artikel

Terrasverwarmers zorgen voor succesvol winterterras

Horeca

Of een terras in de winter succesvol is, hangt volgens Eric Roest van Satelliet Meubelen vooral af van de creativiteit van de ondernemer. ‘In de winter moeten horecaondernemers meer hun best doen om gasten/passanten het terras op te lokken. Bijvoorbeeld met sfeervolle elementen, zoals kussen, dekens, vuurkorven en bijpassende gerechten.’

Terrasverwarmers zorgen voor succesvol winterterras

Nederlanders zijn echt ‘terras-minded’ en het winterterras is in opkomst. In toenemende mate maken gasten, dankzij terrasverwarmers ook in de winter van het terras gebruik, merkt Roest namens Satelliet Meubelen. Hij benadrukt dat zo’n winterambiance in materiaal en aankleding wezenlijk verschilt van een zomers terras. ‘In de zomer kunnen passanten impulsief besluiten om een plekje te zoeken, maar in de winter is dat niet vanzelfsprekend. De ondernemer zal echt de handen uit de mouwen moeten steken om de gasten in de winter aan te sporen buiten te zitten.

Dat kan door meer beleving toe te voegen, bijvoorbeeld door een warme, comfortabele uitstraling, met hout, vuurkorven, kussens en dekens, picknickbanken en lange tafels waar je samen knus kunt aanschuiven. Het is niet vanzelfsprekend dat een terras in de winter op dezelfde manier wordt gebruikt als in de zomer. Je zult er als ondernemer meer inspanning voor moeten verrichten.’ Naast visuele aspecten spelen daarbij ook het plaatsen van verwarming en het aanbieden van passende gerechten een rol. ‘Als voorbeeld neem ik de karikatuur van een koperen ketel met chocolademelk, maar je kunt bijvoorbeeld ook denken aan het serveren van warme dranken met een vleugje alcohol en flensjes.’

Winterterras als uithangbord van de horecazaak

Naast een verlengstuk van de inpandige horeca, kan een terras in de winter ook dienen als uithangbord van de onderneming. ‘Met een paar tafels en stoelen buiten met bijvoorbeeld wat windlichten erbij, kun je sfeer creëren en aan voorbijgangers laten zien dat je er voor hen bent. Als het er buiten gezellig uitziet, dan zal dat binnen ook vast het geval zijn. Zo kun je gasten alvast in de juiste stemming brengen.’ Daarnaast dient het winterse terras in alle gevallen als een uitvalsbasis voor mensen die roken.

Roest adviseert om deze doelgroep extra in de watten te leggen, door bijvoorbeeld parasols, windschermen en verwarming te plaatsen. Tijdens kerstmarkten en andere activiteiten in de straat kan het winterse terras fungeren als evenementterras. ‘Dan mag het allemaal nog wat uitbundiger zijn’, adviseert de woordvoerder. ‘Maak er dan echt een feestje van, met bijvoorbeeld grotere houtvuren. Het leuke is dat je in de winter meer met het terras kunt variëren dan in de zomer. In de zomer draait alles om omloopsnelheid en is iedere stap die te veel wordt gezet kostbaar. In de winter gelden andere regels. Dan is er minder hectiek en meer beleving. Daar kun je als ondernemer je voordeel mee doen.’

Gezellig aanschuiven is in de winter belangrijker

Op het gebied van meubelen passen vooral de meubelen waar gasten in kleine groepjes onder elkaar kunnen zijn uitstekend, vervolgt Roest. ‘Het schuif-maar-aan is in de winter belangrijker dan in de zomer. Het terras moet knus zijn. Met hout en gevlochten rotan kun je een warme sfeer creëren. Satelliet Meubelen heeft allerlei meubelen en andere sfeer verhogende elementen in huis die daar prima bij aansluiten.’

Wat kleur betreft adviseert Roest om ook voor de warmere tinten te kiezen. ‘Felgekleurde stoelen die je in de zomer wel bij een ijssalon ziet staan, zijn minder passend op een winterterras.’ Of het winterse terras een succes wordt, hangt volgens Roest vooral af van de ondernemer zelf. ‘Ondernemers die ook in de zomer veel met het terras bezig zijn en goed nadenken over wat loopt en wat niet en waar gasten graag willen zitten en waar niet, die zijn in staat om het terras het hele jaar door tot een succes te maken.’

