blog

Minder gastvrij svp

Horeca

We zijn te lief in de horeca. Rekeningen presenteren we besmuikt in hartvormige lakdoosjes met snoepjes erin. Daarna rennen we hard weg, de gast zou eens schikken van de hoogte van het bedrag. Vreemd gebruik. Gooi de rekening gewoon met een chagrijnige kop open en bloot op tafel en reken meteen af. Het liefst met een rammelende zak geld. Katsjing!

Minder gastvrij svp

‘t Feithuis in Groningen bracht gasten een poos helemaal niets meer in rekening, in ruil voor een mening over de nieuwe kaart. Het was volgens ‘t Feithhuis het toppunt van gastvrijheid.

Die gastvrijheid begint de spuigaten uit te lopen. Neem de caféhouders. Uit het pilsoverzicht van dit blad blijkt dat brouwers de prijs van pils de afgelopen vier jaar schaamteloos met een kwart hebben verhoogd. Tegelijkertijd zijn de hectoliterkortingen die brouwers geven net zo hard gestegen. Alle ruimte voor nieuwe onderhandelingen, zou je zeggen. De helft van alle biercontracten is voor verbetering vatbaar, menen kenners. Toch denken de meeste caféhouders dat ze al voor de beste condities inkopen. Ze bewaren liever de vrede dan de marge. Bij een gezellig glas bier babbelen ze met een senior accountmanager die door zijn werkgever is gedrild om helemaal niks weg te geven.

Biercontracten, huurcontracten en overnamesommen: er kunnen tientallen procenten vanaf. Als je bereid bent om de goede sfeer te laten varen en hard te onderhandelen. En juist dat kunnen horecamensen niet, gedrild als ze zijn in gastvrijheid.

Reclame maken mag niet, maar als ik een kroeg zou kopen, zou mijn onderhandelingsdelegatie bestaan uit Raoul Meester, Ton Lenting en Ben Maas en zou ik zelf een pilsje pakken. De €1000 per uur die zijn samen kosten, heb ik snel terugverdiend.

Nog een gratis tip: laat de hectoliterkorting in procenten berekenen, in plaats van in centen. Dan heb je er nog wat aan als de brouwer weer met een prijsverhoging op de proppen komt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels