artikel

Horeca Top 100 2017 nummer 46: Starbucks

Horeca 532

Starbucks lijkt in ons land last te krijgen van de wet van de remmende voorsprong. Het plaveide vanaf de jaren negentig de weg in Nederland voor de talloze koffieconcepten en koffiebarren die we nu zien. Starbucks heeft de Nederlander geleerd koffie buitenshuis te drinken.

Horeca Top 100 2017 nummer 46: Starbucks

En Nederlanders drinken dan wel de meeste koppen koffie per dag van de hele wereld, er is een grens aan hoe veel koffie we drinken. En dus ook een grens aan hoeveel koffie er in totaal wordt verkocht. Met de toenemende competitie, ziet Starbucks voor het eerst in jaren de verkoopcijfers afvlakken. Maar, het groeit nog altijd, alleen met 4 in plaats van 7 procent. Ook het aantal vestigingen blijft groeien, we gaan ze niet eens allemaal noemen. Wel speciale vermelding voor de jongste vestiging op Schiphol, de grootste Starbucks op een Europese luchthaven. Daar worden naast de bekende koffies en zoetigheden ook warme gerechten, wijn, bier en slow coffee geserveerd. Internationaal wil de keten tot 2021 12.000 nieuwe vestigingen openen en groeien naar 37.000 wereldwijd. Ook zijn de eerste stappen gezet in koffieland bij uitstek Italië.

Vestigingen: 63
Omzet: €33,2 miljoen (€31,2 MLN)  6,4%
Rapportcijfer: NB / Economisch klimaat: nb / Verwachte omzetgroei: nb
Starbucks.nl

Reageer op dit artikel