de kok. ‘Ze beschadigen mensen. Het heeft niets met culinaire journalistiek te maken. Ze weten niet waar ze het over hebben, laat staan dat ze de gevolgen kennen van zo’n negatief stukje.’
Daarom is Sistermans, samen met zijn chef-kok Mandy de Jong en ‘actieleidster’ Judith Hovens, met ingang van 1 december met de actie ‘Lekker Beest 2001’ gestart. Afgelopen weekeinde is naar bijna 100 restaurants een brief gefaxt waarin de initiatiefnemers de restaurateurs oproepen niet meer te adverteren in de volgende editie van Lekker. Sistermans: ‘Twee dagen later hadden we al tien reacties van restaurants binnen die zich solidair verklaren. We willen in eerste instantie honderd koks achter ons initiatief te krijgen. Dan richten we een stichting op en kunnen de restaurants een blok vormen tegen deze praktijken.’

Grof taalgebruik
In de brief naar adverterende restaurateurs wordt Lekker verweten dat ze ‘schrijnend en grof taalgebruik’ hanteren, dat er sprake is van ‘persoonlijke aanvallen’ en dat men ‘zeer onzorgvuldig en inconsequent’ handelt. Sistermans wil dat de gids, gedwongen door een verlies aan advertentie-inkomsten, z’n journalistieke koers gaat wijzigen ‘Begrijp me goed: ik ben persoonlijk diep geraakt door hun geschrijf. Maar deze actie is geen emotionele opwelling. Lekker moet overgaan tot serieuze restaurantbeoordelingen waarbij niet op de persoon wordt gespeeld. Zolang ze dat niet doen, zal ik ten strijde trekken.’
Ook adverterende leveranciers krijgen eind deze week een brief van Sistermans, waarin wordt opgeroepen Lekker te boycotten.

Kritiek
De kersverse hoofdredacteur van Lekker, Kees Loogman, voelt zich overvallen door de boycotactie. ‘Ik ben sinds 1 december in dienst, dus u moet begrijpen dat het voor mij moeilijk is te reageren. Wel wil ik dit zeggen: als Jon Sistermans voelt dat hem onrecht is aangedaan, dan ga ik graag daarover met hem in gesprek.’
Vooralsnog ziet Loogman geen reden de journalistieke koers van Lekker te wijzigen. ‘Daarvoor krijgen we te veel enthousiaste reacties van consumenten.’
Intussen krijgt Lekker ook via andere kanalen kritiek. In het mediaprogramma van de VARA ‘De Leugen Regeert’ kregen verbolgen restaurateurs vorige week de gelegenheid hun ongenoegen te spuien over de werkwijze van de gids. Ook restaurateur Imko Binnerts heeft moeite met Lekker. In een brief naar de redactie van Misset Horeca schrijft hij dat het niveau van de gids niet is meegegroeid met het niveau van de restaurants. Daarom is hij vastbesloten zijn bedrijfsgegevens niet meer te verstrekken aan Lekker.