artikel

Trend: klassiek en voordelig

Horeca

Ondanks de ingedutte economie neemt het aantal restaurants toe. Maar de aanwas geldt niet voor elke prijsklasse. De nieuwkomers zitten vooral aan de onderkant van de markt: zelfbedieningsrestaurants, (oosterse) eetcafés en menubedrijven. Opmerkelijk is de klassieke touch van veel bedrijven. Hippe luxe is uit.

Trend: klassiek en voordelig

Elf trends in barre tijden

  • Spotgoedkope zelfbedieningsrestaurants, vergelijkbaar met de all-you-can-eatrestaurants in de Verenigde Staten.
  • Oosterse en Mediterrane eetcafés. Volgens dezelfde receptuur: een goed bord eten voor weinig geld.
  • Alle soorten buffetten.
  • Ook in de topgastronomie is het value for money wat de klok slaat. Gasten die veel geld uitgeven, verwachten een uitstekend bord eten.
  • Klassieke (brasserie)gerechten: carpaccio, steak-frieten-salade en een sorbetje na.
  • Menurestaurants als Humphrey’s, Jill’s en Le Connaisseur: drie gangen voor een vaste prijs van onder de €20,-.
  • Hippe zaken alleen in combinatie met een beschaafde prijs. Voorbeelden: Brasserie Harkema in Amsterdam, Blok 4 (ook in Amsterdam), Clubmet in Heerlen.
  • Ouderwetse rechttoe rechtaan gezelligheid: (bruin) hout, Frans/Italiaanse plattelandsstijl.
  • Kleine restaurantjes doen het beter dan grote. Knus is het toverwoord.
  • Alles wat aan de zomervakantie doet denken.
  • Last but not least: de ouderwetse (afhaal)chinees: wekelijks twee miljoen gasten.