artikel

Beursmanager Luuk Scholte: Beleving, vers en nieuwe drankenhal speerpunten dit jaar’

Horeca

Horecava wil elke editie bijslijpen en vernieuwen. Dit jaar gaat de drankenhal op de schop, is er meer aandacht voor het ervaren van de beurs en krijgt vers een nog prominentere rol, zegt beursmanager Luuk Scholte.

Beursmanager Luuk Scholte: Beleving, vers en nieuwe drankenhal speerpunten dit jaar’

Het gaat weer goed met de horeca, ziet ook de beursmanager van de Horecava. ‘De stands waren veel eerder volgeboekt dan vorig jaar’, zegt Luuk Scholte. ‘Exposanten willen weer, er is vertrouwen in de markt.’ ‘

Wat is er nieuw op Horecava 2016?
‘Ik probeer alles wat in en om de markt gebeurt, te vertalen naar de beursvloer. Vers is belangrijk. Vorig jaar zijn we daarmee begonnen, dit jaar zetten we dat door met een versstraat waar Jeroen van Oijen dagelijks workshops geeft. Een ander speerpunt is beleving. Gasten gaan meer naar gespecialiseerde horeca in plaats van traditionele, daar speelt beleving een belangrijke rol.’

Hoe zien we dat terug op de beurs?

‘Een van de grootste veranderingen is in de drankenhal. Die wordt licht in plaats van donker en er komt een groot festivalplein waar veel meer is te vinden dan alleen dranken. Er staan foodtrucks, bars. We gaan er smaakcombinaties laten proeven van gerechten van die foodtrucks met gedistilleerd, met koffie, met bieren.’

Het Horecava-festival?
‘We willen geen festival neerzetten, maar ondernemers handvatten bieden, ze inspire-en en helpen zelf een festival te organiseren. Daarom staan ook bijvoorbeeld de leveranciers van horecamunten gewoon in deze hal.’

Vorig jaar bood de Bakkerij van de Voorsprong beleving, keert die terug?

‘Groter zelfs. We zien een grote trend in brood, dat krijgt een eigen hal. Het Elicium, voorgaande twee edities de locatie voor side-beurs Ethnic Foods Europe (EFE), wordt ingericht als bakkerij.’

En waar komt Ethnic Foods Europe?
‘EFE keert niet terug op de Horecava. We dachten dat er synergie zou zijn, maar de
beurs was te veel op retail gericht. Dit wil niet zeggen dat er op de beurs minder aandacht is voor wereldkeukens. Juist niet, we zien dat daar ook in de horeca groeiende aandacht voor is. Dit jaar wordt een Aziatisch paviljoen ingericht, in 2017 moet dat uitgroeien met meer grote wereldkeukens.’

En wijn?
‘Het wijnsegment krijgt net als vorig jaar het theater ‘Alles over wijn’, met meer aanbod. Net als vorig jaar wordt dit plein in samenwerking met Wine Professional ingericht en blijft de scheiding bestaan waarbij wijnen tot €5,50 inkoop op de Horecava staan en de duurdere wijnen op de Wine Professional. Ook vindt op het Festivalplein de verkiezing van de Nationale Open Wijn Competitie plaats, een samenwerking tussen The Wine & Food Association en Misset Horeca.’

Roast was vorig jaar een succes als pop-uprestaurant maar heeft nu een vaste locatie in de RAI. Zien we iets vergelijkbaars?
‘Dit jaar zijn er drie pop-uprestaurants. De Bierfabriek richt tijdelijk een dependance in en op Sweet Emotions staat Albert Adrià met een dessertrestaurant. Een derde restaurant wordt verzorgd door het Haagse Mama Kelly. Dit is overdag de experience lounge voor KHN-leden, na sluitingstijd van de beurs is het restaurant toegankelijk voor alle bezoekers.’

Wat is Sweet Emotions?

‘Sweet Emotions is ingericht als mini-wereld met een boom als centraal punt waar vier seizoenen met elk een eigen programmering omheen liggen. Enkele van die seizoenen zijn alleen op uitnodiging toegankelijk.’

Innovatie keert niet terug als apart segment?
‘Innovatie zit in alle segmenten en is daarom niet meer als aparte wereld benoemd. Maar innovatie blijft enorm belangrijk. De Innovation Awards blijven een vast
onderdeel, net als InnovationLAB.’

Zijn er meer nieuwe onderdelen?
‘Er staat een nieuw congres van Foodstep en SVH op de planning: Fan-ergize your Enterprise. Daar gaat het over het belang van het tevreden houden van je medewerkers, immers de grootste ambassadeurs en fans van je bedrijf. Ook komt er meer aandacht voor grillen op open vuur, met buiten op het Europaplein een BBQ Plaza. En meer aandacht voor young professionals, dat zijn de ondernemers van de toekomst. Zij krijgen een eigen programmering op donderdag.’

Wat is de sterkst groeiende sector, als je naar het beursaanbod kijkt?
‘Fastservice. Vorig jaar besloeg deze sector 1,5 hal, nu 2. Ook wordt het wedstrijdprogramma in deze hal verrijkt met twee nieuwe wedstrijden: Lekkerste broodje on the move en de Lekkerste wafel. Het NK Pannenkoekenbakken vervalt, die gaat naar een tweejaarlijkse cyclus.’

Nog andere nieuwe wedstrijden?
‘Dit jaar vindt voor het eerst het NK Patisserie en Desserts plaats. Ik zie graag meer aandacht voor patisserie. Daarom op Sweet Emotions ook veel aandacht voor zoet.’

Geen koffiewedstrijden dit jaar?
‘De komende jaren zal de aandacht voor koffie groeien. In 2018 vindt in de RAI de internationale koffiebeurs World of Coffee plaats, wij zijn nu in gesprek met SCAE International om in aanloop daar naartoe op de Horecava-edities 2017 en 2018 weer wedstrijden te organiseren.’

Bier is veel minder prominent aanwezig deze beurs. Is dat bewust?
‘Nee. Een partner als Heineken kiest ervoor geen grote bar voor hun premiummerk op te bouwen, maar kleinere stands te vullen met andere merken. Ook is er geen speciaalbierplein, maar er blijft genoeg te proeven op het Festivalplein.Daarbij is een beurs een zakelijk evenement. Dát is wat wij faciliteren. Het moet niet om bierdrinken gaan.’

Hoe speelt Horecava in op online?

‘Via Horecava-tv wordt online veel uitgezonden van wat op de beursvloer gebeurt. Zo
kunnen ook geïnteresseerden die niet op de beurs komen, proeven van de beursvloer. En we werken aan een platform waar beursbezoekers en exposanten elkaar het hele jaar kunnen vinden. Dat zal in het begin alleen gevuld zijn met de bestaande partners, ik zou graag uiteindelijk alle horecaleveranciers en relevante fabrikanten daarop zien.’

Horecava bestaat 60 jaar, gaan we daar wat van merken?
‘Daar is zeker aandacht voor, maar het moet niet de focus hebben. Het gaat niet om ons, maar om de exposanten en bezoekers. We hebben een mooie wand ingericht met foto’s van 60 jaar Horecava. We begonnen in 1955 met 90 partners, nu zijn dat er ruim 550. Ook is de doelgroep enorm geprofessionaliseerd: vroeger mocht iedereen komen.’

Hoe ziet de toekomst van de beurs er uit?
‘Die groeit uit de voegen, volgend jaar komt er wellicht een hal bij. Ook wil ik de acht beurssegmenten nog iets strakker indelen. Nu staan er nog een paar delicatessenaanbieders in de koffiehal, daar willen we volgend jaar aandachtiger naar kijken.’