artikel

Horeca personeel: wat moet je weten over werven, binden, contracten en de cao

Horeca 2450

Geen onderwerp dat meer besproken wordt in de horeca dan het personeel. Aannemen van horeca personeel, behouden, opleiden en belonen. In dit artikel bundelt Misset Horeca tips, adviezen, wetgeving en het cao nieuws. En natuurlijk de praktijkverhalen van collega’s.

Horeca personeel: wat moet je weten over werven, binden, contracten en de cao

Er is een Joods gezegde dat luidt: ik wens je veel personeel toe. Diegene die het in de mond neemt bedoelt daarmee niet dat je zelf nooit meer hoeft te werken, maar wenst je veel problemen en zorgen toe. Soms zien ondernemers hun horeca medewerkers nog als kostenposten op pootjes, maar de meesten zien al in dat medewerkers het eigenlijke kapitaal zijn. Alles over horeca personeel.

Horeca personeel werven

In mei 2018 had Niek Groen van Café-Restaurant Klaas uit Uitgeest succes met een zelfgemaakte video om personeel te werven. In zijn  filmpje vertellen twee medewerkers die bij hem vertrekken hoe leuk het is om te werken bij Klaas. ‘In 48 uur heeft de Facebook-post 7000 mensen bereikt, 29 mensen hebben het bericht gedeeld en ik heb al vijf sollicitaties binnen.’ De nuchtere conclusie van Niek Groen luidt: ‘Het werkt om zo horecapersoneel te werven. Het lijkt wel of ieder horecabedrijf personeel zoekt, dat is inmiddels natuurlijk geen nieuws meer. Gelukkig hebben wij bij Klaas ons team op orde maar toch vielen er afgelopen maand twee parttimers weg. Om de simpele reden dat zij werk konden krijgen in de branche waarvoor zij hadden gestudeerd. Deze twee dames zijn ambassadeur van onze zaak, daarom bedacht ik iets nieuws. Zij gaan weg, er komt een plaats vrij…’

‘We hebben vervolgens zelf een filmpje opgenomen waarin zij vertellen hoe leuk het is om bij Klaas te werken. Dit leek me leuk en ook vernieuwend. En natuurlijk super tof dat het ook aanslaat.

Er zijn legio andere manieren om medewerkers te vinden en te werven. Een briefje op de deur komt nog steeds voor, advertenties plaatsen ook nog. Werven via het bestaande team ook. Sommige ondernemers hebben hier bezwaar tegen omdat ze niet een gehele vriendenkring als personeelsteam willen. De Kop van Oost kiest voor een speeddate om mensen te werven voor hun zaak in Amsterdam.  Andere ondernemers kiezen voor een uitzendbureau – al dan niet gespecialiseerd in horecamensen.

Horeca personeel binden

Elk horecabedrijf kent verloop. Maar hoe vul je nu die vacature voor een zelfstandig werkend kok in? Of waar vind je die afwasser die zorgt voor schone borden? De meeste ondernemers vragen het eerst aan de medewerkers zelf. Kent iemand nog een geschikte kandidaat? Deze vorm van werving is goedkoop en snel, maar pas je nooit ander methodes toe dan heb je – als je niet oppast – een hele vriendengroep bij je werken. Via Misset Horeca kun je vacatures voor horeca personeel breed wegzetten. Wij brengen drie keer per week onder de aandacht in de Nieuwsbrief Misset Horeca die via de mail naar bijna 30.000 abonnees gaat.

Ron Blaauw was een van de eerste chefs die openbaar aangaf zijn horeca medewerkers extra te gaan belonen. Bijvoorbeeld door hulp te bieden bij het vinden van woonruimte in Amsterdam. Voordelig scooter rijden en andere voordelen die boven de cao horeca van KHN en CNV uitstijgen. Deze manier van werven zorgde niet alleen voor veel media-aandacht maar ook voor een stroom sollicitanten. De kop boven de vacature tekst luidde in augustus 2017: Vacature, huisje, baantje, brommetertje. Blaauw zei tegen Misset Horeca: ‘Het is beter dan medewerkers van collega’s persoonlijk benaderen. Dat gebeurt ook! Dat zou ik nooit doen.’

