artikel

Geef horecapiraten geen kans

Horeca

Gasten die zonder te betalen het horecabedrijf verlaten of gasten die kostbaarheden meenemen veroorzaken flinke schadeposten in de horeca. Misset Horeca zet enkele doortrapte trucs op een rij. Plus: hoe herken je die eet- en slaappiraten? ‘Een overdreven vriendelijke gasten is verdacht.’

Geef horecapiraten geen kans

Truc 1: spullen achterlaten
Gasten bedenken van alles en nog wat om onder betalen uit te komen. Enkele hotels in het oosten des lands hadden vorig jaar te kampen met een walk-out. De gast verbleef een paar nachten, liet wat spullen op zijn kamer achter en verdween zonder te betalen. Doordat hij spullen op de kamer achterliet, roken medewerkers niet direct onraad. Daar kwam bij dat de gast in zijn e-mail bij de reservering had gemeld dat er nog een tweede persoon zou arriveren. De gast liet weten dat hij de rekening voor die persoon zou voldoen. Alles bij elkaar leidde dit tot verwarring, met als gevolg dat de man er vandoor kon gaan zonder te betalen.

Truc 2: Tas laten staan
Het laten staan van spullen om mogelijke argwaan weg te nemen komt niet alleen voor in de hotellerie. Ook in cafés en restaurants wordt deze truc toegepast. In een restaurant in Gouda lieten twee gasten na het hoofdgerecht hun tas staan om buiten een sigaretje op te steken. Vanwege die tas hadden de medewerkers pas laat in de gaten dat er iets niet klopte. Toen ze de inhoud van de tas inspecteerden, wisten ze beter. Deze bevatte waardeloos plastic. De beide heren hebben gratis gegeten en de truc waarschijnlijk ook op andere plaatsen toegepast.

Truc 3: Probleem ensceneren
Het komt ook voor dat horecapiraten een probleem in scène zetten. Vorig jaar werden drie Rotterdamse hotels daarvan de dupe. Een echtpaar met een klein kind liet ’s morgens na het ontbijt een waterkoker zien met daarin een gebruikt condoom. ‘Bah, hier gaan we niet voor betalen!’ De medewerkers die ermee werden geconfronteerd, konden zich daarbij wel wat indenken. Ze reageerden beschaamd. Het gezinnetje dat een keurige indruk maakte, kon daarna makkelijk misbruik maken van de verwarring. Het drietal vertrok zonder te betalen, en nam ook nog eens de waterkoker mee.

Vertrouw niet iedere gast
Een kleine groep oplichters probeert een slaatje te slaan uit de gastvrijheid die de horeca beroepshalve biedt. Zij verdwijnen zonder te betalen. Het is belangrijk om rekening te houden met deze mogelijkheid en alert te zijn op signalen:

1. Een gast die overdreven vriendelijk is.
2. Een gast die schijnbaar doelloos rondloopt en veel aandacht heeft voor de omgeving.
3. Een gast die verschillende malen het toilet bezoekt. Deze kan geïnteresseerd zijn in de snelste vluchtroute.
4. Een gast die nerveus gedrag vertoont.

Zwarte lijst
Ad van Bussel, voormalig horecaondernemer en nu eigenaar van recherchebureau Digitale Opsporing, heeft ter bestrijding van fraude het programma Hospol gelanceerd. Hospol is een digitale zwarte lijst met namen van frauderende gasten en mede-werkers. ‘De horeca kan zelf veel doen aan het voorkomen van fraude’, zegt Van Bussel. ‘Maar dan moeten ondernemers wel bereid zijn om erin te investeren.’ Hij bedoelt dat ze zich zouden moeten aansluiten bij Hospol. Hoe meer ondernemers daaraan meedoen, hoe groter de lijst met fraudeurs, hoe groter de kans dat deze mensen worden ontmaskerd voordat ze kunnen toeslaan. Ten tijde van het gesprek is Hospol nog een pilot waaraan vier hotels meedoen. Van Bussel verwacht dat dat aantal zal groeien nu Hospol officieel is goedgekeurd door het College Bescherming Persoonsgegevens en  er een manager is aangesteld die het staat, dan kan de kamer voor het uitchecken worden gecontroleerd om vast tesysteem actief onder de aandacht gaat brengen.  Ondanks het kleine aantal leden is het ook nu al nuttig om lid te worden, zegt Van Bussel. ‘Door het internationaal screenen van identiteitsbewijzen zijn we erachter gekomen dat sommige gasten valse namen gebruiken. Een persoon checkte drie keer onder een andere naam in. Dankzij Hospol word je gewaarschuwd als zo’n persoon zich in jouw restaurant of hotel meldt en kun je hem weigeren.’

Stappenplan
Wie iets wil ondernemen tegen stelende gasten of gasten die niet willen betalen zal zorgvuldig te werk moeten gaan. Van Bussel zet het volgende stappenplan uiteen:

1. De diefstal of fraude wordt geconstateerd.
2. Digitale Opsporing ontvangt via het hotel de gegevens van de persoon in kwestie:
naam, geboorteplaats, geboortedatum, delict, foto van ID en kenteken (eventueel).
3. De persoon in kwestie wordt gescreend, op de zwarte lijst geplaatst en daarover schriftelijk geïnformeerd.
4. Iemand staat drie jaar op die lijst. Wordt hij in die periode opnieuw betrapt, dan komt er voor elk delict een jaar bij.
5. Hotels die beschikken over het systeem, kunnen hun gasten screenen.
6. Is er iemand in huis die op de zwarte lijst stellen of de persoon iets heeft meegenomen.
7. Is er sprake van diefstal, dan mag worden gevraagd of de persoon in kwestie zijn bagage wil openen. Van Bussel: ‘Werkt hij of zij niet mee, dan kun je de politie inschakelen. In dat geval heb je het recht om iemand aan te houden.’

Automatische fotograaf
Recherchebureau Digitale Opsporing heeft ook voor de selfservicebalie, waar gasten zelf kunnen inchecken, een oplossing ontwikkeld die mogelijke fraude tegengaat. Omdat er geen medewerker is die het identiteitsbewijs kan controleren, wordt via een camera gekeken of de persoon voor de balie dezelfde is als de persoon op het ID. Als het rijbewijs of het paspoort een andere foto bevat, vindt het automatisch inchecken geen doorgang en moet de gast toch naar een bemande balie om in te checken.’