artikel

Zijn digitale nieuwsbrieven zinvol?

Horeca

Het rondzenden van digitale nieuwsbrieven biedt mogelijkheden. Maar welke zijn dat, hoe ga ik te werk en waar moet zo’n e-zine aan voldoen? Lees het stappenplan en stel vast dat de elektronische nieuwsbrief een efficiënt communicatiemiddel kan zijn.

Zijn digitale nieuwsbrieven zinvol?

De digitale nieuwsbrief kan gezien worden als uw eigen tijdschrift waarmee vaste gasten en ‘prospects’ geïnformeerd kunnen worden. Dit effectieve communicatiemiddel ligt binnen handbereik. Vooral dankzij internet. Want met een elektronische nieuwsbrief, een zogeheten e-zine, verspreidt u eenvoudig en kosteloos razendsnel nieuws en informatie via e-mail. Geen drukkerij of bezorger komt eraan te pas. Neem een kijkje op www.zibb.nl/horeca om inspiratie op te doen uit bestaande nieuwsbrieven. Wellicht brengen ze u op ideeën. Hieronder het stappenplan dat kan leiden tot uw eigen nieuwsbrief.

Stap 1: Plan
Stem uw boodschap af op uw doelstelling. Wilt u uw naamsbekendheid vergroten? Zorg er dan voor dat uw nieuwsbrief vaak verschijnt. Wilt u meer gasten in uw horecabedrijf? Plaats dan aanbiedingen in uw nieuwsbrief. Wilt u meer verkeer op uw website? Zorg dan voor veel verwijzingen naar pagina’s en onderdelen op uw site. Kortom: het doel bepaalt uw plan. Stel verder een vast verzendmoment voor uw nieuwsbrief vast. Kies bij een maandnieuwsbrief bijvoorbeeld voor iedere eerste dinsdag van de maand. Stel bovendien een publicatieschema op en reserveer daarvoor tijd. Beschouw de nieuwsbrief als een serieus onderdeel van uw bedrijfsvoering en niet als ‘iets’ erbij.

Stap 2: Adressen
Start met het aanleggen van het adressenbestand. Begin daarvoor bij uzelf. Noteer e-mailadressen van visitekaartjes, uit e-mailberichten en van facturen. Vraag ook of gasten uw nieuwsbrief willen ontvangen en noteer hun e-mailadres. Vermeld het bestaan van uw nieuwsbrief op uw correspondentie, brochures, bonnen, bierviltjes en servetten. Vergeet niet een opvallende knop op uw website te plaatsen waarmee geïnteresseerden zich kunnen abonneren op uw nieuwsbrief.

Stap 3: Inhoud
Schrijf uw teksten kort, prikkelend en vooral pakkend. Gebruik uw nieuwsbrief om een evenement aan te kondigen, uw maandmenu in de schijnwerpers te zetten of de bezetting van uw bruidsuite te optimaliseren. Hebt u die expertise niet in huis, huur dan een tekstschrijver in. Een professionele tekstschrijver kost zo’n 300 euro per nieuwsbrief. Verbeter de herkenbaarheid van uw nieuwsbrief door regelmatig terugkerende items in blokken te plaatsen. Vaste posities in een nieuwsbrief verbeteren de herkenbaarheid.

Stap 4: Testen
Test de nieuwsbrief voordat u hem verstuurt. Stuur de nieuwsbrief in ieder geval aan uzelf en liefst nog aan een kleine testgroep. Test op ontvangst en ga na of de verwijzingen naar uw website (de zogeheten hyperlinks) aanwezig zijn en of de afbeeldingen goed en duidelijk zichtbaar zijn.

Stap 5: Afhandeling
Zorg er voor dat u capaciteit beschikbaar heeft om informatievragen te beantwoorden. Geen opvolging geven aan een reactie betekent eenvoudigweg dat u kansen laat liggen.

Vaste lay-out

Een e-zine moet beschikken over een vaste herkenbare lay-out en vaste onderdelen, zodat de lezer snel weet welke items voor hem interessant zijn. Een e-zine heeft een datum, een titel en vermeldt de frequentie van verschijnen.