artikel

Vers fruit bij cafetariaketen

Horeca

Een verse fruitsalade. Die is sinds 1 juni bij alle 22 zaken van fastfoodketen Verhage verkrijgbaar. De verkoop loopt zodanig dat de salade waarschijnlijk permanent in het assortiment wordt opgenomen. Directeur Joop Verhage van de fastfoodketen benadrukt niet McDonald’s te kopiëren. ‘Die indruk wekt het wellicht maar we hebben als test de fruitsalade al op 1 februari in drie zaken op de kaart gezet.

Vers fruit bij cafetariaketen

Op het eerste gezicht is het een gek product voor een cafetaria, erkent Verhage. Een verse fruitsalade in het assortiment. Het is dan ook vooral bedoeld om het imago te versterken en om trendsettend te zijn. ‘We willen daarmee ook aan de niet traditionele cafetariabezoeker duidelijk maken dat we ook iets anders verkopen dan frites en snacks.’

Voordat de salade op het menu verscheen is een uitgebreide proef gehouden. ‘We hebben hem bij drie leden van onze productcommissie al in februari op de kaart gezet. Daarna is besloten het fruit per 1 juni als onderdeel van onze Beachtime zomeractie in assortiment te nemen. We hebben de introductie met kortingsbonnen onder de aandacht gebracht.’

De salade is ondanks de tamelijk hoge prijs van €1,95 geen ‘moneymaker’ maar een imagomaker, geeft Verhage ruiterlijk toe. ‘De brutomarge is niet de minimaal 70 procent die heilig is bij ons. Maar het is wel additionele omzet die je anders misloopt en het trekt nieuwe klanten die zo met ons kennis maken.’

Hoewel het product inspeelt op de consumentenbehoefte aan gezonde producten ligt daar in de reclame-uitingen niet de nadruk. ‘Anders zou dat impliceren dat je voor de rest ongezonde producten verkoopt. Dat werkt vervreemdend op een deel van de gasten die ons traditioneel bezoeken.’ De Verhage-cafetaria’s doen meer gezonde dingen zonder die te benadrukken.

Zo is er versgeperste jus d’orange verkrijgbaar en wordt al sinds 1967 in gezonde olie gefrituurd. ‘Afgelopen jaar hebben we bovendien meer dan 50.000 kg verse rauwkostsalade verwerkt.’ De keten waakt voor overkill met het hele ‘gezondheidsgebeuren’. ‘We zijn een fastfoodbedrijf, onze uitingen moeten in relatie staan met de sfeer.’

Verhage twijfelt of een fruitsalade een geschikt product is voor individuele zelfstandige cafetariahouders. ‘Het is een kwetsbaar product met een beperkte houdbaarheid. Wij kunnen het voeren doordat we vanuit onze eigen groothandel drie maal per week de cafetaria’s beleveren en goede afspraken hebben met onze groenteleverancier. Daardoor hebben de zaken altijd een vers product en kunnen ze precies op maat bestellen. Een individuele cafetariahouder zal met een lokale groentezaak (prijs)-afspraken moeten maken.’

De fruitsalade heeft vooralsnog een vaste plek in het assortiment verworven, en wordt inmiddels ook gebruikt om ijs te garneren. ‘Dat deden we voorheen met blikfruit.’ Verhage wil nog even afwachten hoe de verkoop in het najaar loopt. ‘Het moet nog blijken dat het niet een te weersafhankelijk zomerproduct is. Later dit jaar beslissen we definitief of we doorgaan.’

Op het eerste gezicht is het een gek product voor een cafetaria, erkent Verhage. Een verse fruitsalade in het assortiment. Het is dan ook vooral bedoeld om het imago te versterken en om trendsettend te zijn. ‘We willen daarmee ook aan de niet traditionele cafetariabezoeker duidelijk maken dat we ook iets anders verkopen dan frites en snacks.’

Voordat de salade op het menu verscheen is een uitgebreide proef gehouden. ‘We hebben hem bij drie leden van onze productcommissie al in februari op de kaart gezet. Daarna is besloten het fruit per 1 juni als onderdeel van onze Beachtime zomeractie in assortiment te nemen. We hebben de introductie met kortingsbonnen onder de aandacht gebracht.’

De salade is ondanks de tamelijk hoge prijs van €1,95 geen ‘moneymaker’ maar een imagomaker, geeft Verhage ruiterlijk toe. ‘De brutomarge is niet de minimaal 70 procent die heilig is bij ons. Maar het is wel additionele omzet die je anders misloopt en het trekt nieuwe klanten die zo met ons kennis maken.’

Hoewel het product inspeelt op de consumentenbehoefte aan gezonde producten ligt daar in de reclame-uitingen niet de nadruk. ‘Anders zou dat impliceren dat je voor de rest ongezonde producten verkoopt. Dat werkt vervreemdend op een deel van de gasten die ons traditioneel bezoeken.’ De Verhage-cafetaria’s doen meer gezonde dingen zonder die te benadrukken.

Zo is er versgeperste jus d’orange verkrijgbaar en wordt al sinds 1967 in gezonde olie gefrituurd. ‘Afgelopen jaar hebben we bovendien meer dan 50.000 kg verse rauwkostsalade verwerkt.’ De keten waakt voor overkill met het hele ‘gezondheidsgebeuren’. ‘We zijn een fastfoodbedrijf, onze uitingen moeten in relatie staan met de sfeer.’

Verhage twijfelt of een fruitsalade een geschikt product is voor individuele zelfstandige cafetariahouders. ‘Het is een kwetsbaar product met een beperkte houdbaarheid. Wij kunnen het voeren doordat we vanuit onze eigen groothandel drie maal per week de cafetaria’s beleveren en goede afspraken hebben met onze groenteleverancier. Daardoor hebben de zaken altijd een vers product en kunnen ze precies op maat bestellen. Een individuele cafetariahouder zal met een lokale groentezaak (prijs)-afspraken moeten maken.’

De fruitsalade heeft vooralsnog een vaste plek in het assortiment verworven, en wordt inmiddels ook gebruikt om ijs te garneren. ‘Dat deden we voorheen met blikfruit.’ Verhage wil nog even afwachten hoe de verkoop in het najaar loopt. ‘Het moet nog blijken dat het niet een te weersafhankelijk zomerproduct is. Later dit jaar beslissen we definitief of we doorgaan.’