artikel

Vitamines verdringen bubbels en suikers

Horeca

Ruim baan voor gezonde dranken, waarbij vruchten, vitamines en zuivel bezig zijn aan een stevige opmars. Ook in de catering wint het gezondheidsdenken terrein. Dranken waarvan wordt aangenomen dat ze ernstige kwalen kunnen voorkomen, zijn geen ondergeschoven kindjes meer. Los daarvan zijn koolzuur, vet en suikers hoe langer hoe minder welkom, terwijl bubbels niet meer zo’n bruisend bestaan leiden. Maar niet al het oude wordt overboord gezet: melk, water en cola mogen blijven.

Vitamines verdringen bubbels en suikers

Melkkoeien in het bedrijfsrestaurant hebben hun langste tijd nog niet gehad. Het zijn het er zelfs duizenden. En daaruit blijkt eens te meer dat Nederland een zuivelminnende natie is, met gevoel voor traditie. Het begrip melkkoeien staat hier natuurlijk voor de bekende dispensers, waarmee gasten zelf hun mokken of bekers kunnen vullen.

Ondanks alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zuivel houden traditionele producten stand, vertelt Erwin Mortier van Campina. Vooral in de bedrijfscatering is dat het geval. Het assortiment zuiveldranken bestaat daar voor 80 procent uit melk en karnemelk.

Vruchtendrank met zuivel
Maar natuurlijk zijn de specialiteiten in opkomst, al verschilt dat weer van product tot product. Sommige schieten wortel, andere verdwijnen, maar de producenten blijven bezig met introducties. Zo zijn er vruchtendranken mét zuivel op de markt en kennen we dranken waaraan ten behoeve van de gezondheid bacteriën en vitamines zijn toegevoegd. Dit zijn de zogenoemde functional drinks, een segment dat de laatste twee jaar over de hele linie met zo’n 35 % per jaar groeide.

De innovaties op het gebied van dranken zullen ook de komende tijd gewoon doorgaan. Campina komt binnenkort bijvoorbeeld met Optimel Limoen in 250 milliliterverpakkingen. Deze zéér magere drinkyoghurt, in de retail al langer verkrijgbaar, bevat nul procent suiker en nul procent vet.

Gezondheidsdenken
Maar hoe gezond een product ook is, de smaak moet wel in orde zijn, anders laat de consument het snel afweten. Als daarbij ook nog rekening gehouden wordt met het gemaksstreven, dan is er een kans dat het product succesvol wordt. Zo kwam Hero, vertelt Vidjai Jharap, met koelverse vruchtensappen, met daarin essentiële vitamines en functionele toevoegingen, op de markt.

De gedachte achter deze introductie is helder. De groente- en fruitconsumptie laat in ons land te wensen over, waardoor mensen op zoek gaan naar andere manieren om toch de noodzakelijk vitamines binnen te krijgen. Daarbij is ook de werkgever gebaat, zo meldt Hero, want het personeel wordt op deze manier in staat gesteld om meer weerstand op te bouwen, hetgeen bijdraagt aan minder ziekteverzuim.

Bij Fuji in Tilburg gingen ze april jongstleden met ‘Hero Fruit & Co’ – dat is de naam van het betreffende concept – van start. We vragen Edo Walraven, als accountmanager Sodexho verantwoordelijk voor deze locatie, hoe het bevalt. Voor een goed begrip laat hij weten dat Fuji een Japans bedrijf is dat veel waarde hecht aan gezond eten en drinken. Hij biedt onder meer een drankje met melkzuurbacteriën aan. Daarover zegt Walraven: “Loopt goed, maar het is geen kaskraker.” Over de vruchtendranken van Hero: “Die lopen erg goed. Deze dranken zijn gezond en niet zo heel erg duur.”

Geen koolzuur graag
Ook bij Vrumona, de grootste frisdrankenfabrikant van Nederland, stellen ze vast dat de vraag naar gezonde dranken stijgt. Platte waters, vruchtensappen en sappen met vitamines zijn aan de winnende hand, vertelt Ingrid de Wit, nationaal accountmanager. Als voorbeeld noemt ze het drankje Multi Fruit dat bestaat uit de sappen van 12 verschillende vruchten en de toegevoegde vitamines A, C en E.

Daarbij liggen zuivelhoudende dranken goed in de markt. Combinaties tussen vruchtensappen en melk bijvoorbeeld. Hoe kunnen die nu zo populair zijn geworden? De Wit: “Daar hebben we geen onderzoek naar gedaan. Ik denk zelf dat het te maken heeft met het feit dat de Nederlander waarde hecht aan tradities. En zuivel is een traditioneel product met als gevolg dat drankjes met een zuiveltintje kansrijk zijn.”

Ook koolzuurhoudende dranken zijn op hun retour, want bubbels worden niet geassocieerd met gezondheid. Een van de drankjes die aansluiten bij deze ontwikkelingen is Sisi Shaky, een Sisivariant zonder koolzuur en met een ‘tikkie’ zuivel.

Streekproduct
Ecodranken appelleren eveneens aan het gezondheidsstreven. Zeker wanneer ze als streekproduct gepresenteerd kunnen worden zoals de vruchtensappen van Het Gelders Eiland die de ambtenaren van het Provinciehuis Gelderland kunnen bestellen. Maar hoe gezond zijn die dranken? Teamleider catering Willem ter Voerd haalt de schouders op en zegt: “Ik ben geen dokter. Laat de mensen zelf uitmaken wat ze drinken. Ik ga ook niet vertellen dat cola ongezond is.”

Cola, cola light, spa en spa rood zijn bij hem de hardlopers. Verder wil hij het assortiment vooral in toom houden. Er is zóveel aanbod! En dan zijn er ook nog mensen die per se Pepsi willen drinken om dat Coca Cola hun merk niet is. Nee, daar wil Ter Voerd niet aan beginnen, het moet wel werkbaar blijven.

Sinds kort plaatst hij kannen met ijswater in de vergaderzalen en is hij bezig om waterchillers te introduceren, zodat de pandbewoners continu kunnen beschikken over koel water. Lekker goedkoop. Maar het levert geen omzet op. Is dat geen bezwaar? Nee, dat is het niet. “Ik zie het als een prima service. Als ik horecaondernemer was, zou ik daar vermoedelijk wel anders tegenaan kijken.”

Ongemakken verhelpen
Naast drankjes die de gezondheid ten goede zouden komen, kennen we ook drankjes die soelaas bieden tegen specifieke ongemakken. Paul Vaessen brengt onder de merknaam Yagua diverse dranken op de markt. Het nieuwste drankje is Yagua Free Move, waarin glucosamine met collageen zit verwerkt. Deze bestanddelen, onttrokken uit de scharnierende staarten van schaaldieren zoals krab en kreeft, zouden gewrichtsklachten voorkomen.

Het genoemde drankje wordt op de markt gebracht als een 100 % natuurlijk vruchtensap verrijkt met vitaminen en mineralen. Over de werking ervan staat letterlijk vermeld: ‘Van frequent gebruik van glucosamine en collageen gaat een preventieve werking uit en dat kan op de lange termijn veel problemen voorkomen.’

De distributie van Yagua ligt gedeeltelijk in handen van Oranka Vruchtensappen uit Borne. Restauratieve diensten van bedrijven nemen het onder meer af. Hoe groot is het succes? Dat is redelijk, zegt Hans Brandriet, directeur van Oranka. Hij wil niet overdrijven en voegt toe dat dat van bedrijf tot bedrijf verschilt. De medewerkers van productiebedrijven zijn er niet in geïnteresseerd, terwijl de kantorenmarkt wel interesse toont. “Het gaat niet om grote volumes, het blijven exclusieve producten, die tamelijk duur zijn vanwege de bijzondere stoffen. Maar het is een grappig product om erbij te hebben.”

Relativeren
Brandriet maakt van de gelegenheid gebruik om een relativerende opmerking te plaatsen. Hij hoort nogal wat opgewonden verhalen over de populariteit van allerlei producten, terwijl dat in de praktijk maar al te vaak tegenvalt. “Over ecologische dranken is bijvoorbeeld erg veel gezegd en geschreven, maar de afzet daarvan is helemaal niet zo groot, ondervinden wij. D’r zijn ook genoeg drankjes die na een jaar of eerder alweer verdwijnen.”

Zelf is hij van start gegaan met het nieuwe vitaminedrankje ACE Bomb. Een lekker drankje, zegt hij. Hoe kansrijk is dit product? “Ik zie prima mogelijkheden maar of het ook echt aan zal slaan, kun je nu nog niet zeggen.”

Persen tijdens party
De sappenbar waarmee verse vruchtensappen worden aangeboden, doet het goed op grote party’s. Bietensap, wortelensap, bosvruchtensap en andere sappen worden reuze interessant gevonden. Zeker als de ingrediënten zichtbaar aanwezig zijn en er een sapmachine ter plekke is waar daadwerkelijk mee wordt gewerkt, zegt Vincent Oostvogel van Golden Apple Catering en Organisatie uit Nijmegen. “Die sappen haal ik bij de groothandel. Om de beleving te vergroten vullen we die ingekochte sappen aan met sappen die we ter plekke persen. Het showelement is daarbij natuurlijk belangrijk.” Deze manier van werken leent zich voor partijen met 400 mensen of meer. Als het gaat om kleinere party’s maken te weinig mensen van de sappenbar gebruik.

Gezonde drankjes niet noodzakelijk
Hoe noodzakelijk zijn gezonde drankjes? Niet echt, zegt Ineke Volkers van het Voedingscentrum. Als mensen gezond eten, dan hebben ze die drankjes helemaal niet nodig. Gewoon fruit en gewone groentes zijn nog altijd het beste. En die mogen ook uit de diepvries of uit het blik komen. Volkers: “In groentes en fruit zitten stoffen die niet nagemaakt kunnen worden en dus ook niet aanwezig zijn in drankjes.”