artikel

Horeca Top 100 2014 nr. 74: IQ Creative

Horeca

Voor 2013 had iedereen het al over de weg omhoog, maar het laatste stuk blijkt venijnig vals plat. Zo incasseerde IQ Creative, een van de parels van de Nederlandse horeca, in 2013 een vette omzetdaling van 6 procent. Terwijl in 2012 – volgens velen hét dieptepunt va de crisis – de omzet nog met 5 procent steeg.

‘Economisch herstel laat zich nauwelijk zien’, meldt directeur Cleo Vehmeyer, ‘de markt is onvoorspelbaar en wispelturig.’ Ze moet alles uit de kast halen voor mooie resultaten. Ze ergert zich aan onredelijke gasten. ‘Teleurgestelde gasten straffen je via social media. Je kunt je er nauwelijk tegen verweren.’ IQ exploiteert in de hoofdstad zaken als Supperclub, Vyne, Mazzo, Mercat en opende vorig jaar Julius Bar & Grill. Vehmeyer verwacht dat de markt langzaam zal aantrekken en dat ze de IQ-portefeuille de komende jaren verder kan uitgebreiden, ‘ondanks de beperkte financieringsmogelijkheden.’

Vestigingen: 10
Omzet: €11,7 miljoen (€ 12,5) ▼6,4%
Rapportcijfer: 7 / Economisch klimaat: 7
Verwachte omzetgroei: 14%

www.iqcreative.nl