artikel

Zes tips voor tevreden medewerkers horeca

Horeca 1623

Horeca is mensenwerk. Jouw medewerkers hebben het meeste contact met de gasten en als medewerkers blij en tevreden zijn, stralen zij dit automatisch uit naar de gast. Bovendien is het verloop onder tevreden medewerkers minder hoog en zijn ze meer betrokken bij je als werkgever én bij elkaar. Zes tips voor de praktijk

Zes tips voor tevreden medewerkers horeca
tevreden medewerkers horeca.

1.Medewerkers willen een prettige werkplek en uitdaging
Een tevreden medewerker begint bij een prettige werksfeer. Personeel moet het fijn vinden om bij jou en voor jou te werken. Wees betrokken bij je medewerkers en geef het goede voorbeeld. Door betrokken te zijn bij je personeel, stimuleer je de sociale controle en het teamgevoel. Stimuleer de inbreng van je personeel en vraag naar leuke ideeën die toepasbaar kunnen zijn in jouw zaak. Ieder mens heeft kwaliteiten. Waarom zou je hier geen gebruik van maken? personeelskosten horeca

De werkzaamheden in de horeca zijn vrij divers. Geef je medewerkers (indien mogelijk) de mogelijkheid om afwisselend werk te doen. Medewerkers willen zich kunnen ontplooien. Eentonig werk kan zorgen voor minder motivatie en productiviteit.

2. Medewerkers willen alles op één plek
Veel roosters worden gemaakt in excel. Wellicht plan jij je personeel nog in met pen en papier en geeft je personeel aan jou door via mail of WhatsApp wanneer ze beschikbaar zijn. Het definitieve rooster wordt vervolgens verstuurd per mail of opgehangen in de zaak. Zijn er onverwacht wijzigingen in het rooster? Dan wordt het een en ander doorgekrast op het rooster aan de bar of wordt er een foto gemaakt en verstuurd in WhatsApp. En dan zijn er nog de telefoontjes tussendoor. Dit is niet alleen voor medewerkers onoverzichtelijk, maar ook voor jou.

Een online personeelsplanner bundelt het werkrooster, de communicatie, het inzicht en contactgegevens. Medewerkers hebben overal toegang tot het rooster, hun beschikbaarheid en tot de contactgegevens van collega’s. Zo voorkom je ook dat medewerkers niet op komen dagen omdat ze niet op de hoogte zijn van een roosterwijziging. Ook heb je als ondernemer inzicht in de gewerkte uren. Ook kunnen ze makkelijk onderling met elkaar ruilen, eventueel met toestemming.

3. Medewerkers willen op de hoogte zijn van belangrijke zaken
Medewerkers vinden het leuk om op de hoogte gehouden te worden van belangrijke zaken. Deel successen en nieuws, maar ook minder leuke dingen. Maak derving bijvoorbeeld bespreekbaar.

4. Medewerkers willen betrokken worden bij het maken van een rooster
Medewerkers vinden het prettig als je rekening houdt met hun roosterwensen en hun beschikbaarheid. Daarnaast is het voor je gasten fijn als zij geholpen worden door iemand die op dat moment graag aan het werk is. Door medewerkers te betrekken bij de personeelsplanning stimuleer je de tevredenheid. Als je kiest voor een online personeelsplanner kunnen medewerkers bijvoorbeeld zelfstandig hun beschikbaarheid doorgeven, hun gewerkte uren accorderen en, wanneer nodig, onderling diensten met elkaar ruilen. Jij bepaalt hoe ver van tevoren- en hoeveel dagen medewerkers zich op onbeschikbaar mogen zetten. Verder staat de (on)beschikbaarheid zwart op wit, en kunnen er dus geen misverstanden ontstaan.

5. Medewerkers willen hun contracturen volmaken en correct uitbetaald krijgen
Het is voor de medewerkerstevredenheid belangrijk dat medewerkers hun contracturen volmaken. Niemand wil continu eerder naar huis worden gestuurd of overwerken. Een online roostertool geeft je een seintje wanneer je medewerkers boven of onder hun contracturen inroostert. personeelskosten horeca

Betaal je medewerkers (indien mogelijk) niet het laagste uurloon. Goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Personeel dat iets meer betaald krijgt, en dit ook weet, werkt over het algemeen harder. En dat levert jou als ondernemer uiteindelijk weer meer geld op. Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers correct en op tijd uitbetaald krijgen. Dit gedeelte kun je automatiseren en minder foutgevoelig maken door bijvoorbeeld een koppeling te maken tussen een online personeelsplanner en een verloningssysteem.

Leestips:

Personeelskosten horeca: vijf manieren om te besparen

Contracten in de horeca: wat moet je weten als ondernemer

Roosters maken: de vier meest voorkomende problemen

Tijdelijke contacten in de horeca: de zes meest gemaakte fouten

 

Manon Heitkamp, Marketing Manager van L1nda

 

L1nda Manon Heitkamp

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels