artikel

Liegende en chanterende reviewsites

Horeca

Eindelijk stelden de algemene media de afgelopen weken de schandalige praktijken van reviewsites aan de kaak. Dat werd tijd. Volgens De Telegraaf en het NOS-journaal worden horecabedrijven op grote schaal door gasten gechanteerd. 
Ze dreigen een valse negatieve recensie te plaatsen als ze geen korting krijgen. Hoe misselijk.

Liegende en chanterende reviewsites
Liegende en chanterende reviewsites

Drie jaar geleden al deed Misset Horeca een uitgebreid onderzoek naar sites als Iens en Zoover. Daaruit bleek dat het vergaarbakken van anonieme, onbetrouwbare beoordelingen zijn en dat het schrijven van een valse recensie kinderlijk gemakkelijk is. Anonieme reaguurders kunnen met speels gemak horecabedrijven de vernieling in schrijven. Ondernemers klaagden bij ons steen en been over de valse recensies. Die waren overigens niet alleen afkomstig van gasten. Geborneerde ex-werknemers en concurrenten zouden belastende recensies schrijven om hun zaak kapot te maken. Lokale concurrenten zouden familie en personeel inschakelen om een superenthousiast, maar volstrekt gelogen stukje over hun eigen toko te plaatsen.

Ondanks dat de sites beterschap beloofden, is de situatie in die drie jaar alleen maar verergerd, zo blijkt uit de berichten van 
De Telegraaf en NOS. Terwijl de oplossing simpel is. Verplicht het inloggen via sociale media, bijvoorbeeld Facebook of Whats-app. Recenseren met volle naam en foto is het perfecte medicijn tegen valse reviews. Er zal minder worden gerecenseerd, maar wel betrouwbaarder.

In hun verdediging hebben de sites het over ‘bescherming van de privacy’ en ‘het recht op vrije meningsuiting’. Het zijn gewichtige teksten, die nergens op slaan. Over de rechten van de ondernemer hoor je ze niet. Waarom mag iemand anoniem een schadelijk stukje onzin schrijven, terwijl de ondernemer met zijn eigen naam en toenaam niet mag reageren?

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) kondigde aan in januari met de reviewsites te gaan praten. Dat is een beetje laat, en een beetje weinig. Het beste zou zijn als KHN de reviewsites collectief zou aanpakken voor het faciliteren van smaad en chantage.