Harold van Workum heeft voor zijn vier bedrijven op Ameland een eigen bedrijfs-cao afgesproken met FNV. Zo probeert hij medewerkers te werven en voor langere tijd aan zich te binden. In zijn cao heeft hij bijvoorbeeld vastgelegd dat reiskosten – inclusief het kaartje voor de boot naar Ameland – worden vergoed. Ook de personeelskorting van 20 procent bij de eigen bedrijven is in de cao vastgelegd. Plus natuurlijk een eigen loontabel en een bepaling dat zijn medewerkers eerder vakkracht horeca zijn.  Zijn horeca salarissen liggen in de aanvangsschalen een procent hoger dan in de cao van KHN en CNV. Dit werkt weer door in de verhoging die in juli volgt. Harold van Workum is op Ameland eigenaar van Van Heeckeren Grand Café, Van Heeckeren hotel, The Sunset en Rixt. Zijn bedrijven zijn gebundeld in de Van Heeckeren Groep en voor al deze zaken gaat zijn bedrijfs-cao gelden. In geheel 2017 werkten er 184 mensen voor hem. ‘Dat zijn er in de zomermaanden maximaal 140 tegelijk. In de winter draaien we met 70. Vanaf Pasen gaan we opschalen.’

Lees hier negen zakelijk tips hoe je personeel langer aan je bedrijf kunt binden. Bijvoorbeeld via winstdeling, een bonus of aandelen in het bedrijf.

Negen tips om horeca personeel te binden 

1 afspraken vastleggen
Er zijn verschillende mogelijkheden om horeca medewerkers te belonen. Dat kan met financiële prikkels, maar ook door te investeren in scholing, flexibele werktijden of sport. Let op: voor alle hierna genoemde financiële opties geldt dat ze duidelijk moeten worden vastgelegd om discussie te voorkomen. Dat kan door de afspraken in de arbeidsovereenkomst, in een aanvulling bij een arbeidsovereenkomst (addendum) of in een losse overeenkomst op te nemen. Een notaris is daar in de meeste gevallen niet voor nodig. Acht tips om goed personeel te krijgen én te houden.

2 Loonsverhoging
De meest voor de hand liggende vorm van financiële beloning. Houd er wel rekening mee dat dit ook invloed heeft op de belastingen, sociale premies en pensioenpremies. Een hoger loon brengt voor de werknemer soms mee dat bepaalde toeslagen voor huur, zorg en kinderopvang vervallen.

3 Bonusregeling
Een bonusregeling is vaak gekoppeld aan persoonlijke ontwikkeldoelen en targets. Voordeel van een bonusafspraak is dat medewerkers mee kunnen bepalen naar welke werkzaamheden extra aandacht gaat. Zo houd je rekening met persoonlijke interesses en specialiteiten.

4 Winstdelingsregeling
Bij een winstdelingsregeling wordt afgesproken dat medewerkers bij het behalen van een positief resultaat, een percentage ontvangen van de winst. De winstdeling wordt niet uitgekeerd als de winst minder bedraagt dan een vooraf vastgesteld bedrag.

5 Stock appreciation right (SAR)
De kern van een stock appreciation right of SAR is dat de medewerker een vorderingsrecht krijgt op de waardeontwikkeling die is gekoppeld aan een aandeel in de onderneming. Stel dat een medewerker een SAR krijgt die correspondeert met 1 procent van de aandelen in het bedrijf. Het bedrijf wordt gewaardeerd op één miljoen euro. Als de medewerker na vijf jaar besluit te vertrekken, kan hij de SAR uitoefenen.

6 Certificaten
Certificaten of stemrechtloze aandelen zijn een complexe optie die veel werk vragen. Anders dan bij de eerste vier opties is de inzet van een notaris vereist. Ook kleven aan de constructie nadelen die te maken hebben met zeggenschap en informatiedeling. Voor de meeste horecabedrijven is het daarom niet interessant.

7 Scholing
Naast financiële prikkels, zijn er andere manieren om horeca medewerkers aan je te binden. Door werknemers steeds te blijven scholen, kunnen werknemers hun eigen functie vaak langer en beter blijven invullen. Investeren in scholing is niet alleen een noodzaak om goede werknemers te motiveren en behouden, maar ook een voorwaarde om van minder goed presterende werknemers afscheid te kunnen nemen.

8  Meer flexibiliteit
Werknemers hebben vaak behoefte aan flexibiliteit ten aanzien van werktijden. Voor banen waar thuiswerken kan, is dat makkelijk te regelen. Maar voor een kok of serveerster ligt dat anders. Toch is het de moeite waard te onderzoeken of flexibele begin- en eindtijden kunnen worden gehanteerd, of een systeem kan worden gemaakt waarbij het personeel zelf inroostert. De medewerkers worden dan verantwoordelijk voor hun eigen planning en kunnen beter inspelen op werk- en zorgtaken.

9 Stimuleer gezondheid
Steeds meer werkgevers implementeren gezonde extra’s voor hun werknemers zoals een fietsplan, gezonde lunch en/of het faciliteren en financieren van fitness en sport intern of extern in de vorm van een sportabonnement.

Binden kan ook in de persoonlijke sfeer, zo ervaart de chef van Bodon in Amsterdam, Rob Kapiteijn. ‘Elke avond na het servies steken we even de koppen bij elkaar en praten de avond door. Is er even gemopperd? Gescholden of gevloekt? We praten het uit zodat het niet blijft hangen en mensen het niet mee naar huis nemen. Als je dat niet doet, wordt het veel groter dan het is.

Overuren horeca

Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, een eigen cao of zelfs aandelen in het eigen bedrijf – zo maakte het Deenste toprestaurant een van zijn afwassers aandeelhouder – zijn allemaal maatregelen om horecamedewerkers voor langere tijd aan je bedrijf te binden en ze te motiveren in hun werk. Daarbij hoort natuurlijk ook een goede balans tussen werk en privé. Kaatje bij de Sluis heeft als sterrestaurant een uniek model opgezet. De chefs in de keuken werken er allemaal 45 uur. Overuren worden er beperkt en als ze al gemaakt worden, genoteerd en gecompenseerd in vrije tijd. In de keuken van de drie zaken van Alex Verburg werken alle chefs vier dagen. ‘Zo blijven mijn mensen energiek en blijven ze ook met plezier naar het werk komen. Dat gaat niet als iemand continu 60 uur werkt.’

Met name in het hogere segment maken chefs lange dagen en soms veel overuren. De discussie hierover barstte los als gevolg van een rechtszaak die Frank van Enter aanspande. Hij kreeg gelijk van de rechter en zijn werkgever moest zijn overuren uitbetalen. Hoe voorkom je een claim van een medewerker? 

6 tips om claim overuren te voorkomen

  1. Houd een deugdelijke urenadministratie bij en communiceer die goed met je horeca werknemer.
  2. Laat werknemers tekenen dat er geen overuren zijn gemaakt. Doe dat bijvoorbeeld tijdens de periodieke functioneringsgesprekken. Zet onder het kopje ‘overuren’ dat die niet zijn gemaakt (n.v.t.). Laat de werknemer niet tekenen ‘voor ontvangst’ maar in plaats daarvan ‘ter instemming’.
  3. Werk niet met standaard arbeidsovereenkomsten waarin de horeca-cao van toepassing wordt verklaard. Zolang er binnen de horeca geen cao algemeen verbindend is verklaard, is het mogelijk om zelf afspraken te maken over overwerk, zonder toepassing van de horeca-cao.
  4. Neem in de arbeidsovereenkomst een zin op zoals: ‘Onder op last van werkgever gewerkte uren vallen alleen die uren opgenomen in het door werkgever zelf verstrekte rooster, alsmede die uren waarvoor werkgever vooraf schriftelijk akkoord heeft gegeven.
  5. Neem in het contract op dat incidenteel overwerk inbegrepen is bij het hogere salaris. Dit kan alleen bij een vaste arbeidsomvang per week (Dus niet: gemiddelde omvang op de jaarbasis of uitbetaling op basis van uurloon). Dat overwerk mag niet structureel zijn. Bovendien moet minimaal het wettelijke minimumloon worden betaald.
  6. Maak afspraken over overwerk als de horeca-cao wel van toepassing is en de werknemer minimaal driemaal het minimumloon ontvangt €4655,- bruto per maand.

Uit een enquête van Misset Horeca bleek in 2016 dat 37 procent van de bedrijven vindt dat overwerken zonder uitbetaling bij de branche hoort. In de toprestaurants is het niet-uitbetalen van overuren schering en inslag. Dick Middelweerd van De Treeswijkhoeve erkent dat er in zijn bedrijf onbetaalde overuren worden gemaakt. ‘We proberen het te beperken en als het rustig is stuur ik de jongens ook rustig eerder naar huis. Bij ons werken ze vijf dagen. Maandag en dinsdag zijn onze sluitdagen. Iedereen mag één middag om 15 uur beginnen en één avond om 21 uur stoppen. Maar dit neemt niet weg dat we samen keihard werken om onze gasten te plezieren.’ Net na het losbarsten van de discussie rondom overuren maakte Misset Horeca de volgende video met Rutger van der Weel van Katseveer*, Hans den Engelsen van ’t Raedthuys* en Marc van Gulick van Bilderberg Landgoed Lauswolt.

Horecapersoneel behouden

Alex Verburg is horecaondernemer in Rotterdam en Dordrecht. Hij is al vanaf  zijn zestiende actief in de horeca. Hij is van leerling opgeklommen tot ondernemer van drie zaken; twee restaurants in Rotterdam en een grand-café/restaurant in Dordrecht. Al jaren maakt hij zich hard voor de medewerkers in de horeca. Hij vindt het bijvoorbeeld ontzettend jammer dat er nog steeds bedrijven zijn die mensen zwart uitbetalen. Ook het niet betalen van overuren snapt hij niet. Hij probeert in zijn eigen bedrijven de overuren te beperken, maar als mensen ze maken krijgen ze ze uitbetaalt of er komt extra vrije tijd voor. Verburg ziet zijn personeel niet als kostenpost maar als kapitaal. Zijn loonkosten zijn niet laag met percentages van rond de 40 procent. ‘Maar mijn netto resultaat is beter! Mijn ziekteverzuim is laag met 1,9 procent en er is weinig verloop. Ervaren mensen op de werkvloer die met plezier hun werk doen: dat is je kapitaal als horecaondernemer.’

Flexibele schil

In de horeca wordt veel gewerkt met een vast team, aangevuld met een flexibele schil mensen. Deze laatste groep wordt opgeroepen indien nodig of heeft een contract voor een beperkt aantal uren. Lees hier van welke contractvormen je gebruik kunt maken en ook wat er mis kan gaan bij tijdelijke contracten. Sommige ondernemers werken met een ‘wachtdienst’ waarbij medewerkers op afroep beschikbaar moeten zijn. Alleen de gewerkte uren worden uitbetaald. Voor de medewerkers niet de meest ideale constructie, blijkt uit een blog van Misset Horeca columnist Radboud Bergevoet.

Horecaondernemer Kees Haalboom heeft 100 flexwerkers nodig voor zijn drie pannenkoekenhuizen in Veenendaal, Woudenberg en Ede. Haalboom erkent dat personeel niet het makkelijkste onderdeel is van het ondernemerschap. ‘Personeel is niet het makkelijkste,’ zo zei hij eerlijk tegen Misset Horeca. Maar dat weet elke ondernemer. Je moet een team samenstellen dat aanvoelt welke kant jij op wilt.’

Iedereen heeft zich als gast in een horecabedrijf weleens verbaasd over de kwaliteit van de medewerkers. Soms kennen ze de kaart niet of kunnen een cappuccino niet uitserveren zonder voetbadje omdat hun handen zo trillen. Soms ben je positief verbaasd omdat je boven verwachting enthousiast wordt benaderd en deskundig advies krijgt. Ook van de jongste bediende! Belangrijk is in ieder geval om nieuwe medewerkers vertrouwd te maken met je zaak. Geen dienblad in de handen drukken op de eerste dag en “meelopen” roepen, maar ze moeten zich eerst thuis voelen en de weg weten achter de schermen.

Gastheer Harald Hovenkamp: ‘Als we zelf als horeca niet uitdragen dat gastheerschap een vak is, wie moet het dan doen? Wij brengen echt niet alleen producten van A naar B. Er is vakkennis nodig, ambitie, doorzettingsvermogen, improvisatie en ook nog eens een glimlach en een verzorgd uiterlijk.’

Volgens gastvrijheidsexpert Wouter Verkerk concentreren bedrijven zich vooral op het binnenkrijgen van de horeca medewerkers, maar vergeten de belangrijke periode die daarop volgt.

Wobbe van Zoelen – eigenaar van de keten Anne & Max – blijft altijd – ondanks de krapte op de arbeidsmarkt – kritisch bij het aannemen van personeel.  ‘Wel of geen krapte op de arbeidsmarkt: mensen moeten wel bij je passen. Van je product houden en je bedrijf naar een hoger plan kunnen brengen.’ Zijn motto: ‘Focus op dat wat goed gaat, en help met verbeteringen.’

Payroll horeca

Net als Kees Haalboom kun je zelf je gehele flexibele schil op poten zetten. Andere ondernemers maken gebruik van gespecialiseerde uitzendbureaus of online marktplaatsen voor freelance horecapersoneel zoals Temper. Als horecaondernemer sta je daarnaast nog voor de keuze om je medewerkers geheel in eigen dienst te nemen of via een Payroll bedrijf. Westcord Hotels kiest voor een combinatie: vaste mensen zijn in eigen dienst. De 300 seizoensmedewerkers staan op de payroll bij Persoonality. ‘Deze medewerkers hebben sterk variërende en ook wisselende dienstverbanden, dus payrolling neemt veel administratieve lasten weg’, zegt Evert Jan Kamp, hoofd personeelszaken. ‘De medewerkers klokken in en uit via een urenregistratiesysteem. Eén keer per week worden de gewerkte uren doorgestuurd, waarna Persoonality de medewerkers betaalt. Kamp krijgt vervolgens alleen nog een factuur.’

Subway ondernemer Albert Post kiest ook voor payroll, maar dan via Kolibrie. Toen Post twee vestigingen van Subway overnam, werden de medewerkers al betaald via een payrollorganisatie. Nadat hij in contact kwam met Kolibrie was er direct een klik, en stapte hij over. Inmiddels bezit Post zeven Subway-vestigingen en nog steeds ziet hij veel voordelen in payrolling. ‘Momenteel is het zo hectisch met alle veranderingen in de regelgeving dat het zelf nauwelijks bij te houden is. Daarnaast weet ik precies hoeveel ik kwijt ben aan personeelskosten. ‘Ieder gewerkt uur staat voor een vast bedrag. Ik geef de gewerkte uren door en krijg daar van Kolibrie een factuur voor. Kolibrie werkt met een all-in tarief. Op ieder moment kan ik zien hoeveel ik kwijt ben aan mijn personeel.’ Fouten worden door Kolibrie opgelost. ‘Dat vind ik een belangrijk punt. Ik kies voor payrolling vanwege het gemak. Als ik problemen zelf zou moeten oplossen, zou dat voordeel weg zijn.’

Strandpaviljoen Deining in Castricum aan zee heeft medewerkers in eigen dienst. Bedrijfsleider Bram Hof is zich er van bewust dat zijn medewerkers zijn kapitaal zijn. Voor de seizoensmedewerkers in het strandpaviljoen zette hij een transparant loonmodel op. In het kort komt het erop neer: presteer je goed? Dan krijg je meer betaald dan je collega. Ook voor vaste medewerkers zette hij duidelijke regels op papier. Hof is een betrokken en bevlogen horecaman. En eigenlijk is hij het wel een beetje zat: ‘slecht betalen, hard werken, lange dagen. Altijd beschikbaar zijn. Altijd lachen. Niets hiervan heeft de horeca aantrekkelijker gemaakt. Helemaal niets! We moeten weer trots worden op de horeca, de mooiste bedrijfstak die er is’

Hij pleit voor een betere waardering van het vak. Deining betaalt personeel meer als ze goed presteren. Zo hebben ze bijvoorbeeld een ABC-model ontwikkeld. Heel transparant: medewerkers die boven verwachting presteren, krijgen meer betaald per uur.

CAO Horeca

Sinds 1 januari 2018 is er weer een cao horeca afgesloten door KHN en CNV. Deze cao horeca is volgens Robèr Willemsen, ondernemer en voorzitter van KHN, slechts de basis waarop je als werkgever verder moet borduren. ‘Bovenop de cao horeca is er nog ruimte voor individuele afspraken over opleiding en groeimogelijkheden.’ Belangrijkste verschil met het AVR: de cao is wél verplicht voor alle KHN-leden.’

‘Het feit alleen dat er een cao is, is goed voor de branche. Het schept duidelijkheid en zekerheid voor zowel werkgevers als werknemers.’ Willemsen noemt de afspraken uit de cao – bijvoorbeeld een aanpassing van de loontabel aan de inflatie van 1,3 procent per 1 januari 2018, de jaarlijkse prestatieverhoging voor vakkrachten en 1 procent loonsverhoging per 1 juli 2018 ‘piketpaaltjes’. Hoe regelt Willemsen het zelf?

‘Contracturen in vier dagen’

‘De generatie 18 tot 25 jaar vindt geld maar ten dele belangrijk. Hun sociale leven, opleiding, groeimogelijkheden, inspraak en een goede werksfeer zijn voor hen minsten zo belangrijk. Mijn team bestaat uit bijna 45 mensen. Hier werkt bijna iedereen zijn contracturen in vier dagen. Iedereen is één dag in het weekend vrij en overwerk is er nauwelijks. Gebeurt het wel, dan passen we tijd voor tijd toe. Soms is dat echt puzzelen en niet altijd de makkelijkste weg, maar wel één die op de lange termijn in mijn voordeel werkt.’ Hoe gaat het dan in de drukke decembermaand. ‘Er werken hier negen fulltimekoks. Zij minnen op hun uren in oktober en november. In december halen ze dat weer in. Ik heb weleens voorgesteld om extra mensen in te huren in december, maar dat willen de chefs niet. Ze willen het met de eigen ploeg doen.’

‘De cao is de ondergrens. De basis waarop je verder kunt bouwen en afspraken op maat kunt maken met je medewerkers. Die ruimte biedt deze cao, net als de AVR afgelopen jaren deed.’ Sinds het aflopen van de vorige KHN-cao in 2014, werkte de brancheorganisatie met een Arbeidsvoorwaarden Reglement (AVR). Dit reglement was voor de leden echter niet verplicht, waar een cao dat wel is.

Een oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt is de cao horeca volgens Willemsen niet, zo zegt hij eerlijk. ‘De krapte ontstaat niet alleen omdat mensen weggaan uit onvrede over hun werk. Dat beeld is wel ontstaan, maar men vergeet dat er ook 16 procent meer banen zijn gekomen in onze branche. En natuurlijk moeten we werken aan minder uitstroom, maar daar helpt deze cao niet bij. Dat probleem moeten we als branche gezamenlijk met aandacht, waardering en opleidingen in onze bedrijven oppakken.’

Nederlands Horeca Gilde

De cao van KHN en CNV ligt dicht bij de bestaande cao van het Nederlands Horeca Gilde (NHG). Ze blijven naast elkaar bestaan. Bij het NHG zijn ongeveer zeshonderd bedrijven aangesloten, waaronder Bastion Hotels en restaurantketen Humphreys. De NHG-leden houden hun eigen cao, ook als de minister de cao van KHN algemeen verbindend verklaard. Dan gaat deze cao gelden voor ondernemers die niet lid zijn van KHN of het NHG. De cao van het NHG bevat geen loontabellen.

Bedrijfs-cao

Ondernemers die de afpsraken uit de cao van KHN en CNV te karig vinden hebben de mogelijkheid om zelf een cao af te spreken. Nog altijd sneller geregeld dan individueel met elke medewerker afspraken maken. Harold van Workum was de eerste horecaondernemer die voor zijn vier bedrijven op Ameland een eigen bedrijfs-cao afsprak met FNV Horeca. Van Workum is op Ameland eigenaar van Van Heeckeren Grand Café, Van Heeckeren hotel, The Sunset en Rixt. Zijn bedrijven zijn gebundeld in de Van Heeckeren Groep en voor al deze zaken gaat zijn bedrijfs-cao gelden. In geheel 2017 werkten er 184 mensen voor hem. ‘Dat zijn er in de zomermaanden maximaal 140 tegelijk. In de winter draaien we met 70. Vanaf Pasen gaan we opschalen.’

Van Workum: ‘Ik vind dat ik een statement moet maken voor onze branche,’ motiveert de gedreven ondernemer zijn actie eerder al tegenover Misset Horeca. ‘Ook al ben ik lokaal bestuurslid van KHN op Ameland. De KHN-cao is prima als ‘minimum cao’, en is zeker ook bruikbaar voor andere typen bedrijven waar een minimum-cao werknemers misschien wel zal beschermen. ‘Mijn’ cao gaat een stapje verder en is gebaseerd op het goed belonen van horeca professionals.’ De cao is ingegaan in april 2018 en duurt tot 31 december 2019.

In een andere bedrijfs-cao die FNV afsprak met Huis van Eemnes is zelfs een onregelmatigheidstoeslag opgenomen van tien procent. Uniek in de horeca, maar de stichting achter Huis van Eemnes kijkt ook naar andere branches, zoals de supermarktsector waar bijvoorbeeld een zondag-toeslag heel gebruikelijk is.

De belangrijkste punten uit de Van Heeckeren-cao:

1 Vakkracht
‘Iemand van 18 jaar  of ouder is bij mij al na zes maanden vakkracht. Dit heeft grote gevolgen voor de verloning natuurlijk. Ik ben van mening dat je na zes maanden echt wel bent ingewerkt in je takenpakket. Laten we elkaar geen mietje noemen.’

2 Salaris
De salarissen liggen in de aanvangsschalen een procent hoger dan in de cao van KHN en CNV. Dit werkt weer door in de verhoging die in juli volgt.

3 Prestatieloon
Na het beoordelingsgesprek kunnen medewerkers er extra salaris bij krijgen. Presteren ze voldoende dan plussen ze 1 procent, ruim voldoende betekent 2 procent extra en bij uitmuntende prestaties krijgt een medewerker er 3 procent bij. ‘Ik ga echt uit van het positieve omdat ook bij voldoende presteren al een beloning volgt. Presteert iemand onvoldoende – waar ik overigens niet van uitga – volgen natuurlijk andere stappen.’

4 Reiskostenvergoeding
Harold van Workum heeft zijn reiskostenvergoeding op laten nemen in de cao. ‘Onze bedrijven zitten op Ameland. Dat betekent dat we ook de boottickets vergoeden van onze medewerkers, ook van de oproepkrachten die in het weekend overkomen. Daarnaast krijgen ze 19 cent per kilometer.

Van Workum betaalt in sommige gevallen ook reistijd uit, maar dit staat niet in de cao.

5 Twintig procent korting bij eigen bedrijven
Medewerkers van de Van Heeckeren groep krijgen allemaal twintig procent korting op f&b in alle vier de bedrijven. Ook dit is opgenomen in zijn cao.

In de bedrijfs-cao van Van Heeckeren staan geen uitzonderingen op het nachtwerk (‘al mijn zaken sluiten om 01.00 uur’) of het werken op zondagen.

Vakkracht horeca

In de cao voor de horeca van KHN en CNV wordt onderscheid gemaakt tussen een vakkracht, geen vakkracht, een invalkracht en een seizoenkracht. Een vakkracht krijgt meer betaald voor dezelfde functie dan een niet-vakkracht. Je bent een vakkracht als je 1976 ervaringsuren hebt in dezelfde functie. Afhankelijk van de categorie waartoe een medewerker behoort, bepaalt u zijn salaris of het type contract. Hoe zit het nu precies in de horeca met de vakkrachten? Wanneer ben je een vakkracht horeca en wanneer niet?

Ontslaan/personeelsproblemen

Mocht het ondanks alle tips van dit artikel, toch niet slagen en moet je iemand ontslaan, bijvoorbeeld vanwege diefstal op de werkvloer of ander onrechtmatig gedrag, dan zijn hier tips om iemand op staande voet te ontslaan.  Ontslag op staande voet kan alleen als het aan alle eisen voldoet. Dat komt omdat zo’n ontslag grote gevolgen heeft voor de werknemer. Zo heeft die geen recht op een WW-uitkering. De werknemer heeft er dus alle belang bij om een ontslag op staande voet aan te vechten bij de kantonrechter. Vanwege de grote implicaties, kijkt een rechter heel scherp of het ontslag volgens het boekje is. Zo niet, dan vernietigt de rechter het ontslag en blijft de werknemer in dienst.

Reageer op dit artikel