artikel

Unilever bestormt de cateringmarkt

Horeca

In samenwerking met Sodexho heeft Unilever Bestfoods Foodsolutions (UBF) een nieuw cateringconcept ontwikkeld dat gemak voor zowel gast als cateraar moet koppelen aan een hoog rendement. Uitgangspunt bij het concept, dat de naam Big World Great Food meekreeg, zijn de Unilever-merken Conimex, Unox en Bertolli.

Unilever bestormt de cateringmarkt

‘Trendonderzoek heeft uitgewezen dat consumenten zich in toenemende mate willen identificeren met merken,’ verklaart Wim van den Heuvel namens UBF. ‘Daarnaast zoeken consumenten naar tijdsbesparende oplossingen voor het nuttigen van warme maaltijden en willen ze verrast worden.’ Het principe van Big World Great Food is simpel. Er zijn 38 maaltijdcomponenten, verpakt in 1,5 liter verpakkingen. De producten zijn eenvoudig in een combi-steamer of au bain marie te bereiden. Ieder merk heeft tien verschillende maaltijden, die door de gast zelf opgeschept dienen te worden en naar wens voorzien van toppings en garneringen.

Een verkoopondersteunend systeem is bij het concept inbegrepen. Hierbij moet gedacht worden aan speciaal servies, een presentatiesysteem met foto’s van de gerechten en snapshots van de bekende televisiereclames van Conimex, Unox en Bertolli. De consument heeft de keuze tussen een complete warme maaltijd, het zogenaamde maximaaltje, of een kleinere variant als tussendoortje, het minimaaltje.

Afhankelijk van de ruimte die in het restaurant beschikbaar is, kan de cateraar ervoor kiezen alle drie de merken naast elkaar te presenteren, of af te wisselen. In de meeste gevallen zal dat laatste gebeuren. Hiertoe is de presentatie eenvoudig aan te passen met behulp van verwisselbare displays en kleuren. Zo kan de cateraar op maandag een oosterse (Conimex) maaktijd op het menu zetten, op dinsdag een Hollandse (Unox) maaltijd en op woensdag een Italiaanse (Bertolli) maaltijd.

‘De bedoeling is dat mensen voor deze maaltijden of tussendoortjes gaan kiezen in plaats van brood’, zegt van den Heuvel. ‘We moeten dus zorgen dat ze al trek in een mini- of maximaaltje krijgen vóórdat ze broodjes en beleg op hun bord hebben liggen. Vandaar dat de visuele ondersteuning heel belangrijk is.’

Het concept mikt vooral op tweeverdieners en singles, die er voor kiezen ’s middags iets warms te eten zodat ze ’s avonds niet meer de keuken in hoeven. Richtprijzen zijn respectievelijk 2,25 voor een minimaaltje en 3,99 voor een maximaaltje. Het concept is ontwikkeld in samenwerking met Sodexho. De Sodexho-locatie van KLM op Schiphol heeft gediend als testcase.

‘We zijn er zeer tevreden over’, zegt Elbert Bouten, die bij KLM verantwoordelijk is voor de personeelscatering. ‘We hebben het concept getest in al onze restaurants, dat zijn 18 verschillende locaties met hele verschillende doelgroepen, en we hebben een over all omzetstijging geboekt van 2 procent. De meeste werknemers hebben enthousiast gereageerd.’

Inmiddels is het concept in een kleine 200 Sodexho-vestigingen operatief. Speciaal voor Sodexho is een eigen presentatielijn ontwikkeld die de ‘Blue Wave’ huisstijl geen geweld aan doet. Directeur sales en marketing Ruud Baljé van Sodexho denkt dat in de nabije toekomst nog veel meer Sodexho-vestigingen in zee gaan met Big World Great Food, of zoals dat bij Sodexho heet ‘Taste the World’.

‘Trendonderzoek heeft uitgewezen dat consumenten zich in toenemende mate willen identificeren met merken,’ verklaart Wim van den Heuvel namens UBF. ‘Daarnaast zoeken consumenten naar tijdsbesparende oplossingen voor het nuttigen van warme maaltijden en willen ze verrast worden.’ Het principe van Big World Great Food is simpel. Er zijn 38 maaltijdcomponenten, verpakt in 1,5 liter verpakkingen. De producten zijn eenvoudig in een combi-steamer of au bain marie te bereiden. Ieder merk heeft tien verschillende maaltijden, die door de gast zelf opgeschept dienen te worden en naar wens voorzien van toppings en garneringen.

Een verkoopondersteunend systeem is bij het concept inbegrepen. Hierbij moet gedacht worden aan speciaal servies, een presentatiesysteem met foto’s van de gerechten en snapshots van de bekende televisiereclames van Conimex, Unox en Bertolli. De consument heeft de keuze tussen een complete warme maaltijd, het zogenaamde maximaaltje, of een kleinere variant als tussendoortje, het minimaaltje.

Afhankelijk van de ruimte die in het restaurant beschikbaar is, kan de cateraar ervoor kiezen alle drie de merken naast elkaar te presenteren, of af te wisselen. In de meeste gevallen zal dat laatste gebeuren. Hiertoe is de presentatie eenvoudig aan te passen met behulp van verwisselbare displays en kleuren. Zo kan de cateraar op maandag een oosterse (Conimex) maaktijd op het menu zetten, op dinsdag een Hollandse (Unox) maaltijd en op woensdag een Italiaanse (Bertolli) maaltijd.

‘De bedoeling is dat mensen voor deze maaltijden of tussendoortjes gaan kiezen in plaats van brood’, zegt van den Heuvel. ‘We moeten dus zorgen dat ze al trek in een mini- of maximaaltje krijgen vóórdat ze broodjes en beleg op hun bord hebben liggen. Vandaar dat de visuele ondersteuning heel belangrijk is.’

Het concept mikt vooral op tweeverdieners en singles, die er voor kiezen ’s middags iets warms te eten zodat ze ’s avonds niet meer de keuken in hoeven. Richtprijzen zijn respectievelijk 2,25 voor een minimaaltje en 3,99 voor een maximaaltje. Het concept is ontwikkeld in samenwerking met Sodexho. De Sodexho-locatie van KLM op Schiphol heeft gediend als testcase.

‘We zijn er zeer tevreden over’, zegt Elbert Bouten, die bij KLM verantwoordelijk is voor de personeelscatering. ‘We hebben het concept getest in al onze restaurants, dat zijn 18 verschillende locaties met hele verschillende doelgroepen, en we hebben een over all omzetstijging geboekt van 2 procent. De meeste werknemers hebben enthousiast gereageerd.’

Inmiddels is het concept in een kleine 200 Sodexho-vestigingen operatief. Speciaal voor Sodexho is een eigen presentatielijn ontwikkeld die de ‘Blue Wave’ huisstijl geen geweld aan doet. Directeur sales en marketing Ruud Baljé van Sodexho denkt dat in de nabije toekomst nog veel meer Sodexho-vestigingen in zee gaan met Big World Great Food, of zoals dat bij Sodexho heet ‘Taste the World’.