artikel

Pop-uplunchroom Green Delight: Alles is hier labour of love

Horeca

Een bonte verzameling van tafels en stoelen, banken met bloemmotief en hartvormige kussens, muren vol kunst en een menukaart met zelfgemaakte zoetigheden en bijzondere sandwiches. Dat is pop-uplunchroom Green Delight aan de Coolsingel in Rotterdam. Ontstaan vanuit een vriendegroep met een passie voor koken. ‘Alles is hier labour of love’, zegt mede-eigenaar Rallen Schmitt. ‘We zijn begonnen met €2000’, vervolgt hij lachend.

Pop-uplunchroom Green Delight: Alles is hier labour of love

Het concept hadden de ondernemers duidelijk in het hoofd: een lunchroom met huiselijke gezelligheid, healthy food tegen een eerlijke prijs, homemade en alles met een eerlijk verhaal.

Vijf Rotterdammers stonden aanvankelijk aan het roer van de lunchroom. Nu zijn ze nog met drie partners: Eugene de Mey (42), Emily Wong (33) en Rallen Schmitt (30). ‘De anderen komen hier nog steeds veel over de vloer – helpen graag een handje mee – maar konden het niet langer combineren met hun tweede baan’, legt Schmitt uit. ‘Het team versterkt elkaar’, vult Wong aan.

‘Ik focus me bijvoorbeeld op de sweets. Door mijn Aziatische achtergrond heb ik een andere kijk op gerechten. Dat is een leuke aanvulling. Schmitt richt zich op de hartige dingen, zoals de sandwiches.’
Hardlopers op de kaart zijn Ice Tea, met huisgemaakte siropen, Chaitaart – met dadel, appel en chai, Chicken Wrap en sandwich Ei-bacon-avocado. ‘Die wrap bijvoorbeeld klinkt heel gangbaar, maar het is er wel één waarop we onze eigen stempel hebben gedrukt’, aldus Schmitt. De kip is mediterraan gekruid en de saus is met piccalilly. ‘Niets mag zijn zoals je verwacht. Ik wil nu ook panini’s en tosti’s op de kaart gaan zetten. Lekker, maar met gekke combinaties.’

Green Delight deelt de voordeur met Lost & Found, een pop-upstore met duurzame en zelfgemaakte cadeauartikelen. In augustus van het vorige jaar trokken Wong en voormalig zakenpartner Drew de stoute schoenen aan en stapten binnen bij de winkel toen ze zagen dat het voormalige pop-uprestaurant in dat pand was gesloten. Ze mochten zich inschrijven, maar er waren meer gegadigden. Kort daarna hoorden ze dat Lost & Found met hen in zee wilde. Na ondertekening van het contract hadden de initiatiefnemers nog twee weken voor de inrichting.

Uitdagende start

green2Hoewel de ondernemers goed wisten wat voor lunchroom ze wilden, stapten ze onbevangen in de uitdaging. De verwachtingen waren laag. Een omzet van €80 per dag vonden ze genoeg. ‘Inmiddels zitten we daar ruim overheen. We kunnen er nu alle rekeningen goed van betalen, ook zijn we op zoek naar een locatie voor een tweede pop-uprestaurant én we houden ook nog wat over’, zegt Schmitt trots.
Dagelijks ontvangen ze zo’n tweehonderd gasten die gemiddeld €15 per per persoon besteden. ‘Op maandag zijn we gesloten. Dat is onze vrije dag.’ Wong schiet in de lach. ‘Vrij is een groot woord. Ook dan zijn we druk met inkopen doen en koken. Maar ach, dit geeft energie.’

Schmitt trekt ondertussen chihuahua Benson, waarnaar de sandwich Hot Benson is vernoemd, bij hem op schoot. ‘Ja, een startbedrag van €2000. Daar ging de huur en de koffiemachine nog vanaf.’ Wong vult aan: ‘We moesten creatief met ons geld omgaan. Als je een klein budget hebt, moet je heel goed kijken waaraan je je geld uitgeeft. Daar leer je veel van.’

Schmitt: ‘Inmiddels zijn we vier koffiemachines verder, dus we hebben ons lesje op dat punt geleerd.’ Hij vertelt het lachend. ‘Dit is onze leerschool. We hebben – behalve bijbaantjes – geen horeca-achtergrond. Ik zat in de ICT, Wong in de retail. Daarom wilden we een pop-upconcept, om ervan te leren en fouten te kunnen maken.’ Op de vraag of er veel misging, antwoordt de jongste ondernemer dat het geluk aan hun zijde was. ‘Iedere keer als er iets fout ging, dan hadden we het redelijk snel opgelost.’

Kans bieden

green3Het concept was van meet af aan helder: naast huiselijke gezelligheid met huisgemaakte gerechten op de kaart, wilden de ondernemers ook een plek creëren waar ze anderen een kans kunnen bieden. Zo regelt Schmitt dat beginnende kunstenaars er hun werken kunnen tonen. Niet alleen die kunstwerken zijn te koop, maar ook de meubels in de lunchroom. ‘Alles heeft een verhaal.’ Hij wijst naar twee robuuste tafels. ‘Die zijn van 50/50 Wood, een sociale werkplaats van het Leger des Heils.’ Hij toont twee andere tafels. ‘Deze komen van Mark, een ondernemer hier uit het gebouw. Het tafelblad bestaat uit een raamplaat van het oude Centraal Station. We hebben ook meubels waarvan een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat. En er zitten meubels tussen van Tony’s Garage Sale, een pop-upstore uit de buurt.’

Vrije exploitatie

In Rotterdam staat momenteel een flink aantal panden leeg. Die kunnen tijdelijk in gebruik worden genomen voor horeca-activiteiten. Omdat Green Delight een pop-uplunchroom is, mogen de ondernemers vergunningsvrij exploiteren. ‘Dat gaat wel gepaard met strikte regels. Zo mogen we hier niet met open vuur werken en kunnen alleen opwarmen. ‘Daarnaast schenken we geen alcohol’, zegt Wong.

Het pand staat te koop. Regelmatig zijn er kijkers. Wanneer zich een koper meldt, dan betekent dat het einde voor Green Delight op deze locatie. Green Delight telde eerder al een tweede vestiging in Delft. Die moest na tien maanden de deuren sluiten omdat dat pand werd verkocht. Inmiddels zijn de ondernemers weer op zoek naar een locatie voor een tweede lunchroom, bij voorkeur in Rotterdam.

Vaste locatie

green4De ondernemers hebben de droom om uiteindelijk de deuren te openen van een horecazaak met een vaste locatie. Schmitt: ‘We blijven dit een jaar in de vorm van pop-up doen. Een goede leerschool. Eerst alle kinderziektes eruit. Daarna willen we voor het echte werk gaan’, zegt hij met een grote glimlach.
‘Ik ben een gigantische nerd. Computers zijn ook mijn passie, maar ik miste het directe contact met mensen. Met de verkoop van computers verdiende ik tien keer meer, maar hier is iedere minuut passie en plezier. Die glimlach op iemand zijn gezicht als je iets lekkers serveert, is me zoveel meer waard’, zegt Schmitt.