artikel

Horeca Top 100 2017 nummer 25: Ikea

Horeca 404

De restaurants worden een steeds belangrijker omzetstroom voor de Zweedse woongigant. Gasten worden gelokt met een goedkoop ontbijt voor €1 of eenvoudige warme gerechten voor lunch of diner vanaf €4, in de hoop dat gasten meer bestellen dan alleen dat.

Horeca Top 100 2017 nummer 25: Ikea

Sterker, op de ontbijtjes maakt Ikea verlies, de inkoop ligt ook dicht tegen de euro aan. In bijna alle vestigingen is het restaurant een uur eerder open dan het woonwarenhuis, en mensen staan ervoor in de rij. Sterker, één op de zes klanten komt uitsluitend voor het restaurant en koopt geen meubels of woonaccessoires.

Ikea deelt geen cijfers per land, maar wereldwijd trokken de restaurants afgelopen jaar 650 miljoen gasten, de foodtak (restaurants en food markt samen) was goed voor €1,8 miljard, meer dan bijvoorbeeld Burger King. Ikea ziet zelf ook het succes van de restaurants, waar tegenwoordig echt meer op het menu staat dan Zweedse gehaktballetjes (denk aan lamstajine, asperges of rode curry). En dus overweegt de keten losstaande restaurants in binnensteden te openen.

 

Bij wijze van test opende Ikea de afgelopen twee jaar al pop-uprestaurants in Londen, Parijs en Oslo. ‘Omdat je voor een restaurant niet zo veel vierkante meter nodig hebt, geloof ik zeker in standalone-restaurants’, zei Michael La Cour, algemeen directeur van Ikea Food, in het Amerikaanse tijdschrift Fast Company. ‘Ik hoop dat klanten binnen een paar jaar zeggen: Ikea is een geweldige plek om te eten, en ze verkopen er trouwens ook wat meubels.’

Vestigingen: 13
Omzet: €70,3 miljoen (€66 MLN)  6,5%
Rapportcijfer: nb / Economisch klimaat: nb / Verwachte omzetgroei: nb
Ikea.com/nl

Reageer op dit artikel