Winterterras moet uitnodigend zijn

winterrasNienke Idzerda, interieurontwerper en trendwatcher bij Homint, merkt dat de animo voor een winterterras zeker stijgt bij ondernemers die de mogelijkheid hebben om hun terras ook in de winter te gebruiken. ‘Hun gasten willen als het even kan lekker buiten zitten in een winterzonnetje met een goede kop koffie of warme chocomelk.’ De doelgroep die gebruikmaakt van een winterterras, verschilt volgens haar per regio.

‘In steden zijn het veelal jonge mensen en in de buitengebieden vaak gezinnen en ouderen die wandelen en fietsen. In onze ogen kun je de doelgroep niet bereiken, ze bereiken jou als ondernemer. Ze komen langs op de fiets of lopend en ze zullen – als het terras er goed uitziet en het gezellig druk is – stoppen voor een kop koffie, een lunch of een borrel. Dit beslissen ze in een split second. Als ondernemer moet je ervoor zorgen dat je winterterras er piekfijn en zeer uitnodigend uitziet.’

Terrasstoelen van staal en aluminium voor winterterras

Idzerda vindt dat een terras in de winter juist wat kleurrijker mag zijn dan in de zomer. ‘Zomerterrassen zijn nog steeds voornamelijk zwart, donkerbruin of grijs. Een winterterras zou met zachtere groene, blauwe en taupe kleuren erg goed uitpakken.’ Denk aan kleurrijke accessoires op tafel en pasteltinten kussens. ‘Homint heeft twee lijnen stalen terrasstoelen op voorraad , die voorzien kunnen worden van kussentjes. De kleuren van de stoelen zijn zachtgeel en lichtgrijs. Deze stoelen in combinatie met een betonlook blad en zwarte onderstellen zullen het ’s winters goed doen op het terras.’

Terrasstoelen met vlechtwerk zijn uit den boze, benadrukt ze. ‘Het vlechtwerk kan namelijk niet goed tegen vorst. Dit wordt heel stug en breekt dan makkelijker. Je ziet heel veel stoelen van volledig aluminium met zachte pastelkleuren en vrolijke kussentjes. Ook worden voor het winterterras stalen stoelen gebruikt, voorzien van kussen. Staal is goedkoper, waardoor deze makkelijk in een seizoen af te schrijven zijn’, is haar ervaring.

Leestip: Winterterras Van Heeckerenzorgt voor topomzet 

Laat zien dat je terras open is in de winter

‘Ondernemers die overwegen een terras in de winter te openen, doen er goed aan om een professional in te schakelen’, vindt Idzerda. Zij voorziet tientallen ondernemers aan het eind van de zomer van advies. ‘Bij een dergelijke opdracht kijken we altijd door de ogen van voorbijgangers naar het bedrijf en terras. We proberen met sfeer en uitstraling gasten uit te nodigen buiten te gaan zitten.’ De interieurontwerper van Homint besluit: ‘Ik adviseer ondernemers met een winterterras om duidelijk te laten zien dat het terras geopend is. Zorg dat er altijd beweging is. Dat valt op en trekt bezoekers. Daarnaast helpt het om een goede actie te ontwikkelen met een speciaal winters gerechtje.’

Met kussens verleng je het terrasseizoen

stoov

Stoov is een draadloos stoelverwarmingssysteem dat bestaat uit warmtekussens. De kussens blijven minimaal vier uur warm.

Met de Stoov warmtekussens kunnen horecaondernemers het terrasseizoen verlengen. De warmtekussens kunnen met 16 stuks tegelijk in een dockingstation worden opgeladen. ‘De kussens hebben drie standen, met een temperatuur tussen de 34 en 42°C. Afhankelijk van de gekozen temperatuur geven ze tussen de 4 en 8 uur warmte af. De kussens zijn voorzien van een bewegingssensor, als ze langere tijd geen beweging signaleren, gaan ze automatisch uit. Het personeel kan de niet-gebruikte exemplaren in het dockingstation plaatsen en dan worden ze automatisch opgeladen.

Opruimen is opladen’, aldus initiatiefnemer Teun van Leijsen. Vooral in het voor- en najaar zijn de kussens heel geschikt, weet Van Leijsen. De lage investeringskosten zijn volgens de ondernemer een voordeel. ‘Door de hoge gevoelstemperatuur kunnen de terrasheaters lager of zelfs uit. Zo besparen ondernemers tot €120 per terrasstoel aan energiekosten. Een butaanheater kost als snel €1000 aan gas per jaar. Een kussen kost maar €1,50 per jaar aan stroom.’ 

Download gratis de Terras Check benchmark 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels