artikel

Personeelskosten horeca: vijf manieren om te besparen

Horeca 145

Personeelskosten snoepen een groot deel van de omzet af. Veel horecaondernemers willen dan ook graag op hun personeelskosten besparen, maar zonder te snijden in het personeelsbestand en zonder in te leveren op kwaliteit en gastbeleving.

Personeelskosten horeca: vijf manieren om te besparen
personeelskosten horeca

Vijf manieren op te besparen op personeelskosten horeca.

  1. Breng personeelskosten horeca  in kaart

Voordat je kunt besparen op personeelskosten, zul je deze eerst in kaart moeten brengen. Je kunt deze kosten uitrekenen door de loonkosten te delen door de omzet. Gemiddeld bedragen de loonkosten tussen 40 en 60 procent % van de omzet (Bron: Rabobank). De hoogte is natuurlijk afhankelijk van je branche (hotel, café, eetcafé of sterrestaurant) en de aard van je bedrijf.

Door de loonkosten uit te rekenen kun je vrij snel zien of je aan de globale norm voldoet. Loonkosten bedragen meer dan alleen het brutosalaris van je personeel. Om een eerlijk beeld te krijgen wat je totale personeelskosten zijn reken je bijvoorbeeld 30% extra loonkosten mee bovenop de brutoloonsom.  personeelskosten horeca

Extra tip: Houd er rekening mee dat de loonsom elk jaar stijgt. Je medewerkers worden ouder en hebben recht op een hoger uurloon, ook kan het loon van personeel stijgen bij goed functioneren. Houd het gemiddelde uurloon in de gaten (loonsom/aantal gewerkte uren) en zorg dat je winstmarge niet achteruit gaat en denk na over hoe je de omzet mee laat stijgen.

  1. Maak een prognose

Veel ondernemers bekijken aan het einde van de maand hoeveel zij kwijt waren aan personeelskosten. Maar je kunt hier dan niets meer aan veranderen. Daarom is het interessant om vooraf rekening te houden met de verwachte loonkosten-som van de komende maand. Met een online personeelsplanner kun je tijdens het maken van een planning direct zien hoeveel een bepaalde dienst kost als je die ene medewerker gaat inroosteren. Daarnaast kun je in je rooster de contracturen inzien. Op deze manier kun je voorkomen dat een medewerker onder of boven zijn of haar contracturen wordt ingepland. Doordat je naast je personeelskosten ook een omzetprognose kunt invullen, zie je precies hoe je omzet zich verhoudt tot de personeelskosten.

  1. Inzicht in statistieken tijdens het plannen

Een rooster verandert continu. Een online personeelsplanner geeft inzicht in statistieken tijdens het plannen. Hierdoor heb je niet alleen vooraf inzicht, maar ook actueel inzicht in je belangrijkste bedrijfscijfers zoals uren, loonkosten, omzet, percentage loonkosten/omzet en arbeidsproductiviteit. Als je extra uren inzet, kun je deze beter opvullen met uurloners dan met vaste krachten die al aan hun maximale contracturen zitten. Als het rustig is, is het juist beter om je uurloners naar huis te sturen. Het is zonde om vaste krachten niet hun volle contracturen te laten draaien, zij hebben tenslotte recht op de uitbetaling van alle uren. Door actief te monitoren, kun je tussentijds bijsturen en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.

  1. Uitgebreide statistieken achteraf

Door uitgebreide statistieken worden planners op een toegankelijke manier meer kostenbewust. Aan het einde van de maand kun je het verschil zien tussen de verwachte omzet en de daadwerkelijk behaalde omzet. Daarnaast kun je de geplande en daadwerkelijk gewerkte uren met elkaar vergelijken. Deze cijfers kun je inzien per week, op dagtotaal, op afdelingsniveau en zelfs per persoon. Door de loonkosten en omzet bijvoorbeeld per afdeling uit te rekenen, kun je zien hoe afdelingen presteren en kun je makkelijker een positieve of negatieve trend signaleren. Wellicht haalt je bediening met minder kosten meer omzet op dan het keukenpersoneel. Door je geplande rooster met je gerealiseerde rooster te vergelijken, heb je inzicht in hoeveel uur er is ingezet, hoe dit verschilt met wat je verwacht had en hoe dit komt. Hierdoor begrijp je jouw zaak steeds beter en leer je steeds (kosten)efficiënter te plannen.

  1. Tijd besparen personeelskosten horeca

Een online personeelsplanner helpt je tijd te besparen en efficiënter te plannen. Iedereen heeft altijd toegang tot het rooster en je hebt direct inzicht in de beschikbaarheid van medewerkers. Hierdoor is een rooster sneller gemaakt en aangepast. Ook de communicatie rondom de laatste diensten of wijzigingen worden persoonlijk naar medewerkers gecommuniceerd. Dit scheelt een heleboel onnodige appjes, sms’jes, e-mails en briefjes achter de bar. Bovendien helpt een online tool je met de registratie van de uren.

Van de gewerkte uren tot plus- en min-uren en verlofuren: alles wordt bijgewerkt en berekend. Vervolgens stuur je alles met één druk op de knop door naar je loonadministrateur of payroll-organisatie voor verloning. Dit alles scheelt ondernemers soms wel tot 75 procent van hun rooster-tijd.

Niet alleen cijfers tellen…

Tot slot kun je alles stuk-rekenen, maar niet alleen de cijfers tellen. Je onderneming valt of staat met je personeel. Je zult zien dat als je investeert in je personeel en zij het naar hun zin hebben op het werk, de motivatie stijgt en ze harder zullen werken. Dit leidt tot een betere productiviteit, lager ziekteverzuim en een lager personeelsverloop.

Creëer een team waar mensen graag onderdeel van willen zijn. Gemotiveerd personeel dat net een stapje harder loopt en goed is voor de gast, geeft je voorsprong op je concurrenten. Key in het verkrijgen van tevredenheid is een juiste aansturing, waarbij je goed rekening houdt met hun beschikbaarheid en onderbezetting vermijdt. Stimuleer betrokkenheid van je team door ze te laten zien wat er speelt in het bedrijf en laat ze zo meer begrip krijgen voor de keuzes die je maakt.

 

Leestips:

Contracten in de horeca: wat moet je weten als ondernemer

Roosters maken: de vier meest voorkomende problemen

Tijdelijke contacten in de horeca: de zes meest gemaakte fouten

 

Manon Heitkamp, Marketing Manager van L1nda

 

L1nda Manon Heitkamp

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels